در طی ربع آخر قرن نوزدهم ، عوامل زیادی مانند تأکید بیشتر بر اهمیت خانه و دکوراسیون آن ، به جدایی دکوراسیون داخلی از سایر مشاغل مشابه کمک کرده است. در اوایل قرن بیستم ، دکوراسیون داخلی به عنوان یک حرفه و شغل شروع به کسب مقبولیت در بازار و دنیای دانشگاهی کرد. توجه رسانه های چاپی معطوف به دکوراتور داخلی بود که دیگر فقط یک نقاش دیواری یا فروش مبلمان نبود بلکه یک فروشنده و فروشنده هنر و خوش ذوق بود. پیشرفت در آموزش رسمی و فرهنگ حرفه ای بودن باعث شد تا پزشکان و سایرین بدانند که دکوراسیون داخلی به دانش تخصصی احتیاج دارد ، بنابراین بسیاری از آنها برای آموزش در روزنامه ها ، کتاب ها و مجلات فشار می آورند. این مطالعه در مورد ریشه های آموزش دکوراسیون داخلی در دهه 1870 بحث می کند ، زمانی که اولین دوره های مربوط به خانه در دانشگاه های اجاره زمین از غرب تا سال 1930 ، یک سال قبل از تشکیل موسسه تزئینات داخلی آمریکا (AID) ارائه شد. تاسیس شد. این شامل انواع روشهای آموزش برای دکوراتورها و دیدگاههای گاه متضاد طرفداران اولیه این حرفه و آموزش است. این موضوع به تنش های موجود در دکوراسیون داخلی و درگیری با سایر زمینه های مشابه اشاره می کند. سرانجام ، چندین برنامه دانشگاه در خانه های مختلف دانشگاهی و عناوین مختلف دوره های مورد استفاده در برنامه های درسی را بررسی می کند. اگر آموزش برای دکوراسیون داخلی بین سالهای 1870 و 1930 را می توان با یک کلمه توصیف کرد ، احتمالاً تنوع خواهد بود. این امر در بسیاری از ابزارها و مکان ها برای کسب آموزش ، موسسات ارائه دهنده آن و نظرات در مورد آن منعکس شده است. اولین روشهای آموزشی ، روشهایی بود که برای بیشتر افراد به راحتی در دسترس بود ، مانند خودآموزی یا کارآموزی. به زودی دوره ها و برنامه های دکوراسیون داخلی در مدارس مختلف هنر ، طراحی و هنرهای صنعتی به آنها پیوست. کالج ها و دانشگاه ها دانشکده های معلمان؛ و سایر موسسات در سراسر ایالات متحده. در طول این دوره اولیه ، آموزش های نهادی از یک دوره واحد به برنامه های کامل تبدیل شده است. اولین مدرک لیسانس اعطا شد. این دوره اولیه همچنین ارتباطاتی بین دکوراسیون داخلی و رشته های هنرهای زیبا ، معماری و اقتصاد خانه برقرار کرد. تنوع از ابتدای ظهور برای دکوراسیون داخلی مهم بود ، زیرا به فرد اجازه می داد ، امکان دسترسی به افراد بیشتری را فراهم می کرد و تعریف و روال تکامل یافته ای را در این زمینه فراهم می کرد. در عین حال ، چالش هایی از قبیل فقدان هویت و انسجام را منعکس و در آنها سهیم بود. در آموزش و پرورش ، این تنوع در انواع موسسات ارائه دهنده مطالعه در دکوراسیون داخلی ، خانه های مختلف دانشگاهی آن ، مجموعه دوره ها و عناوین برنامه و تفاوت در نیازهای برنامه مشهود بود. فقدان استانداردها و اتفاق نظر در آموزش به ایجاد شکاف و اختلاف در زمینه آمادگی ، دانش و مهارت در بین پزشکان کمک کرد. دکوراسیون داخلی این مشکلات را برطرف نکرد. در نتیجه ، آنها بنیادی شدند که طراحی داخلی بر اساس آن ساخته شد.
برخلاف سایر مشاغل ، مانند معماری یا پزشکی ، طراحی داخلی همچنان با یک هویت روشن و عدم انسجام چه در حرفه و چه در خارج از حرفه مبارزه می کند. این امر در مناطقی مانند عناوین ، مقررات و سطح مناسب تحصیلات نمایان می شود. ایده ها و نظرات ، اغلب متفاوت ، در مورد چگونگی ارتقا design طراحی داخلی به عنوان یک حرفه معتبر و با ارزش ، به ویژه برای عموم ، فراوان است. 1
دو زمینه قابل توجه برای بحث شدید به عنوان وسیله ای برای بالا بردن هویت حرفه ای ، عناوین حرفه ای (و تعاریف آنها) و مقاطع تحصیلی و عناوین در آموزش طراحی داخلی است. برخی از طرفداران تغییر نام از طراحی داخلی به معماری داخلی را به عنوان توصیف دقیق تری از کاری که طراحان داخلی انجام می دهند و راهی بهتر برای تشخیص آنها از سایر متخصصان مشابه ، مدعی هستند. دیگران معتقدند که تغییر نام مشکل هویت را حل نمی کند .2
در آموزش ، شورای اعتباربخشی طراحی داخلی (CIDA) "درجه لیسانس را به عنوان معیار آموزش حرفه ای طراحی داخلی می شناسد" ، که "در سطح کارشناسی به بهترین وجهی تعریف و ارزیابی می شود." 3 حتی با الزامات آموزشی استاندارد که توسط تعریف شده است یک نهاد معتبر ، طراحی داخلی در خانه های مختلف دانشگاهی مستقر شده است ، که بر تأکیدات برنامه ای و الزامات درسی تأثیر می گذارد و عناوین مدرک از لیسانس علوم تا لیسانس هنرهای زیبا تا لیسانس طراحی داخلی است. 4 حتی تفاوت های بیشتری در خانه های دانشگاهی وجود دارد ، عناوین مدرک تحصیلی و الزامات برنامه در برنامه های طراحی داخلی فارغ التحصیل ، که معتبر نیستند. مدارس دارای مدرک کارشناسی ارشد درجه یک و بعد از حرفه ای مانند استاد هنر ، استاد هنرهای زیبا یا کارشناسی ارشد طراحی داخلی هستند. برخی به جای کارشناسی ، اولین دوره کارشناسی ارشد حرفه ای را پیشنهاد داده اند ، زیرا این حرفه دارای دانش بنیان بسیار گسترده و سطح تخصصی فزاینده ای است. دیگران مخالف هستند استاد طراحی داخلی (MID) به عنوان درجه اول و بعد از حرفه ای (یا ترمینال) تعریف شده است. 5
این تنوع این س raال را ایجاد می کند که چرا چنین تغییراتی ویژگی طراحی داخلی را مشخص می کند؟ یکی از زمینه های بررسی نشده ریشه های طراحی داخلی در اوایل پیشرفت حرفه ای و ریشه های آموزش در دکوراسیون داخلی است. علیرغم تلاش های فزاینده برای جمع آوری یک تاریخ اولیه ، طراحی داخلی هنوز فاقد تاریخچه جامع توسعه حرفه ای اولیه ، آموزش و پرورش و دکوراسیون داخلی است. 6 در میان تلاش هایی که وجود دارد ، هیچ یک از منابع اصلی برای کشف گفتگوی پیرامون توسعه برنامه های آموزشی بین 1870 و 1930. این را می توان تا حدی به این واقعیت نسبت داد که پس از ظهور طراحی داخلی از دکوراسیون داخلی در اواسط قرن بیستم ، به دلایل مختلف از ارتباط با دکوراسیون داخلی جلوگیری کرد ، مانند تمایل به نشان دادن اینکه آنها زمینه های جداگانه ای بودند و هستند
از آنجا که تاریخ برای چشم انداز قابل ارائه مهم است ، این مقاله به س theالات زیر می پردازد. اول ، چه چیزی ویژگی اولیه آموزش دکوراسیون داخلی است؟ و از کجا می توان آموزش دید؟ دوم ، چه آموزش های اولیه ای در زمینه دکوراسیون داخلی می تواند درباره مبارزات فعلی طراحی داخلی باشد؟ این مقاله ریشه های آموزش دکوراسیون داخلی را از دهه 1870 ، زمانی که اولین دوره های مربوط به خانه در دانشگاه های نیمه غربی زمین با اجاره ، تا 1930 ، یک سال قبل از تشکیل موسسه تزئینات داخلی آمریکا (AID) ارائه می شد ، پوشش می دهد. . این نشان دهنده تنوع روشهای آموزش و دیدگاههای گاهاً متناقض طرفداران اولیه حرفه و آموزش است. این مقاله به تنش های موجود در دکوراسیون داخلی و درگیری با سایر زمینه های مشابه اشاره دارد که برخی از آنها مربوط به آموزش و پرورش بود. در آخر ، چندین برنامه در خانه های مختلف دانشگاهی و عناوین مختلف دوره های مورد استفاده در برنامه های درسی را بررسی می کند.
منابع
محقق اسناد اولیه و ثانویه مربوط به موضوع را بررسی کرد. اسناد اولیه شامل مقالاتی در روزنامه ها و نشریات ، کتابچه های راهنمای حرفه ای ، نشریات دولتی و بولتن ها و کاتالوگ های مدارس و دانشگاه های مختلف بود. منابع اولیه مربوط به توسعه حرفه ای و آموزش دکوراسیون داخلی نسبتاً زیاد است. اسناد متوسطه شامل مطالعات آموزش دکوراسیون داخلی ، تاریخچه مدارس منفرد و توسعه دکوراسیون داخلی به عنوان یک حرفه بود. منابعی که بطور خاص به آموزش دکوراسیون داخلی می پردازند محدود هستند.
منابع اولیه
تعداد زیادی از منابع اولیه بصورت آنلاین در دسترس هستند. برخی از پایگاه های داده ، مانند JSTOR ، دارای مقالات متن کامل از نشریات دوره ای مانند دکوراتور و مبلمان هستند. روزنامه ها از قرن نوزدهم به بعد در مکان های مختلف نمایه می شوند. چندین مورد ، مانند نیویورک تایمز ، پایگاه داده های خود را دارند. برخی از بایگانی های دانشگاه کاتالوگ ها و سایر اسناد اولیه را در وب سایت های خود دیجیتالی می کنند. اسناد اولیه نیز در سایتهایی مانند Archives.org (کاتالوگ دانشگاه و سایر مطالب) ، HEARTH (مربوط به اقتصاد خانگی) یا Google Books (کاتالوگ دانشگاه ، انتشارات دولتی و کتاب) موجود است.
از دهه 1880 ، مقالات نویسندگان ستاد ، دکوراتورهای داخلی ، 8 فروشنده مبلمان و گهگاه معماران در روزنامه ها ، نشریات دوره ای ، کتابچه های راهنمای حرفه ای و نشریات دولتی ظاهر می شدند. برخی توصیه های تزئینی را ارائه می دادند ، در حالی که دیگران کار دکوراتورهای خاص را برجسته می کردند ، روش دکوراسیون داخلی را توصیف می کردند و / یا توضیح می دادند که چگونه می توان یک دکوراتور شد. توسط طراحان و مشخص کردن کجا و چه مدت باید مطالعه شود. باورها بسیار متنوع بود. اولین مقاله روزنامه ای مربوط به سال 1878 بود و اولین مقاله دوره ای مربوط به سال 1895 بود. 10 هر دو خانه یا دکوراسیون داخلی را به عنوان یک زمینه جدید برای زنان معرفی می کردند. اولی از تزئینات منزل به همراه نقاشی چینی و گلدوزی نام برد. مورد آخر ، نوشته شده توسط کاندیس ویلر (2323-1827) ، کاملاً بحث کامل تری در مورد دکوراسیون داخلی به عنوان یک حرفه و آموزش مورد نیاز بود.
نقل قول های عنوان های مختلف منعکس کننده صدای افرادی است که در این دوره از دکوراسیون داخلی نگران هستند. با این حال ، صداهای مهم گمشده مربوط به مربیان دکوراسیون داخلی و سازمانهای حرفه ای است. هیچ ادبیاتی در مورد برنامه یا توسعه دوره در مدارس مختلف مورد بحث در اینجا کشف نشده است. فقط دو مقاله در مورد آموزش از آن دوره یافت شد. آنها عبارتند از: "آموزش یک دکوراتور داخلی" ، از سال 1916 و "تجارب در زمینه آموزش دکوراسیون خانه" ، که در سال 1919 منتشر شد. 1111 سازمان های حرفه ای منطقه ای یا محلی در اوایل قرن بیستم تاسیس شدند ، مانند انجمن تزئینات داخلی ، ذکر شده در هنر و دکوراسیون در سال 1920.12 آنها معمولاً ارتقا education آموزش را به عنوان یک هدف اعلام می کردند اما به نظر می رسید تأثیر چندانی در سطح ملی ندارند.
برای شناسایی مدارس که دکوراسیون داخلی را آموزش می دهند ، مفیدترین نشریه American Art Annual بود. این کتاب سالانه از 1899 تا 1940 منتشر می شد ، لیستی از مدارس آموزش هنر و موضوعاتی را که آنها تدریس می کردند ، از جمله معماری و دکوراسیون داخلی ارائه می داد. انواع مدارس شامل دانشگاه ها بود. دانشکده های معلمان؛ هنر ، طراحی و هنرهای صنعتی صنعتی ؛ و سایر م institutionsسسات ارائه دهنده مطالعه هنر. همانطور که خود مدارس گزارش داده اند ، برخی احتمالاً در لیست های سالانه گم شده اند
کتابهای راهنمای حرفه ای شرح شغل و شغل ، اطلاعات مربوط به میل شغلی ، دانش و مهارت های مورد نیاز و حتی لباس و آداب و آداب مناسب را ارائه می کردند. معمولاً با شغل تنظیم می شوند ، بسیاری شامل دکوراسیون داخلی می شوند. تقریباً بدون استثنا ، نویسندگان از آموزش دکوراتور حمایت می کردند و توصیه های آنها متفاوت بود. به عنوان مثال ، در سال 1897 ، فرانسس ویلارد (1898-1839) ، مربی و متعهد ، مهارت های مورد نیاز برای دکوراسیون داخلی را شناسایی کرد ، چندین مدرسه هنری را توصیه کرد و برنامه مطالعه یک زن جوان را توصیف کرد. 14 بعدا ، نانسی مک کللند ، دکوراتور داخلی (1877 - 1959) خواستار آموزش هنر بعلاوه تاریخ هنر و زبانهای خارجی شد
از دهه 1890 به بعد ، نشریات دولتی و گزارش های اداره آموزش (وزارت آموزش و پرورش فعلی) انواع مختلفی از م institutionsسسات دولتی و خصوصی ، روشهای تدریس و وضعیت عمومی آموزش در ایالات متحده را مورد توجه قرار می داد. دکوراسیون داخلی تا دهه های اول قرن بیستم ذکر نشده بود ، زمانی که این نشریات شروع به شناسایی مدارس و برنامه های تحصیلی می کردند. 16 یکی از مفیدترین این مطالعه "مدارس هنری حرفه ای" در گزارش کمیسر آموزش برای سال به پایان رسید در 30 ژوئن 1914. نویسنده شش نوع مدرسه هنری را شناسایی کرد ، آنچه را که هر یک آموزش می داد توضیح داد ، و ثبت نام و لیست مدارس را ارائه داد. . یافته ها در چهار بخش منتشر شد. قسمت III برای این مطالعه مفیدترین بود زیرا نتایج بررسی 450 دانشکده و دانشگاه را که در مورد دوره های مربوط به خانه ، از جمله دکوراسیون داخلی برای زنان آزاد بود ، توصیف کرد.
دکوراسیون داخلی در چندین مطالعه عمومی آموزش عالی ذکر شده است. یکی از این برنامه ها در مدارس جنوب اقتصاد خانگی بود. دیگری آموزش هنرهای زیبا را در کالج های معلم مورد بررسی قرار داد. در سال 1915 ، موزه هنر متروپولیتن در شهر نیویورک مطالعه ای را در مورد مدارس هنری در این شهر انجام داد. با هدف کمک به فعالیت های موزه ، بهره مندی از هنرمندان و ارائه راهنمایی های حرفه ای ، 9 مدرسه را آموزش می دهد که در آن دکوراسیون داخلی آموزش داده می شود
منابع ثانویه
منابع ثانویه در مورد تاریخچه آموزش دکوراسیون داخلی اندک است. اولین مورد کشف شده ، تجزیه و تحلیل کارنامه دانشجویی متعلق به 1907 تا 1910 از موسسه پرات بود .21 کار ، که از برنامه در زمینه طراحی های تزئینی و کاربردی بود ، بیشتر بر روی "الگوهای طراحی مسطح و تزئینات" بود ، نه نگرانی در مورد اتاق های واقعی. " نویسندگان همچنین دریافتند ، گرچه این کار به طرز ماهرانه ای اجرا شد ، اما "تأکید بر برنامه ریزی و رویکردهای حجمی برای طراحی و دکوراسیون داخلی" در آن آشکار نشد.
یک پایان نامه کارشناسی ارشد ، "ردیابی مسیرهای آموزش طراحی داخلی" ، تاریخ و رابطه معماری ، آموزش هنر و اقتصاد خانه با آموزش طراحی داخلی را به عنوان زمینه ای برای مطالعات موردی برنامه های طراحی داخلی معاصر که در آن سه واحد دانشگاهی قرار دارد ، بررسی کرد. نویسنده به جای کاوش عمیق مدارس ابتدایی ، مروری کلی برگرفته از منابع متوسطه چند مدرسه در هر منطقه را به عنوان پیش درآمد آموزش طراحی داخلی ارائه داد. روشهای آموزش اولیه ، غیر از کارآموزی ، مشخص نشد. در حالی که نویسنده تنوع در آموزش اولیه را تشخیص داد ، وی نظرات مربوط به آموزش را کشف نکرد و برنامه های اولیه و برنامه های درسی یا نامگذاری اولیه آنها را شناسایی نکرد. در نتیجه ، ارتباط بین آموزش اولیه تزئینات داخلی و طراحی داخلی توسعه نیافته است
در برخی از کتابهای طراحی داخلی به طور خلاصه به آموزش اولیه یا مدارس خاص اشاره شده است. نمونه هایی از آن طراحی داخلی است: مقدمه ای مهم ؛ طراحی داخلی نیویورک ، 1935–1985 ؛ جلد 1؛ و طراحی داخلی در قرن بیستم .25 مجله History Design یک شماره ویژه در مورد حرفه ای سازی طراحی داخلی در سال 2008 منتشر کرد ، اما در هیچ یک از مقالات به آموزش اشاره نشده است. همچنین هیچ یک از مقالات موجود در سه موضوع تاریخ خاص ژورنال طراحی داخلی ، بحث در مورد آموزش دکوراسیون داخلی نبوده است
سه رشته مربوط به دکوراسیون داخلی - هنرهای زیبا ، اقتصاد خانه و معماری - دارای تاریخچه نسبتاً گسترده ای هستند که شامل پیشرفت های تحصیلی آنها است ، اما بندرت از دکوراسیون داخلی نام می برند. به عنوان مثال ، تزئینات در هیچ یک از دو تاریخ آموزش هنری مورد استفاده در این مطالعه ذکر نشده است. 27 دانشکده معماری: سه قرن آموزش معماران در آمریکای شمالی مقاله ای در مورد فضای داخلی داشت ، اما بررسی مری وودز در مورد روش های آموزش معماران در قرن نوزدهم این کار را نکرد. 28 چند مطالعه در زمینه اقتصاد خانگی ، 29 مورد مانند Dohr و Forbess و Kaup ، Anderson و Honey ، در مورد رابطه طراحی داخلی و اقتصاد خانه بحث کردند.
فرهنگ حرفه ای بودن در بسیاری از زمینه های زندگی - فرهنگ عامه ، آکادمی و کار - نمایان است. مشاغل قدیمی ، مانند پزشکی ، در اتخاذ استانداردها در آموزش و پرورش و سازمان های حرفه ای گام های بلندی برداشته اند. مشاغل جدید ، مانند تدریس و دکوراسیون داخلی ، اولین قدم های خود را در جهت حرفه ای شدن برمی دارند
برای قرن ها ، افراد مختلف - از صنعتگران گرفته تا نقاشان - فضای داخلی را تزئین می کردند ، هر کدام ایده ها ، مهارت ها و تاکیدات مختلفی را برای این کار به ارمغان می آوردند. مفهوم یک زمینه تخصصی یا شغلی خاص برای دکوراسیون فضای داخلی در نیمه دوم قرن نوزدهم در ایالات متحده شکل گرفت .40 در حالی که این علت های مختلفی داشت ، اما مهمترین آنها علاقه به هنر و طراحی و اهمیت خانه ، که هنگامی که با رونق عمومی بین سالهای 1870 و 1930 همراه بود و توجه رسانه ها ، یک فضای پذیرا و بازار برای دکوراتور داخلی ایجاد کرد.
در طی نیمه اول قرن نوزدهم ، صنعتی سازی باعث شد که وسایل خانه در دسترس افراد بیشتری قرار گیرد ، اما این کالاها لزوماً به خوبی طراحی یا ساخته نشده بودند. بسیاری از خریداران سلیقه و آموزش لازم برای تمایز بین این دو را نداشتند. 41 Centennial 1876 آمریکایی موارد هنری ، طراحی و سلیقه را مورد توجه نویسندگان ، منتقدان و طراحان آمریکایی قرار داد. 42 تحت تأثیر اصلاح کنندگان طراحی انگلیسی ، مانند جان راسکین و ویلیام موریس ، آنها اعلام کردند که سلیقه آمریکایی متأسفانه فاقد است و خواستار اصلاحات و آموزش بیشتر در زمینه هنر و طراحی برای بهبود سلیقه هستند.
خانه تمرکز ویژه ای برای اصلاحات داشت. نه تنها پناهگاهی از آسیب های صنعتی شدن بود ، بلکه اعتقاد بر این بود که بسته به نحوه تزئین و مبلمان آن ، فضای داخلی خانه بر ساکنان تأثیر مثبت یا منفی می گذارد. در نتیجه ، دکوراسیون منازل بیش از حد مهم بود که بتوان آن را به خطر انداخت .44 برای کمک به شما ، در طول دهه های 1870 و 1880 ، روزنامه ها و مقالات ادواری و کتاب های مشاوره ای نحوه تزئین صحیح و با سلیقه را توضیح دادند. و خوش سلیقگی ، برخلاف مبل و فروشندگان مبلمان که "کالاهای تحصیل نکرده بازرگانی" بودند. 46 این اخطار رسانه ای به افزایش تعداد تزئینات و ، بطور گسترده ، ابزار آموزش آنها کمک می کند. این همچنین به عنوان بستری برای نظرات دکوراتورها ، طراحان ، معماران و دیگران عمل کرد و تحولات عملی را منعکس کرد
یکی از تأثیرات مهم همه اینها تغییر در تعریف دکوراتور داخلی بود. در طول ربع آخر قرن نوزدهم ، اصطلاح دکوراتور داخلی معمولاً به تجار مختلفی مانند نقاشان ، فروشندگان اثاثیه منازل ، فروشندگان عتیقه فروشی یا اثاثه یا لوازم داخلی اشاره داشت. در اوایل قرن بیستم ، منظور از دکوراتور داخلی کسی است که فضای داخلی را به عنوان یک شغل تمام وقت مبلمان می کند. 48 اگرچه دکوراتور داخلی اوایل قرن بیستم ممکن است مانند بازرگانان ظروف و مبلمان را بفروشد ، او دانش ، آموزش ، و و تجربه ایجاد اتاق ها و خانه های زیبا و با سلیقه که "هدف معمار" را دنبال می کند. 49 این روش جامع تر ، تزئین کنندگان داخلی را از سایر فروشندگان یا تجار جدا می کند .50
با این حال ، درک این مفهوم و استفاده مداوم از اصطلاح دکوراتور داخلی به هیچ وجه جهانی نبود. به عنوان مثال ، توصیفات دکوراتورها به عنوان نقاشان دیواری در دهه های اول قرن بیستم ادامه داشت ، 51 و برخی از پزشکان سعی در تعریف دکوراتور داخلی داشتند. 52 بخشی از توضیحات در این واقعیت نهفته است که در اوایل پیشرفت یک حرفه ، بنا به ضرورت ، از مشاغل دیگر ناشی می شود ، و جدایی اغلب یک مبارزه است. تمرین کنندگان از چندین زمینه در فقدان یک هویت سازگار نقش داشتند ، که به نوبه خود باعث ایجاد تنوع در عمل می شود و در آموزش اولیه منعکس می شود. این امر در تعدد روشهای آموزشی مورد حمایت نویسندگان مشهود است. تنوع م institutionsسسات آموزش دکوراسیون داخلی ؛ انواع مختلف برنامه های دانشگاهی ، و حتی عناوین دوره ها ، شامل مبلمان منزل ، دکوراسیون منزل ، دکوراسیون داخلی ، معماری داخلی و طراحی داخلی.
منبع: https://redpanel.co/mag/bedroom-decoration/
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/joid.12086