آمورش تئوری موسیقی ( فصل اول )

تعریف موسیقی


تعریف موسیقی : تعریف های زیادی در مورد موسیقی وجود دارد ولی به نظر من موسیقی بیان احساسات و عواطف یک انسان است .

الفبای موسیقی


در موسیقی برای مشخص کردن ارتفاع صداها ازهفت نت استفاده میکنند که به آن الفبای موسیقی میگویند . این هفت نت از چپ به راست زیرتر میشوند و عبارتند از :


سی – لا – سل – فا – می – ر- دو



در زبان انگلیسی نت های موسیقی به روشی دیگر نامگذاری میکنند که به آن نامگذاری الفبایی میگویند و به صورت زیر میباشد :



C – D – E – F – G – A – B


سی – لا – سل – فا – می – ر – دو

اکتاو


به توالی پشت سرهم نت های ، به شرطی که نوشتن را از یک نت شروع کنیم و به همان نت برسیم اکتاو میگویند .


مثلا :


سل – فا – می – ر – دو – سی – لا – سل



با خواندن یا نواختن نت ها از چپ به راست ، صدای نت ها زیرتر میشود . پس قطعا صدای سل اول ( سمت چپ ) بم تر از سل دوم ( سمت راست ) میباشد .

خطوط حامل


نت های موسیقی هم مانند تمام زبان های دنیا خطی برای نوشتار دارند ، با این تفاوت که در موسیقی بجای کلمات ، از نت ها استفاده میکنیم .


خطوطی که نت های موسیقی روی آنها قرار میگیرند پنج خط حامل نامیده میشوند که این خط ها را از پایین به بالا میشمارند و براساس این شمارش و ترتیب قرار گرفتن نت ها ، هرچه از پایین به بالا حرکت کنیم صدای نت ها زیرتر میشود و بالعکس .


همانطور که میبینید بعضی نت ها روی خط و بعضی نت ها بین خط ها قرار میگیرند . و اما یک سوال پیش خواهد آمد که این نت ها به چه صورت و بر اساس چه قواعدی نام گذاری میشوند ؟ جواب این سوال را در قسمت بعدی یعنی قسمت ( کلید ) متوجه خواهید شد .


خطوت حامل


کلید سل


کلید سل علامتی است که در سمت چپ 5 خط حامل قرار میگیرد و ما به محض دیدن این کلید متوجه میشویم که نت سل روی خط دوم ( از پایین ) 5 خط حامل قرار میگیرد .


پس با بلد بودن الفبای موسیقی و در نظر گرفتن قانون ( یک نت روی خط ، یک نت بین خط ) میتوانیم به راحتی جای بقیه نت ها را نیز پیدا کنیم .


کلید سل



با دیدن کلید سل و پیدا کردن نت سل متوجه میشویم که نت فا که نت قبل از نت سل هست بین خط اول و دوم و نت لا که نت بعد از نت سل هست بین خط دوم و سوم قرار دارد و به همین ترتیب جای نت های بعدی و قبلی مشخص میشود .


خطوط تکمیلی



در گذشته با 11 نت روی 5 خط حامل و کلید سل آشنا شدیم ولی متاسفانه این 11 نت بسیار بسیار کمتر از پهنه صوتی صدای انسان و ساز های مختلف هستند . برای حل این مشکل از خطوط بریده بریده در قسمت بالا و پایین خطوط حامل استفاده میکنیم . این خطوط همیشه نیستند و فقط در صورت نیاز از آنها استفاده میشود


خطوت تکمیلی

ضرب


به حرکت رفت و برگشت پا ضرب میگوییم . به عنوان مثال زمانی که میگوییم یک نت باید 4 ضرب کشیده شود ، یعنی باید 4 بار کف پا به زمین برخورد کند و بالا بیاید .

زمان کشش نت ها

نت گرد


در موسیقی این نت بیشترین کشش زمانی را دارد . زمان کشش این نت 4 ضرب میباشد .


نت گرد

نت سفید :


زمان کشش این نت نصف نت گرد میباشد . یعنی 2 ضرب


نت سفید

نت سیاه :


زمان کشش این نت یک چهارم نت گرد و یک دوم نت سفید است . یعنی یک ضرب


نت سیاه

نت چنگ :


زمان کشش این نت یک هشتم نت گرد و یک دوم نت سیاه است . یعنی نصف ضرب


نت چنگ

نت دو لا چنگ :


زمان کشش این نت نسبت به نت گرد یک شانزدهم است .


نت دولاچنگ

نت سه لا چنگ :


ارزش زمانی این نت یک سی و دوم نت گرم میباشد.


نت سه لاچنگ


سکوت ها و انواع آن



در اجرای یک قطعه وقتی به یک سری علائم که اسم آهن ها ( سکوت ) است بر میخوریم باید سکوت کنیم و هیچ نتی اجرا نکنیم یا به عبارتی دیگر هیچ صدایی از ساز ما تولید نشود .


در موسیقی به ازای هر نت یک سکوت نیز وجود دارد که دقیقا ارزش زمانی آن سکوت نیز به اندازه همان نت است . به عنوان مثال همانطور که گفته شد ارزش زمانی نت گرد 4 ضرب است پس زمانی که با سکوت گرد مواجه شدیم باید به اندازه 4 ضرب سکوت کنیم . یا ارزش زمانی نت سیاه یک ضرب میباشد پس زمانی که با سکوت سیاه مواجه میشویم باید به اندازه یک ضرب هیچ صدایی از ساز ما تولید نشود .