با توجه به راحتی و کیفیت دوربین های عکاسی دیجیتال، چرا برخی از عکاسان حرفه ای، از جمله مت پری، به فیلم بازگشته اند... و آیا این چیزی است که باید در نظر بگیریم؟
عکاسی دیجیتال نه تنها در نحوه ثبت تصاویر بلکه در نحوه مصرف آنها نیز منادی تحول است. این تغییر در نهایت باعث شد که عکاسی روی فیلم در یک ظرفیت تجاری غیرضروری باشد زیرا عکاسان حرفهای به دیجیتال روی آوردند.
تغییر دهنده بازی این بود که دیجیتال امکان تحویل سریع تصاویر را فراهم می کرد. محتوای آنلاین فوری است و رسانه های چاپی مسلماً در نتیجه آسیب دیده اند. رسانه های اجتماعی و گوشی های هوشمند نیز نقش خود را ایفا کردند، زیرا تولید محتوا دیگر منحصر به شرکت های حرفه ای یا رسانه ای نبود.
جدای از مهارتهای پیشنیاز، توانایی گرفتن، ویرایش و اشتراکگذاری سریع یک تصویر بهصورت آنلاین به این معناست که همه افراد پتانسیل تبدیل شدن به یک «عکاس» و کسب درآمد از عکسها یا محتوای رسانههای اجتماعی خود را دارند. انتظارات تغییر کرد و صنعت با آن تغییر کرد، اما همچنان فیلم حاضر به مردن نشد.
حتی امروز هم بین عکاسان حرفه ای و علاقه مند بحثی در مورد فیلم در مقابل دیجیتال وجود دارد، بنابراین کدام بهترین است؟ در نهایت پاسخ بستگی به این دارد که از چه چیزی عکاسی میکنید، چگونه عکس میگیرید و زیباییشناسی که دوست دارید، اما بهترین دوربینها و بهترین دوربینهای فیلم ممکن است به شما در تصمیمگیری کمک کنند.
فیلم که از آگاهی جمعی بسیاری از عکاسان خفته است، همیشه طرفداران وفادار و پرشور خود را حفظ کرده است. در حال حاضر، بسیاری در حال بازگشت به این رسانه زمانی متروک هستند. چرا؟ مت پری به اشتراک می گذارد که چه چیزی فیلم را بسیار خاص می کند و اینکه آیا بازگشت به روش های آزمایش شده می تواند برای شما مفید باشد یا خیر.
برای مطالعه بیشتر دباره راهنمای خرید دوربین عکاسی به لینک زیر مراجعه کنید:
https://gholab.ir/blog/راهنمای-خرید-دوربین-عکاسی/دیجیتال/دوربین
دوربین SLR
SLR مخفف عبارت Single-lens Reflex، نوعی طراحی دوربین است که شامل استفاده از آینه بازتابی برای کار می شود.
در ابتدا تمام دوربین های SLR فیلم بودند، اما پس از آن از همان طراحی برای توسعه دوربین های دیجیتال استفاده شد که به عنوان DSLR طبقه بندی می شوند - Digital Single-lens Reflex.
یک آینه بازتابی (1) نور را از لنز به صفحه فوکوس (2) منعکس می کند. تصویر تشکیل شده روی صفحه از یک پنتاپریسم (3) عبور می کند و از طریق چشمی نوری (4) مشاهده می شود. هنگامی که دکمه شاتر فشار داده می شود، آینه به سمت بالا حرکت می کند تا نور به فیلم یا سنسور (5) در عقب عبور کند.
اولین دوربین Canon EOS SLR EOS 650 بود که در مارس 1987 عرضه شد.
چه کسی و چرا فیلم می گیرد؟
بیشتر تقاضای فزاینده امروزی برای فیلم از «علاقهمندان» پرشور نشأت میگیرد - بخش بزرگی از آنها در گروه جمعیتی جوانتر از 18 تا 35 سال قرار دارند. این مخاطب با دیجیتال بزرگ شد و بنابراین کار با فیلم نقطه مقابل تازهای است.
شرکتهایی که میخواهند از این آمار جمعیتی بهره ببرند نیز از فیلم استقبال میکنند، بهویژه زمانی که محتوای سرمقاله، سبک زندگی و محتوای مد را سفارش میدهند. خارج از این ژانرها، استفاده فزاینده ای در میان عکاسان، به ویژه کسانی که در تصاویر عروسی، مستند و پرتره تخصص دارند، وجود دارد.
یکی از ویژگیهای مشترک اکثر فیلمبرداران حرفهای این است که این کار را در کنار دیجیتال انجام میدهند، در صورت لزوم بین رسانهها تعویض میکنند، اغلب از دیجیتال به عنوان یک شبکه ایمنی استفاده میکنند، که با توجه به ماهیت خطاپذیر فیلم مفید است.
در ژانرهایی که دوربین دیجیتال برتر است، انتخاب فیلم ممکن است عجیب به نظر برسد. اما می توان از این پیش فرض ها به عنوان راهی برای متمایز ساختن از رقبا استفاده کرد. جاشوا پل را در نظر بگیرید، که از هواپیمای F1 با استفاده از دوربین 4x5 اینچی Graflex 1913 عکس میگیرد یا دیوید برنت که از جلسات استیضاح دونالد ترامپ در سال 2019 با یک دوربین بزرگ چوبی 4x5 اینچی در دهه 1940 عکس میگیرد. هیچ یک از عکاسان پیشنهاد نمیکنند که آنها راحتترین راه برای ثبت تصاویر هستند، اما هر دو به شناخت بینالمللی و همچنین نتایج خیرهکنندهای دست یافتند که با همتایان دیجیتالی خود متفاوت بود.
همانطور که این نمونهها گواه میدهند، بدون شک توانایی فیلمبرداری با مهارت، رشتهای دیگر در کمان عکاس است. توانایی انعطافپذیری و جابهجایی بین رسانهها برای پروژه مناسب، یک تمایز است و در یک صنعت رقابتی، متمایزکنندهها کالاهای ارزشمندی هستند.
در حالی که همه پروژهها سفارش داده نمیشوند، برخی از عکاسان حرفهای برای پروژههای شخصی یا هیجانی فیلم میگیرند. این راهی است برای تنوع بخشیدن و ارضای علایق خود در فیلم بدون اینکه به مشتری وابسته باشند. فیلم به اندازه کافی از کارهای روزانه دیجیتال متمایز است تا لذت و لذت از ساختن تصاویر را حفظ کند، در حالی که تصاویر بخشی از نمونه کار خود را تشکیل می دهند و سبک ترجیحی عکسبرداری را به مشتریان احتمالی نشان می دهند.
در واقع، برخی از عکاسان تحسین منتقدان را از طریق پروژه های شخصی به دست آورده اند. آلیس تاملینسون، عکاس سرمقاله، طراحی و تبلیغات، برنده جایزه عکاس سال سونی در سال 2018 برای پروژه «Ex Voto» خود شد – که همگی بر روی فیلم سیاه و سفید گرفته شده است. کریگ ایستون، یکی دیگر از عکاسان سرمقاله و تبلیغاتی بریتانیایی، در سال 2021 برای پروژه «بانک تاپ» خود که دوباره روی فیلم فیلمبرداری شده بود، برنده همین عنوان شد.
با این حال، بازگشت به فیلم فقط برای عکاسان نیست. فیلمهای عمدهای از جمله فیلمهای پرفروش مانند آخرین فیلمهای جیمز باند و جنگ ستارگان یا سریالهای تلویزیونی برنده جوایز مانند جانشینی همچنان در حال ساخت هستند. احتمالاً ترجیح کارگردان، فیلمبردار یا استودیوی فیلم است زیرا زیباییشناسی را که میخواهند به دست آورند را ممکن میسازد. با این حال، شاید این فقط رسانه مورد علاقه آنها باشد.
چه فیلم هایی هنوز ساخته می شود؟
هنوز سه فرمت فیلم در مقیاس بزرگ تولید می شود - 35 میلی متر
(135)، فرمت متوسط (120 فیلم رول) و فیلم ورق با فرمت بزرگ. اینها در فیلم های نگاتیو رنگی، نگاتیو سیاه و سفید و فیلم های معکوس رنگ (اسلاید) موجود هستند.
نامهای بزرگی مانند کداک و ایلفورد، تولیدکنندگان اصلی با گستره وسیعی از فیلمها هستند که فرمتهای اصلی را پوشش میدهند، در حالی که نام آشنای دیگری، فوجیفیلم، هنوز وجود دارد، اما با گسترهای بسیار ادغامشده.
افزایش تقاضا همچنین باعث ظهور برندهای نسبتاً جدید اما محبوبی مانند CineStill و Lomography شده است که امولسیونها، از جمله فیلمهای متحرک و فیلمهای نظارتی را به کاست و رول تبدیل میکنند.
اگر تصمیم بگیرم استفاده از فیلم را شروع کنم، باید سیاه و سفید فیلمبرداری کنم یا رنگی؟
استفاده از فیلم سیاه و سفید یک انتخاب آگاهانه است که در ابتدای هر فیلمبرداری انجام می دهید و فکر کردن و دیدن سیاه و سفید یک تجربه یادگیری عالی است. سیاه و سفید گسترده ترین انتخاب فیلم را ارائه می دهد، مقرون به صرفه ترین، به راحتی در دسترس است و برای تیراندازان جدید و با تجربه عالی است. ساخت و چاپ خانگی در اتاق تاریک سادهترین کار است، که به نوبه خود سطح بیشتری از کنترل خلاقانه بر تصویر نهایی را فراهم میکند. Ilford، Kentmere، Kodak و Foma برندهای اصلی هستند که باید در نظر گرفته شوند.
از سوی دیگر، فیلمهای رنگی از مصرفکننده تا استاندارد حرفهای با چند گزینه عجیب و غریب که برای اندازهگیری خوب در آن قرار گرفتهاند، متغیر است. معمولاً گران تر است، به خصوص در قسمت حرفه ای. کداک بر فیلم های رنگی با انتخابی عالی در هر دو انتهای بازار غالب است، در حالی که فوجی فیلم، CineStill (فیلم متحرک کداک تغییر کاربری داده شده) و لومو جایگزین های عالی هستند.
دوربین های فیلم برداری چطور؟
تعداد بیشماری دوربین فیلمبرداری مختلف در طول دهههای متمادی ساخته شدند و انتخابهای فراوانی را ایجاد کردند. برخلاف دوربینهای دیجیتال و حسگر آن، دوربینهای فیلم اساساً جعبههایی هستند که نور محفوظ هستند. فرم، کیفیت ساخت، عملکرد و انتخاب لنز، تمایزهای کلیدی هستند که باید در نظر گرفته شوند.
بسیاری از عکاسان حرفه ای دوربین های با فرمت متوسط بالاتر مانند Pentax، Mamiya یا Hasselblad را انتخاب می کنند تا از نگاتیو بزرگتر بهره ببرند، اما مسلماً با افزایش تقاضا و افزایش قیمت، گزینه ها در اینجا محدودتر هستند. با این حال، دوربینهای 35 میلیمتری فوقالعاده زیادی وجود دارد، برخی از پیشسازهای اولیه برای دوربینهای DSLR مدرن، در حالی که مدلهای دستی دهه 1970 برای عکاسی سرگرمکنندهتر هستند. برای بهترین کیفیت تصویر، یک دوربین با فرمت بزرگ ممکن است راه حلی باشد
معاملات زیادی وجود دارد که eBay و Facebook Marketplace نقطه شروع خوبی برای هر جستجو و دریافت نشانی از قیمت هستند. با این حال، برای آسودگی خاطر و گارانتی، ارزش آن را دارد که به یک فروشنده تخصصی دوربین فیلمبرداری دست دوم توجه کنید.
چگونه فیلم ها را به رم یا کامپیوتر انتقال بدهیم؟
برای سهولت و راحتی، می توانید فیلم های خود را به آزمایشگاهی که خدمات توسعه، اسکن و چاپ را ارائه می دهد ارسال کنید. با این حال، برای کنترل حداکثری بر روی نگاتیوها، به ویژه سیاه و سفید، پردازش خانگی یک گزینه عالی است. مقرون به صرفه است، انجام آن آسان است و به شما امکان می دهد یک توسعه دهنده خاص را انتخاب کنید تا ویژگی های مورد نظر خود را نشان دهد. تمام تجهیزات و مواد شیمیایی برای ساخت خانه به راحتی در دسترس هستند و «چگونه» به طور آنلاین کمک و راهنمایی های زیادی وجود دارد.
چگونه نگاتیوهای خود را دیجیتالی کنم؟
اکثر آزمایشگاه ها خدمات اسکن را در سطوح مختلف از کم تا با وضوح بالا ارائه می دهند. این راحت ترین مسیر در صورت برون سپاری پردازش است. اگر در خانه پردازش می کنید یا می خواهید کنترل بیشتری روی اسکن های خود داشته باشید، از دوربین دیجیتال خود و یک لنز ماکرو نصب شده روی پایه کپی یا سه پایه استفاده کنید. بهترین اسکنرهای فیلم نیز وجود دارد (در برگه جدید باز می شود).
شما به یک منبع نور خوب برای نور پس زمینه نگاتیو و چیزی که آنها را کاملا صاف نگه دارد نیاز دارید. میتوانید نمونههایی از تنظیمات DIY را به صورت آنلاین پیدا کنید یا روی یکی از گزینههای متعددی که اخیراً از شرکتهایی مانند Negative Supply، Valoi، Pixl-Latr و سایرین وارد بازار شدهاند، سرمایهگذاری کنید.
هنگام اسکن نگاتیو، به خصوص رنگی، به نرم افزاری نیز نیاز دارید تا فایل های خام خود را به تصاویر مثبت تبدیل کنید. برنامه Film Lab و Negative Lab Pro دو گزینه پیشرو هستند در حالی که اسکنرهای تخت به طور معمول همراه با نرم افزار اختصاصی خود هستند.
آیا باید اقدام به چاپ تاریکخانه کنم؟
یکی از بزرگترین تمایز بین فیلم و دیجیتال ماهیت ملموس رسانه است. داشتن نگاتیو به شما این امکان را می دهد که یک چاپ تاریکخانه بسازید که یکی از خلاقانه ترین، سرگرم کننده ترین و با ارزش ترین جنبه های فیلم است.
بر خلاف چاپ های جوهرافشان، چاپ های ژلاتین نقره ای منحصر به فرد، دست ساز و ماندگاری بیشتری دارند، به این معنی که ارزش بیشتری در هنگام فروش یا ارائه خدمات با ارزش افزوده دارند. راهاندازی تاریکخانه موقت یا دائمی در خانه آسانتر از آن چیزی است که فکر میکنید، در حالی که اجاره زمان در تاریکخانههای سراسر کشور نیز امکانپذیر است.
بیشتر بخوانید:
قطعات یک دوربین درک نحوه عملکرد دوربین دیجیتال
چرا گوشی آیفون یا اندروید شما تصاویر بهتری نسبت به DSLR می گیرد؟
آیا فیلم بهتر از عکاسی دیجیتال در سال 2022 است؟