عملکرد دیافراگم به صورت ساپورتینگ

یکی از مهمترین مسائلی که در آواز و صدا سازی باید به آن توجه ویژه ای داشت، متد صداسازی است. هر خواننده، آهنگساز و صداساز می‌تواند از متد های مختلف و مورد علاقه خود برای صداسازی استفاده کند. اما دلیل استفاده از یک متد، صرفا علاقه شخصی نیست.

بلکه باید حنجره و توانایی خواننده و آهنگساز با متد مد نظر وی سازگار باشد. در یک متد صداسازی عوامل مختلفی مانند خستگی، تغذیه و… می‌تواند تاثیر داشته باشد. زیرا این کار، مستقیما با دیافراگم و سیستم تنفسی و گوارشی نیز درگیر است.

متد ما یکی از بهترین و حرفه ای ترین متد های آواز و صداسازی می‌باشد که مستقیما با دیافراگم و عملکرد آن سر و کار دارد. در این متد صداسازی واژه هایی همچون ساپورتینگ و اصل های مهم آواز خوانی وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید تا با بررسی این متد ادامه دهیم.

بررسی کلی متد صداسازی

این متد دارای چهار اصل مهم می‌باشد که با رعایت آن ها می‌توان گفت که آن را به درستی اجرا کرده ایم. چهار اصل متد ما شامل سه اصل اساسی سلامت آواز، حالت هایOverdrive، Edge، Curbing و Natural و رنگ صدا و جلوه ها می‌باشد.

در این متد صداسازی تمام صدا ها یکسان شناخته می‌شود. یعنی قاعده ای برای صدا های اشخاص تعریف نشده است. زیرا این متد می‌تواند صدا های مختلفی را اصلاح کرده و آن ها را گرم تر و رسا تر به گوش برساند.

شاید 90 درصد خوانندگان دنیا از این متد برای تمرین و تکرار آواز های خود استفاده می‌کنند. زیرا روش های به کار رفته در آن کاملا استاندارد و حرفه ای می‌باشد. اصلی ترین عملکرد این متد به دیافراگم مربوط است. عملکرد دیافراگم در خواندن بسیار مهم می‌باشد و باید به آن توجه ویژه ای داشت.

بررسی عملکرد دیافراگم در متد صداسازی

همان طور که می‌دانید یکی از مهم ترین اصول متد صداسازی توجه به عملکرد دیافراگم برای بازدهی بهتر و خروجی هر چه تمیز تر صدا می‌باشد. زمانی که می‌خواهید هوا را از شش های خود خارج کنید، دیافراگم شما مانع این کار خواهد شد و به تدریج باعث تغییر صدا در شما خواهد شد.

برای این که عملکرد دیافراگم را به راحتی متوجه شوید ابتدا نفس خود را نگه دارید. توجه داشته باشید که این کار را باید به مدت طولانی انجام دهید. زمانی که اقدام به آزادسازی نفس خود می‌کنید می‌توانید کاملا قدرت دیافراگم را در کنترل تنفس و آزادسازی هوا، حس کنید.

طبیعتا شما نمی‌توانید نفس خود را به مدت خیلی طولانی نگه دارید. زیرا نگهداری نفس بسیار سخت است. در حالی که آزادسازی آن کاری کاملا آسان می‌باشد و تمام اتفاقات در خوانندگی در هنگام آزادسازی نفس انجام می‌شود.

بررسی اصطلاح ساپورت در این متد

در متد صداسازی ما، اصطلاحاتی وجود دارد که از اهمیت بالایی برخوردار هستند. این متد دارای بهترین روش ها برای تنظیم و ساخت صدای بی نظیر می‌باشد. اگر بخواهیم اصطلاح ساپورت را شرح دهیم می‌توانیم بگوییم که ساپورت یعنی حرکت در جهت فشار دیافراگم برای خروج هوای مانده و حبس شده در نفس گیری می‌باشد.

البته لازم به ذکر است که بدانید ساپورت فقط در این متد نیست، بلکه در اکثر متد های صداسازی کاربرد دارد. عملکرد دیافراگم به صورت ساپورتینگ در متد ما می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

زیرا در این متد، عمل ساپورتینگ توسط خود دیافراگم کنترل شده و از هدر رفتن هوای اضافی در شکم نیز جلوگیری می‌کند. البته ساپورتینگ در این متد دارای عملکرد ویژه ای است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

ساپورتینگ در این متد چگونه اتفاق می‌افتد؟

برای این که بدانید ساپورتینگ در متد صداسازی ما چگونه کار می‌کند باید نفس خود را حبس کرده و به یک باره به همراه صدای آرام خارج کنید. زمانی که خواننده نسبت به آواز خوانی اقدام کند عضله های کمر وی به سمت بیرون فشار داده شده و دیافراگم را تحت فشار قرار می‌دهد.

این در حالی است که عضله های اطراف ناف و شکم کشیده شده و عضلات کمر نیز سفت می‌شوند. جالب است بدانید که در این وضعیت، تمام ماهیچه های لگن سعی دارند تا لگن را به سمت عقب بکشند. در حالی که عضلات شکم مانع این کار شده و سعی دارد تا لگن را به سمت پایین هدایت کند. به این درگیری ماهیچه ها و ممانعت از حرکت آن ها، ساپورتینگ گفته می‌شود. لازم به ذکر است که در عمل صداسازی، ساپورتینگ باید به صورت مرتب اتفاق افتاده و رعایت شود تا صدای تولید شده کاملا تمیز و بی عیب و نقص باشد.

زمانی که انقباض های عضلات خود را به صورت پایدار نگه دارید و نگذارید عضلات شما سایر عضلاتتان را جا به جا کند در این صورت از ساپورت کمی استفاده شده است. توجه داشته باشید که استفاده از تکنیک ساپورت فقط باید در مواقع ضروری انجام شود.

گاهی اوقات ممکن است خواننده به دلیل عدم تمرین صداسازی و گرم نمودن صدا قبل از خوانندگی، در هنگام خواندن دچار مشکل شود. در این موقع توصیه می‌شود تا از عمل ساپورتینگ استفاده نماید.

لازم به ذکر است بدانید که عمل ساپورتینگ نیاز به توانایی بدنی بالایی دارد. یعنی شخص باید از لحاظ بدنی آمادگی کشش عضلات و تحمل فشار بر روی آن ها را نیز داشته باشد.

تکنیک ساپورت چه فوایدی دارد؟

در تکنیک ساپورت در متد صداسازی ما، شخص خواننده می‌تواند نت های طولانی تر را به راحتی اجرا کند. همچنین این تکنیک باعث می‌شود تا تن صدای خواننده به صورت یک نواخت از حنجره وی خارج شود. زمانی که خواننده می‌خواهد در آهنگ خود اوج بگیرد و با نت های بالاتری اجرا کند، می‌تواند از تکنیک ساپورت استفاده کند.

همچنین با استفاده از این تکنیک می‌توان کنترل بیشتری بر روی ویبراتور و پیچ صدا داشت. در این تکنیک، خواننده احساس راحتی و آرامش می‌کند و به راحتی می‌تواند نت های مختلفی را بدون هرگونه سختی اجرا نماید.

اصل های این متد

همان طور که گفتیم این متد دارای اصول خاص و ویژه ای است که رعایت آن می‌تواند تمام کننده یک متد صداسازی باشد. رعایت کردن این اصول می‌تواند به خواننده کمک کند تا در زمان دلخواه به تمام نت های بالا و پایین دسترسی داشته باشد.

حتی خواننده می‌تواند با رعایت این اصول در کسری از ثانیه نت خود را عوض کرده، به طوری که آسیبی به صدای وی نرسد و نت های موسیقی فالش نشود. در ادامه با ما همراه باشید تا اصول متد را با هم بررسی کرده تا نحوه رعایت آن ها را نیز یاد بگیریم.

یکی از اصلی ترین و مهم ترین اصولی که در متد صداسازی ما باید رعایت شود، اصل پشتیبانی و حمایت است. زمانی که شما در برابر فشار دیافراگم خود برای هوای کشیده شده در شش ها کار کنید، در اصل، حمایت انجام داده اید. به عبارتی دیگر باید در برابر این هوا مقاومت نشان دهید. زمانی که شما به عنوان خواننده نسبت به خواندن اقدام می‌کنید عضلات کمر و شکم شما درگیر شده و هر کدام به سمتی خواهد کشیده شد.

برای این که نگذارید این اتفاق بیفتد باید اصل حمایت و پشتیبانی را رعایت نمایید. لازم به ذکر است که به هنگام استفاده از اصل حمایت باید مراقب باشید تا انرژی زیادی را هدر نداده و آن را صرفه جویی کنید. زیرا استفاده اشتباه در زمان نامناسب می‌تواند شما را تا انتهای آواز دچار مشکل سازد. به عبارتی عضلات شما را درگیر کرده و مانع خواندن صحیح آواز خواهد شد.

اصول ثانویه این متد

در متد صداسازی ما علاوه بر رعایت اصل اولیه یعنی حمایت، باید اصول ثانویه آن را نیز رعایت نمود تا تمیزی و شفافیت صدا را چند برابر کرد. این اصل، اصل تونگ ضروری نام دارد. جالب است بدانید که قسمت های ابتدایی تار های صوتی در بالای حنجره، شکلی شبیه به قیف تشکیل داده است.

زمانی که این قیف جمع شده و سپس باز می‌شود، غضروف های انتهایی گلو به این قیف نزدیک می‌شوند. خروجی این عمل، صدایی شفاف و تمیز می‌باشد. در این حالت می‌توانید حجم صدای خود را بالاتر برده و صدای بیشتری تولید کنید. این تکنیک می‌تواند رنگ صدای شما را مشخص کرده و حتی آن را تغییر دهد.

مورد دیگری که باید در این تکنیک به آن توجه داشت، جلوگیری از جلو آمدن فک و سفت کردن لب ها است. کافی است فقط یک بار خودتان امتحان کنید. زمانی که فک شما جلوتر باشد، صدای کلفت تر و نا متوازن تری خواهید شنید. دلیل آن نیز گردش صدا در میان دندان های شما است.

در حالت دوم، یعنی سفت شدن لب ها، دهان شما جمع می‌شود و صدای شما به گونه خارج می‌شود که انگار نمی‌توانید دهانتان را باز کنید. تمام این نقص ها به هنگام آواز می‌تواند علاوه بر نابود کرد موسیقی، به عضلات فک و گلویتان نیز تاثیر منفی بگذارد. حتی در این حالت، حنجره نیز خسته می‌شود و احساس درد در حنجره بیشتر خواهد بود.

امیدواریم که این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد و توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در زمینه عملکرد دیافراگم بصورت ساپورتینگ در اختیار شما قرار داده باشیم.

منبع مطلب: سایت آکادمی آوای روح نواز