13 فیلم برتر ترسناک کلاسیک

اگر به دیدن فیلم های ترسناک کلاسیک علاقه داشته باشید به احتمال زیاد در انتخاب فیلم مناسب تان به مشکل بر میخورید ما در این مقاله به بررسی 13 مورد از برترین آثار سینمای هارور خواهیم پرداخت.


هالووین

هالووین/ هالووین 2/ ایچ20

بیایید با واضح‌ترین انتخاب شروع کنیم: فیلم کلاسیک جان کارپنتر که نه تنها آغازگر یک فرنچایز بود که بکلی ژانری تازه را پایه‌گذاری کرد.

کارپنتر در این فیلم‌ها از حد خود فراتر می‌رود اما پیشنهاد می‌دهیم در ادامه تماشای هالووین اوریجینال، فیلم تکان‌دهنده راب زامبی، دنباله‌ای بر بازسازی فیلم را هم تماشا کنید.

فیلم بی‌نقصی نیست و باید تغییرات رخ‌داده در گروه بازیگران آن را تحمل کنید اما اتفاقی که برای کاراکتر لاری استرود به عنوان دختری درعذاب در این فیلم می‌افتد به خوبی به فیلم ایچ20 انتقال پیدا کرده و جیمی لی کرتیس را به عنوان لاری بالغ به تماشاگر معرفی می‌کند، زنی که همچنان در تلاش است با وحشتی که احاطه‌اش کرده کنار بیاید.


فردی کروگر و جیسون ورهیز

کابوس در خیابان الم/ جمعه 13ام: قسمت آخر/ فردی علیه جیسون

آیا مایل هستید عصرانه خود را با فردی و جیسون آغاز کنید؟ بهترین نقطه برای شروع “کابوس در خیابان الم” وس کریون است. مطمئن هستیم که “جمعه 13ام: قسمت آخر” خالصانه‌ترین فیلم هارور در فرنچایز جیسون است.

تام ساوینی برای اولین بار پس از قسمت اول فیلم بازگشته است تا کار گریم را انجام دهد. پس از آن به فردی علیه جیسون می‌رسیم، آخرین اثر رابرت انگلاند در این مجموعه و فیلمی که به نوعی ورهیز را در نقش آدم خوب داستان جا می‌زند. فیلم عامدانه پرداختی پرسروصدا دارد و بسیاری می‌‌گویند چنین چیزی در نهایت به ضرر آن خواهد بود.


هارورهای دهه 70 بریتانیا

بیمارستان وحشت/خانه شلاق/سایکومانیا

هارور بریتانیایی در دهه 70 تماما درباره کمپانی‌های همر و آمیکوس نبود، در بالا نام سه عنوان آشفته‌حال را آورده‌ایم تا متوجه شوید در نقاط دیگر بریتانیا چه چیزی در جریان بوده است. رابین اسکویت در برابر مایکل گاف دیوانه قرار گرفته و در “بیمارستان وحشت” آزمایش‌های کنترل ذهن شیطانی را انجام می‌دهد.

“خانه شلاق” به کارگردانی پیت واکر بی‌رقیب ساخته شده و در آن شیلا کیث، بازیگر همیشگی فیلم‌های او، مدرسه‌ای غیرقانونی و دیوانه‌کننده برای دخترهای بد راه انداخته است. در گروه بازیگران “سایکومانیا” جرج سندرز و رابرت هاردی حضور دارند و به جادوی سیاه مشغولند.


داستان ارواح

فراموش‌نشدنی/بی‌گناهان/دیگران

برای عصرانه‌ای باکلاس‌تر، این سه‌گانه داستان ارواح را امتحان کنید. “فراموش‌نشدنی” اقتباسی از داستان کلاسیک شرلی جکسون است و “بی‌گناهان” بر اساس داستانی از هنری جیمز ساخته شده (جان مورتیمر در فیلمنامه‌نویسی آن دخیل بوده).

“دیگران” ادای احترامی به هردو فیلم است و با این حال داستانی اوریجینال دارد.در دو فیلم اول شکارچی و شکار تصویر واضحی ندارند و در آخری چنین پرسشی در قالب یک پیچ‌داستانی مطرح می‌شود.


کابین‌هایی در جنگل‌

شیطان مرده/ کابینی در جنگل/ تاکر و دیل علیه شیطان

توصیه آندره ده تات به فیلم‌اولی‌ها این بود که “گروهی بچه را به داخل یک کلبه ببرید و به وحشت‌شان بیاندازید”، در این‌جا سه مثال در نتیجه بکارگیری چنین فرمول اساسی وجود دارد.

سم ریمی برای اولین بار بر طبق این توصیه عمل کرد و با شوخ‌طبعی تاریک و فیلمسازی دیوانه‌وار آن به دنباله‌های شیطان مرده (و یک اقتباس تلویزیونی) راه پیدا کرد. جاش ودوون و درو گدارپس از آن پیرنگ متفکرانه خود را خلق کردند. مردان بد حاضر در “تاکر و دیل علیه شیطان” خنده‌آور هم با مرگی ناگهانی روبه‌رو می‌شوند.


خون‌آشام‌های دهه 80 آمریکا

پسران گمشده/تقریبا تاریک/ومپ

پیش از ساخت “گرگ و میش” خون‌آشام‌ها در فیلم‌های نوجوان‌پسند آمریکایی محبوب بودند. “پسران گمشده” به خوبی کمدی و وحشت را با یکدیگر ترکیب می‌کند.

“تقریبا تاریک” کترین بیگلو تقریبا یک وسترن است که آدریان پسدار در کنار لنس هنریکسن، بیل پاکستون و جنت گلدستین در آن به ایفای نقش پرداخته است. می‌توانستیم “شب ترس” را هم در این قسمت بگنجانیم اما کلوب شبانه گریس جونز در “ومپ” این اجازه را به ما نداد…


گیلرمو دل تورو تقدیم می‌کند…

ستون فقرات شیطان/ یتیم‌خانه/ چشمان جولیا

انتخاب شما در میان فیلم‌های دل تورو می‌تواند هرچه باشد، “هزارتوی پن” یا “ستون فقرات شیطان”، اما انتخاب ما دومی است.

به این دلیل که از استعاره‌ای که اشباح را به بمب‌های منفجرنشده تبدیل می‌کند استقبال می‌کنیم و همچنین از آن رو که جفتی خوب برای داستان یتیم‌خانه جی.ای بایونا به تهیه‌کنندگی دل تورو است.

با “چشمان جولیا” این قسمت را می‌بندیم، فیلمی که مثل “یتیم‌خانه” محصولی از دل تورو و به کارگردانی گولم مورالس و با بازی بلن رودا است، کسی که با بازی در نقش فردی نابینا در این فیلم با اشباح سروکار دارد و پرونده مرگ خواهرش را بررسی می‌کند.


هارورهای دهه 80 بریتانیا

برپاخیزان جهنم/خانه کاغذی/لانه کرم سفید

شاید هارور بریتانیایی در این برهه از روزهای اوج دهه 60 و 70 خود فاصله گرفت، اما “برپاخیزان جهنم” هنوز هم وجود داشتند، حتی اگر صدای بیشتر بازیگران فیلم با دوبله آمریکایی شنیده می‌شود. ملودرام فاوست‌گونه کلایو بارکر فقط برای هیولای شیطانی‌اش، کنوبایتزها مشهور است.

پس از آن به “خانه کاغذی” مورمورکننده برنارد رز می‌رسیم، جایی که نقاشی‌های یک دختر در رویاهایش به شکل برهم‌زننده‌ای به سراغش می‌آیند.

در آخر این قسمت “لانه کرم سفید” را پیشنهاد می‌دهیم، اقتباس روانی کن راسل از رمان کوتاه برام استوکر. هیو گرنت، پیتر کاپالدی و آماندا داناهو در این فیلم حضور دارند.


کریستوفر لی

مرد حصیری/عروس شیطان/راسپوتین

از آن جایی که کریستوفر لی دیگر در جمع ما نیست بیایید در چنین شبی ستایشگر او باشیم. قرار نیست دراکولا را برای این قسمت انتخاب کنیم، لی “مرد حصیری” را دوست داشت.

“عروس شیطان” هم فیلم خوبی است که کمپانی همر آن را از رمان طولانی دنیس ویتلی اقتباس کرده است، لی در این فیلم در نقش یکی از آدم‌های خوب داستان است، اگرچه داک به طور قطع کاراکتر مبهم و تاریکی است.

درنهایت به یکی دیگر از تولیدات همر و شاید قدرتمندترین اجرای لی در نقش راسپوتین منزجرکننده می‌رسیم؛ راهبی دیوانه.


هیولاهای کلاسیک

عروس فرانکنشتاین/دراکولا/مردگرگی

این سه تایی غول‌آسا را از نسل‌های مختلف کنار یکدیگر آورده‌ایم. برای فرانکنشتاین سراغ فیلم چشم‌نواز، سرگرم‌کننده، غمگین و ترسناک جیمز ویل رفته‌ایم. “عروس فرانکنشتاین”.

دومین محصول فرانکنشتاینی کمپانی یونیورسال با بازی بوریس کارلوف در نقش این هیولا. انتخاب‌مان برای دراکولا، محصول کمپانی همر با بازی کریستوفر لی است، این فیلم هنوز هم بهترین اقتباس از رمان برام استوکر محسوب می‌شود.

برای “مرد گرگی” فیلم اخیر جو جانستون به تهیه‌کنندگی بنیسیو دل تورو، فیلمبرداری خیره‌کننده شلی جانسون و موسیقی متن خارق‌‌العاده دنی الفمن را برگزیدیم. “مرد گرگی” از چیزی که به نظر می‌رسد فیلم بهتری است اما مطمئن شوید که نسخه کامل فیلم را بدون حذفیات تماشا می‌کنید.


آدم‌خوارهای آمریکایی

کشتار با اره برقی در تگزاس/تپه‌ها چشم دارند/پیچ اشتباهی

پیش از این فردی، جیسون و مایکل مایرز را در این لیست گنجاندیم، بنابراین سهل‌انگاری خواهد بود اگر شبی را به تماشای صورت‌چرمی نگذرانیم.

“کشتار با اره‌برقی در تگزاس” اوریجینال توب هوپر هنوز هم تجربه‌ای به شدت ناخوشایند است.”تپه‌ها چشم دارند” وس کریون به خوبی در کنار عنوان قبلی می‌نشیند، خانواده آدم‌خواران این‌بار در بیابان به جای یک خانه وحشت‌آور پرسه می‌زنند.

“پیچ اشتباهی” ادای دینی به هردوی این فیلم‌هاست، شاید عجیب باشد نام راب اشمیت کارگردان را در کنار نام خالقین دو عنوان دیگر بیاوریم، اما به یاد داشته باشید که “پیچ اشتباهی” تنها معطوف به کار خارق‌العاده استن وینستون در بخش طراحی جلوه‌های ویژه و چهره‌پردازی است.


موسیقی متن گروه گابلین

قرمز تیره/ساسپیریا/سحرگاه مردگان

در این‌جا داریو آرجنتو و جرج ای.رومرو را ترکیب کرده‌ایم و آن‌ها را به موسیقی گروه ایتالیایی گابلین ارتباط داده‌ایم. “قرمز تیره” بازگشت آرجنتو به قلمرو جنایت‌ها بود و یکی از محصولات شاخص ژانر به شمار می‌آید.

آرجنتو در ادامه ساسپیریا متفاوت را کارگردانی کرد و به این ترتیب اولین قسمت از سه گانه خود را درباره شرارت‌های پنهان در یک مدرسه باله ساخت. آرجنتو همچنین تا حد زیادی در شاهکار زامبی رومرو “سحرگاه مردگان” دخالت داشت.

اگر می‌خواهید موسیقی گروه گابلین را تمام و کمال تجربه کنید سراغ نسخه تدوین‌شده ایتالیایی آرجنتو بروید. گروه گابلین همچنین در طی ماه‌های آینده در کاردیف و منچستر کنسرت خواهد داشت.


سه‌گانه آخرالزمانی جان کارپنتر

چیز/شاهزاده تاریکی/در دهان جنون

این فهرست را با کارپنتر آغاز کردیم و با او هم به پایان می‌رسانیم. نمی‌‍دانستید او یک سه‌گانه ساخته است؟ درواقع این‌طور نیست اما می‌توانید این سه فیلم را از لحاظ تم‌هایشان به یکدیگر مرتبط بدانید.

در “چیز” با موجود بیگانه‌ای طرف هستیم که از خواب برخاسته است، “شاهزاده تاریکی” شیطان را مشغول کسب و کار تاریک خود نشان می‌دهد و “در دهان جنون” داستانی درباره یک نویسنده است که با رمان تازه خود جهان را به جنون کشانده است. همان‌طور که آخرالزمان آغاز می‌شود سم نیل می‌خندد…

منبع: آلامتو