سریال خاتون اولین تجربه سریالسازی تینا پاکروان است. سریال خاتون روایتگر داستان عاشقانهای در سال ۱۳۲۰ و در کشاکش اشغال ایران توسط نیروهای متفقین با تاکید بر روی شخصیت زن اصلی خود، یعنی خاتون است.
تاریخ همیشه برای مردم جذاب بوده؛ اگر بپذیریم که در هر شکلی از روایت تاریخ، آنچه درباره گذشتگان میخوانیم به نوعی یک قصه و شرحی نسبتا دراماتیک است، معلوم میشود که چرا درامهای تاریخی همیشه در سینما و تلویزیون مشتری داشته و دارد. کافی است همین الان به سریالهای روز و پرطرفدار دنیا مانند تاج (The Crown)، کبیر (The Great)، دانتاون ابی (Downton Abbey)، پیکی بلایندرز (Peaky Blinders)، چرنوبیل (Chernobyl) و حتی نمونههای ترکی و کرهای نگاه کنید تا ثابت شود که بازگویی تاریخ روایت درام در دل تاریخ، فرمولی است که همیشه برای سریالسازی جواب میدهد. در تمامی این سالها نیز سریالهای تاریخی همیشه مهمترین محصولات رسانه ملی بودهاند. در زمینه شبکه نمایش خانگی، هزینه و محدودیتهای تولید، دست سازندگان را برای ساخت سریالهای تاریخی بسته، اما در میان همین تولیدات نیز آثار موفقی چون سریال قهوه تلخ بهعنوان یک کمدی و سریال شهرزاد بهعنوان یک عاشقانه در بستر تاریخ به چشم میخورد. حتی میشود به میخواهم زنده بمانم هم اشاره کرد که داستان خود را در دهه شصت روایت میکند، و در حاشیه داستان بخشی از تاریخ معاصر را بازآفرینی میکند. به نظر میرسد موج تازهای از درامهای تاریخی به شبکه نمایش خانگی رسیده است.
ایران، در سالهای جنگ جهانی دوم، یکی از حساسترین و در عین حال دراماتیکترین دورههای تاریخی این سرزمین است که سینما و تلویزیون ایران کمتر به سراغ آن رفته که دلیل اصلی آن هم محدودیتهای تولیدی است. تا جایی که شاید مهمترین پروژه سینمایی مربوط به آن دوره تاریخی، فیلمنامه ساختهنشده اشغال اثر بهرام بیضایی باشد. اما در عرصه سریال، هروقت که داستان مستقیم یا غیرمستقیم به حضور متفقین در ایران مربوط بوده، مجموعه با استقبال مخاطبان روبهرو شده است. از جمله میتوان به دایی جان ناپلئون اشاره کرد، که حضور نیروهای انگلیسی در ایران را در حاشیه داستان خود روایت میکند و در سالهای بعد از انقلاب هم مدار صفر درجه و در چشم باد هر دو جزو موفقترین تولیدات رسانه ملی به شمار میآیند. اما حالا و برای اولین بار شاهد عرضه یک سریال شبکه نمایش خانگی هستیم که محور اصلی داستان خود را اشغال ایران توسط متفقین قرار داده است.
سریال خاتون اولین تجربه سریالسازی تینا پاکروان و تجربهای دیگر از تیم تولید سریال قورباغه است که سال گذشته انتشار موفقی داشت و به رشد این سامانه انتشار محتوا کمک کرد. بنا به اطلاعات و خلاصه داستان منتشرشده از سریال، خاتون داستان عاشقانهای را در سال ۱۳۲۰ و در کشاکش اشغال ایران توسط نیروهای متفقین با تاکید بر روی شخصیت زن اصلی خود یعنی خاتون (نگار جواهریان) روایت میکند.
برخلاف اکثر سینماگران زن ایرانی، که معمولا به واسطه دغدغههای اجتماعی و فمینیستی آثار خود شناخته میشوند، تینا پاکروان کارش را از بخش تولید در سینمای ایران آغاز کرد و پیش از نشستن بر روی صندلی کارگردانی عمده شهرت خود را مدیون تواناییاش در بحث مدیریت پروژهها بود. تا جایی که در سالهای پایانی دهه هشتاد نام او بهعنوان مجری طرح و مدیر تولید در آثار متفاوتی چون دنبالههای اخراجیها، وقتی همه خوابیم و جرم دیده میشد. پاکروان با ورود به عرصه فیلمسازی، طی یک دهه خانوم، نیمه شب اتفاق افتاد و لسآنجلس تهران را به کارنامهاش اضافه کرد که با وجود تفاوت لحن، ژانر و قصه فیلمها نکته مشترک تمام آنها حضور بازیگران مشهور در نقشهای غیرمنتظره و روایتهای مبتنی بر زنانگی شخصیتهای اصلی بود. از این رو، در مورد سریال خاتون بهعنوان مهمترین و بزرگترین پروژه سینمایی او تا به امروز، کنجکاوی زیادی وجود دارد.
به غیر از نگار جواهریان که اصولاً بازیگر گزیدهکاری است که مخاطبان سریال و تلویزیون کمتر او را در یک مجموعه به یاد میآورند و حضور در یک سریال شبکه نمایش خانگی میتواند به نقطه عطفی در کارنامهاش تبدیل شود، ترکیب بازیگران برای دیگر نقشهای سریال هم جذاب به نظر میرسد. تا به اینجا و بر اساس تبلیغات و اعلام رسمی سازندگان سریال، مهران مدیری، اشکان خطیبی، شبنم مقدمی، بهناز جعفری، مهران غفوریان، فرخ نعمتی، رضا بهبودی و بابک حمیدیان از جمله دیگر بازیگران سریال هستند که در ادامه نیز نامهای دیگری به این فهرست اضافه خواهند شد.
فضا و زمان وقوع قصه، کشش داستانی و ترکیب بازیگران نوید یک اثر موفق دیگر در شبکه نمایش خانگی را میدهد اما در عمل باید دید که این پتانسیل قابلتوجه در اجرا چه نتیجهای را در پی داشته است. بنا به گفتههای قبلی، سریال خاتون از تابستان امسال منتشر خواهد شد.
نکته جالب اینجاست که در تابستان امسال نیز شاهد انتشار درامهای تاریخی سریال جیران و سریال قبله عالم بر روی فیلیمو خواهیم بود، که بنا به تیم سازندگان، طرح داستانی و ترکیب داستانی نیز استقبال عمومی از آن محتمل به نظر میرسد که این نکته میتواند زمینهساز آغاز یک رویکرد تازه در شبکه نمایش خانگی برای توجه بیشتر به تولید درامهای تاریخی باشد، به ویژه که استقبال مخاطبان ایرانی از فیلمها و سریالهای تاریخی روز دنیا نشان داده که این میل و علاقه نسبت به بازسازی و بازگویی تاریخ مرز نمیشناسد و پیش از این نیز سریال شهرزاد در قالب یک عاشقانه در بستر تاریخ معاصر مخاطبان بیشماری را با خود همراه کرده بود.
منبع: فیلیمو شات