چاکرای ششم مشهور ترین و معروف ترین چاکرایی است که در بدن انسان وجود دارد. محبوبیت و یا بهتر است بگوییم شهرت این چاکرا به دلیل قابلیت هایی است که فعال شدن آن در فرد ایجاد می کند. از گذشته تاکنون این پدیده را با اسم های مختلفی می شناختند. عناوینی مثل چاکرا ششم، چشم سوم، چاکرا آجنا، چاکرا پیشانی، چاکرا نور، چاکرا بصیرت، چشم دل، چشم درون و غیره جزو مواردی هستند که همگی به یک چیز اشاره می کنند.
این پدیده به صورت فیزیکی نیست و شاید خیلی ها تصور کنند منظور از چشم سوم، چشمی است که در میان دو ابرو ظاهر می شود. در حالی که این طور نبوده و آن چه در تصاویر وجود دارد، تنها سمبل و نمادی از چشم سوم و مکان آن می باشد. چشم سوم یک حالت و یک نیروی درونی است که در قالب پدیده های فیزیکی و مادی گنجانده نمی شود. تمامی چاکراها به صورت متافیزیکی هستند و وجود خارجی ندارند و چاکرا ششم نیز به همین شکل می باشد.
این چاکرا به عنوان مرکز فرماندهی دیگر چاکراها عمل کرده و وظیفه نظارت بر ذهن و روح فرد را برعهده دارد. به بیان دیگر می توان گفت مسئولیت چشم سوم برقراری ارتباط بین جنبه مادی و معنوی انسان است. این یعنی فعال کردن چشم سوم در واقع ایجاد پل ارتباطی بین بعد فیزیکی و متافیزیکی افراد است.
در ادیان مختلف از جمله اسلام، به صورت مستقیم و غیرمستقیم به چشم سوم اشاره شده است. حتی برخی معتقدند نماز خواندن مسلمانان نیز در هر شبانه روز به نوعی با چاکرا ششم در ارتباط است. چرا که هر مسلمان در طول شبانه روز هفده رکعت نماز می خواند و در هر رکعت دوبار پیشانی اش را در حالت سجده به روی مهر فشار می دهد. این کار یکی از فعالیت هایی است که باعث تحریک چشم سوم می شود. در دین اسلام و نماز خواندن نیز سجده مومن با عروج وی به عالم معنا همراه است و می توان از این موارد این نتیجه را استنباط کرد که نماز و سجده هایی که در آن انجام می شود، به نوعی با فعال شدن چشم سوم و ادراک بیشتر فرد نسبت به حقیقت عالم ارتباط نزدیکی دارد.
در ادامه راجع به ادیان دیگری که در آن به صورت مستقیم و غیرمستقیم به چشم سوم اشاره شده است توضیحات خوبی را داده ایم که خواندن آن ها خالی از لطف نیست.
چشم سوم در اسلام
برای خیلی ها این سوال مطرح است که چشم سوم در اسلام نیز وجود دارد یا خیر؟ همان طور که می دانید در اسلام نیز آمده که نماز خواندن و عبادت خداوند می تواند در طولانی مدت باعث باز شدن چشم بصیرت یا همان چشم سوم در افراد شود. در هنگام سجده نماز، به قسمت پیشانی ما که آجنا نیز نام دارد فشار وارد شده و این قسمت دقیقاً همان بخشی است که چاکرا ششم در آن قرار دارد.
در هنگام نماز و پس از سجده اگر با چشمان تان نگاهی به بینی تان کنید، فشار بیشتری به چشم سوم خود وارد کرده و این کار در دراز مدت می تواند چشم سوم یا همان چاکرا ششم فرد را تقویت کرده و باز کند. اگر قصد دارید بدانید که حکم چشم سوم در اسلام چیست و در چه مواردی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به این پدیده اشاره شده است، به مواردی که در ادامه این بخش به آن ها اشاره کردیم توجه نمایید.
اشاره مستقیم و غیرمستقیم به چاکرا ششم در دین اسلام
از نظر دین مبین اسلام، افرادی که اقدام به باز کردن چشم سوم و استفاده از چاکرای ششم خود می کنند در دو گروه تقسیم بندی می شوند. گروه اول افرادی اند که این کار را با اهداف خوب و نیت خیر انجام داده و استفاده بدی از این توانایی ویژه نمی کنند و گروه دوم نیز افرادی هستند که با امیال شیطانی و نفسانی در مسیر باز کردن چشم سوم قدم برداشته و استفاده مناسبی از آن نمی کنند. طبیعی است اگر فردی از قابلیت چشم سوم یا همان چاکرا ششم (یا دیگر چاکراها) در مسیر مناسبی استفاده کرده و دل به هوس و امیال پلید نسپارد، هیچ گونه مشکلی وجود نخواهد داشت.
جالب است بدانید در قرآن نیز به صورت مستقیم به چشم سوم اشاره شده است. به طوری که خداوند در آیه ۲۲ سوره قاف می فرماید: «تو در غلفت از این بودی پس ما پرده را برداشتیم و چشمانت تیزبین شد.» اگر بخواهیم نگاهی عمقی تر به این مسئله داشته باشیم، می توان گفت خداوند در این آیه به پرده ای اشاره می کند که سد راه دید بیشتر انسان هاست. این پرده سدی است که مانع دیدن بهشت و جهنم، خوبی و بدی ها و حقیقت توسط انسان ها می شود. این پرده اگر کنار برود، انسان می تواند از تمام حواس خود به نحو احسن استفاده کرده و از گذشته و آینده خود با صورت کامل باخبر باشد.
علاوه بر این آیه، خداوند در بخشی دیگر در قرآن کریم می فرماید: «ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا / هر کس تقوا پیشه کند خداوند به او فرقان عطا می کند.» جالب است بدانید منظور از فرقان قدرتی است که اگر فردی از آن بهره مند شود، قابلیت ایجاد تمایز بین حق و باطل را به دست خواهد آورد.
از این آیه می توان این موضوع را برداشت کرد که دو چشم انسان تنها قابلیت دیدن مادیات و پدیده های طبیعی را داشته و درک عمیقی از اتفاقات را ندارند. در مقابل چشم دنیایی انسان، چشم دیگری هم وجود دارد که به چشم سوم معروف است و انسان با استفاده از آن می تواند همه چیز را، از گذشته تا آینده ببیند و پدیده های مختلف را آن طور که حقیقت دارند درک کنند. این قابلیت و توانایی با استفاده از تقوا پیشه کردن و اطاعت از خداوند تبارک و تعالی در افرادی که به مرحله بالایی از ادراک رسیده باشند ایجاد شده و به آن ها قدرتی ماورای قدرت دنیوی شان می دهد.
منبع: https://thirdeyes.ir