آواتار چیست؟ هر آنچه که درباره آواتارهای متاورس باید بدانیم!


آواتارها در دنیای رسانه‌های اجتماعی چیز جدیدی نیستند اما متاورس ابعادی کاملا متفاوت به آن بخشیده است. شرکت فیسبوک، در کنار تغییر نام تجاری خود به متا در سال ۲۰۲۱، اعلان‌های زیادی در مورد فناوری VR، مسیرهای آینده و تحقیقات در این زمینه ارائه کرد. متاورس فیسبوک احتمالاً دارای آواتارهای سه بعدی فوق واقعی است که از هوش مصنوعی، تکنیک‌های مدل‌سازی پیچیده و الکترومیوگرافی برای نمایش دقیق ویژگی‌ها و حرکات انسان در فضای مجازی استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید، که این آواتارها هنوز در مرحله تحقیق هستند و احتمالاً چندین سال بعد شروع به کار خواهند کرد. هم‌زمان، شرکت‌های دیگری مانند مایکروسافت نیز در حال پرده‌برداری از آواتارهای کاربران برای متاورس هستند و آینده آواتارهای متاورس امیدوارکننده به نظر می‌رسد. در این مقاله برآنیم تا اطلاعات مفیدی در مورد آواتارهای متاورس به دست آوریم.

آواتار چیست؟

از نظر واژه شناسی، کلمه آواتار به طور خاص به خدایان اشاره دارد که به زمین فرود می‌آیند و شکلی شبیه انسان به خود می‌گیرند. در محاسبات، آواتارها در دهه ۸۰ به عنوان نمایشی بر روی صفحه رایج شدند. در حال حاضر، همان اصل برای رسانه‌های اجتماعی اعمال می‌شود. آواتارهای ما، خود ما، در یک فضای مجازی یا دنیای بازی هستند و اقدامات یا تصمیمات آواتار با اقدامات یا تصمیمات خود ما یکسان است.

آواتارها می‌توانند هر شکلی به خود بگیرند. دارای ویژگی‌های انسان نما مانند اندام متحرک، بالاتنه و پایین تنه، چهره و مواردی مشابه این هستند. با این پیش نیازها، آواتار شما ممکن است شبیه یا متفاوت از ظاهر شما در دنیای واقعی باشد. برنامه‌های کاربردی VR، برداشت خاص خود را از آواتارها دارند که بر اساس نیازها ارائه می‌شوند. فیسبوک، احتمالاً دارای آواتارهای فوق واقعی قابل تنظیم است که شباهت زیادی به ویژگی‌های صورت و فیزیک کاربر دارد. همچنین از سفارشی‌سازی برای افزودنی‌هایی مانند مو، لباس، عینک و موارد دیگر پشتیبانی می‌کند.

انواع آواتارهای متاورس

روش‌های مختلفی وجود دارد که سیستم‌های نرم‌افزاری می‌توانند، آواتارهای دوبعدی یا سه بعدی را برای یک محیط مجازی ایجاد کنند. در سال‌های اخیر آواتارهای سه بعدی با ظهور واقعیت مجازی و سیستم‌های سخت افزاری و نرم افزاری که می‌توانند حرکات دنیای واقعی را با استفاده از حسگرها تکرار کنند، ایجاد شدند.

آواتارهای VR

آواتارهایVR، معمولاً یک بازخوانی اول شخص هستند، که در آن کاربر، جهان را از دیدگاه خود می‌بیند. سایر شرکت کنندگان جهان می‌توانند قسمت بالای نیم تنه آواتار را به همراه بازوها، اما بدون اندام تحتانی ببینند. این نوع را در اکثر برنامه‌های ابتدایی VR خواهید یافت که به حرکات پیچیده نیاز ندارد.

آواتارهای تمام بدن

در یک آواتار تمام بدن، از حسگرها، برای تکرار و بازسازی حرکات کل بدن از طریق یک سیستم سینماتیک استفاده می‌شود. در نتیجه کاربر، آزادی حرکت بیشتری در دنیای مجازی را دارد و می‌تواند از تمام اندام‌ها، برای تعامل با دارایی‌های دیجیتال استفاده کند. بازی‌های پیچیده واقعیت مجازی، معمولاً از این نوع آواتارهای متاورس استفاده می‌کنند و متاورس فیسبوک احتمالاً این مسیر را نیز انتخاب خواهد کرد.

چرا آواتار مرکز متاورس است؟

متاورس بدون هیچ آواتاری وجود نخواهد داشت. زیرا باید افرادی وجود داشته باشند، که از فضای مجازی متاورس استفاده و در آن زندگی کنند. همچنین آواتارها قابلیت همکاری لازم را بین بسیاری از ویژگی‌های متاورس فراهم می‌کنند. به عنوان مثال، کاربر ممکن است یک چالش بازی را تکمیل کند، توکن‌هایی را به دست آورد که در یک سرویس کیف پول ذخیره می‌شوند یا از یک بازار مجازی بازدید کند و دارایی‌هایی را خریداری کند تا از طریق صندوق ذخیره شوند. آواتار تنها عنصر ثابتی است که در این سرویس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حوزه متاورس، آواتارها نقشی شبیه به اعتبارنامه‌های SSO آنلاین (بدون جنبه امنیتی) ایفا می‌کنند و به کاربران امکان دسترسی به همه چیزهایی را که جهان ارائه می‌شود، می‌دهند.

حرکت‌های اخیر به سمت آواتارهای متاورس

شرکت متا در حال آزمایش با آواتارهای کدکس است؛ که ظاهر انسان را در دنیای مجازی با دقتی باورنکردنی بازسازی می‌کند. در پایان داده‌های حسگر زنده یک شبکه عصبی را هدایت می‌کنند که خود را در زمان واقعی در دنیای اطرافش بازسازی می‌کند. متا، همچنین در حال کار بر روی آواتارهای مبتنی بر فیزیک است که احتمالاً از ابزارهای پوشیدنی برای ضبط و استفاده از داده‌های آناتومی انسان استفاده می‌کند. نسخه‌های این رویکردها در سال ۲۰۲۱ معرفی شدند اما هنوز در دسترس مصرف‌کننده نیستند.

شرکت مایکروسافت در حوزه ساخت آواتار در متاورس یک گام جلوتر است. این شرکت سرویس آواتار سه بعدی خود را در هفته اول نوامبر ۲۰۲۱ راه اندازی کرد. کاربران تیم‌های مایکروسافت اکنون می‌توانند آواتارهای شخصی‌سازی شده خود را ایجاد کنند که برای شرکت کنندگان جلسه، حتی زمانی که وب کم خاموش است نیز قابل مشاهده باشد.

شرکت‌هایی مانند Ready Player Me نیز در ساخت آواتار در متاورس دارای پلتفرم‌های تخصصی هستند. از آنجایی که متاورس هزاران برنامه و چند دنیای مجازی را گرد هم می‌آورد، آواتار می‌تواند به عنوان نقطه ورود و هویت پایدار کاربران عمل کند. آواتارهای متاورس قدرت کاوش و تعامل دارند.

گفتار پایانی

با توجه به پیشرف تکنولوژی و فناوری متاورس و حضور آواتارها در آن به جرات می‌توان گفت حضور افراد مشهور و ثروتمند و همچنین شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری در متاورس به وقوع خواهد پیوست. بنابراین ساخت آواتار در متاورس و ایجاد پلتفرم‌ها و برنامه‌های مرتبط با متاورس در حال رشد و پیشرفت است. با این دنیای مجازی و آواتارهای متاورس و تمام ویژگی‌های آن، کاربران می‌توانند با تعامل با یکدیگر محدودیت‌هایی که در هر دو جهان وجود دارد را از بین ببرند.

سوالات متداول

 آواتار چیست؟

آواتار تجلی یک فرد با همان ویژگی‌ها در یک قالب بدنی اما مجازی است که می‌تواند در متاورس زندگی کند، کار کند و با افراد دیگر به تعامل بپردازد. در حقیقت آواتارهای متاورس، نسخه‌ای از خود افراد هستند که در متاورس زندگی می‌کنند.

آیا حتما می‌بایست از آواتارهایی استفاده کنیم که شبیه به تصویر خود واقعی ماست؟

خیر. اتفاقا برخی از افراد ساخت آواتار در متاورس را به گونه‌ای انجام می‌دهند که شبیه به ظاهر آن‌ها نیست اما اصولا نزدیک به ویژگی‌های درونی آن هاست. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت از ذوع آواتارهای متاورس می‌توان به شخصیت درونی افراد پی برد.

چندتا از شخصیت‌های معروف آواتار را معرفی کنید؟

Iknik Blackstone Varrick، Azula، Katara، Bolin، Korra، Sokka، Toph Beifong، Iroh، Aang، Zuko از شخصیت‌های معروف آواتار هستند.

تهیه شده توسط تیم محتوا و سئوی بیت پین