آموزش ابتدایی زبان برنامه نویسی lua



hello world به زبان لوا



print (“Hello World !”)


این دستور ، به ما خروجی می دهد ، حالا با استفاده از “..” می توانیم دو دیتا را به هم متصل کنیم و خروجی بگیریم ،به این گونه


print (“Hello”..”World !”)



آموزش اسکریپت نویسی lua

انواع دیتا و متغیر ها در زبان برنامه نویسی لوا


در این بخش نوع های مختلف ممکن در این زبان برنامه نویسی را به خوبی خواهیم شناخت .(بزودی به صورت حرفه ای تر در آموزش لوا بصورت ویدیو مباحث را حرفه ای تر به شما آموزش خواهیم داد)


نوع nil در لوا


این نوع دیتا به معنای دقیق هیچ است ، اگر با زبان های برنامه نویسی دیگر اشنا داشته باشید ، این متغیر مانند (None , null , ..)در زبان های برنامه نویسی دیگر محسوب می شود ، به یاد دشته باشید که nil به هیچ وجه معنای 0 نمی دهد ، 0 خودش یک مقدار است اما nil به معنای هیچ است ، یعنی چیزی که وجود ندارد



بولین ها در لوا (boolean)


این نوع دیتا ، به معنای صحیح و اشتباه می باشد ، به عبارتی این دیتا می تواند حاوی تنها دو مقدار True و False باشد . این نوع دیتا ، بیشتر در زمان مقایسه ، شرط ها ، لوپ ها و چنین چیز هایی استفاده می شود ، در خاطر داشته باشید که true حامل عدد 1 و False حامل عدد 0 است.


متغیر های عددی یا همان number های lua


اعداد در لوا ، مانند دیگر زبان های برنامه نویسی ، حامل هر عدد حسابی شامل اعداد مثبت ، منفی ، اعشاری هستند ، اعدادی که در این نوع متغیر ریخته می شوند قابل محاسبه هستند (برعکس اعدادی که در رشته ها ریخته می شوند)



رشته ها در لوا (string)


رشته ها، نوع متغیر هایی هستند که شامل کاراکتر هایی هستند که در کنار هم قرار می گیرند ،هرکدام از این کاراکتر ها دارای یک ادرس در متغیر هستند و از هم بطور مجزا می توانند وجود داشته باشند ، رشته در برنامه نویسی از مهم ترین نوع دیتا هستند ، اما باید این را بدانید که اگر یک عدد را در غالب یک رشته معرفی کرده باشید ، نمی توانید برای محاسبه از آن استفاده کنید ، منظورم این است ، اگر شما اعداد 20 و 23 را در قالب رشته باشید ، برنامه آن ها را به عنوان اعداد نمی شناسد و معنای عددی برای آنها قایل نیست و صرفا به عنوان توالی 2 و 0 ، و توالی 2 و 3 در کنار هم آن ها را شناسایی می کند ، بدیهی است که نمی توانیم از رشته ها برای محاسلتی مثل جمع و تفریق و ضرب و تقسیم استفاده کنیم . مطلب پیشنهادی (سورس ربات تلگرام)


بهترین آموزش زبان برنامه نویسی لوا lua


توابع یا همان فانکشن ها در لوا (function)


تابع در برنامه نویسی یک قطعه از کدهای ساختاریافته و قابل استفاده است. هر تابع ساز و کار خاصی را برای ما پیاده سازی می کند . به کمک توابع می‌توانیم بخش‌های مختلف برنامه را از هم تفکیک کرده و به آن نظم بیشتری بدهیم. همچنین فهم و بازبینی کدها راحت‌تر انجام می‌شود.


تیبل ها در لوا (Tables)


تیبل ها یا همان جدول ها ، یکی از نقا مثبت لوا محسوب می شوند ، در این نوع داده ما می توانیم با دو حالت دیکشنری و ساختار یافته و حالت دیگر معمولی تعداد زیادی داده را در یک متغیر جمعاوری کنیم ، تیبل ها به ما کمک می کنند نظم بیشتری در ساختار برنامه خود ایجاد کنیم و دیتای خود را به خوبی مدیریت کنیم .


عملگر های منطقی واپراتور های لوا


+ : این اپراتور وظیفه جمع کردن را به عهده دارد

– : این اپراتور وظیفه کم کردن را به عده دارد

/ : وظیفه ای اپراتور تقسیم کردن است

^ : از این اپراتور برای به توان رساندن استفاده می شود

%: در نهایت این عملگر ، مقدار باقیمانده از تقسیم دو عدد را بازمی گرداند

and, or , not : این عملگر ها دقیقا مانند مدل ریاضی خود عمل می کنند(در پکیج آموزشی لوا بهتر درموردشان توضیح می دهیم)


شرط ها در lua


شرط ها و یا همان کاندیشن ها ، در زبان های مختلف برنامه نویسی ، به ما کمک می کنند ،بتوانیم مسیر برنامه را به نحوری پیش ببریم که در شرایط مختلف ، عکس العمل خاصی از خود نشان دهد ، مثلا می توانیم به برنامه بگوییم گر ورودی برنامه مثبت بود به ما بگو عدد مثبت است و اگر منفی بود بگو منفی است ، در غیر این صورت اگر صقر بود به ما صفر را نشان بده ، این ساده ترین حالت شرط هاست . مثال:


x = 2


if (x == 1) then

print (“x = 1”)

else if x == 2 then

print (“x==2”)

else

print(“idk”)

end

end


این تکه کد ساده ، کارش این است که اول متغیر x را می گیرد ، در مرحله اول اگر برابر با 1 بود پرینت می کند که x با 1 برابر است در مرحله دوم اگر شرایط بالا برقرار نباشد و همچنین x برابر 2 باشد پرینت می کند x با 2 برابر است و در غیر این صورت نمی دانم را پرینت می کند (idk = i dont know)


حلقه ها در LUA


حلقه ها در زبان برنامه نویسی لوا ، به دو بخش تقسیم می شوند ، نوع حلقه های for و حلقه های while که هردو را به صورت جداگانه برای شما بررسی می کنیم و توضیح می دهیم . حلقه ها وظیفه تکرار یک عملکرد را دارند و این اعمال را تا زمانی ادامه می دهند ، که شرایطی که ما از قبل برای آنها معرفی کردیم برقرار باشند ، درواقع حلفه ها در لوا ، یک کار را تا زمانی انجام می دهند که ما بخواهیم .


حلقه های while در لوا


این نوع حلقه ها دارای ، کاندیشن و یا همان شرط های واحد هستند ، یعنی ما شرط ها را به آنها تعریف می کنیم ،و تا زمانی که شرط برقرار باشد ، کار را ادامه می دهند . باید توجه داشته باشید که این حلقه ها نیازمند استفاده دقیق هستند و اگر به اشتباه از آنها استفاده کنیم ، دچار حلقه نامتناهی در برنامه نویسی می شویم (همان حلقه های بی نهایت یا infinitie loop). یعنی مثلا شرطی که برقرار کرده ایم هرگز از حالت معقول خود خارج نشود و همین باعث می شود برنامه تا بی نهایت اجرا شود و برای ما مشکل ساز شود. مثال از استفاده از حلقه ها



x = 1

while x <=1000000 do

x = x+1

print (x)

end


خب ، این کد ، اول x را به عنوان عدد 1 معرفی می کند ، بعد از آن یک حلقه می آید که می گوید اگر x کوچکتر و یا برابر عدد 1000000 بود ، حلقه را تکرار کن ، حالا نقطه عطف ما چیست ، ما در درون حلقه به ازای هربار حرکت حلقه به مقدار 1 واحد به x اضافه می کنیم ، حالا این باعث می شود که حلقه به تعداد999999 بار تکرار شود (یک بار کمتر از عدد معرفی شده ، چون عدد اولیه ما خودش از قبل 1 واحد را داشت)


آموزش حرفه ای برنامه نویسی lua

حلقه های for در lua


این حلقه هابا استفاده از iterator ها و یا چیز های قایب شمارش کار می کنند ، البته مقادیر قابل شمارش در لوا با قواعد خودشان کار می کنند ، اینگونه است که ما یک حلقه تعریف می کنیم ، یک ابتدا و انتهای مشخص و درصورت لزوم یک گام به آن می دهیم ، حلقه شروع به حرکت کرده و تا زمان پایان ایریتور کار می کند . (اگر گیج شدید نگران نباشید با مثال زیر مساله متوجه می شوید)



for i=0,50,2 do

print(i)

end


این کد ، یک حلقه for می سازد ، در ابتدا یک i تعریف می کند که در شروع 0 است ، انتهای تعریف شده برای آن 50 است ، و 2 که در اخر خط اول قرار دارد نشان دهنده ی گام است ، یعنی با هر بار حرکت حلقه دو واحد به i باید اضافه شود ، در نهایت ، برنامه عدد 2 تا 50 را برای ما پرینت می کند . به همین سادگی ، به همین خوشمزگی !!!