بهترین نرخ رفرش برای تجربه بازی‌ها کدام است؟


اگر یک چیز باشد که گیمرها و مخصوصا آن‌هایی که روی پی‌سی هستند دوست دارند درباره‌اش بحث کنند، گرافیک یا فریم ریت است. ما در این مطلب آموزشی درباره دومی صحبت خواهیم کرد، یا به طور دقیق‌تر این که اصلا فریم ریت چیست، چه تاثیری می‌گذارد و بهترینش برای ما چیست. پس با ما همراه باشید.


فریم ریت
فریم ریت

فریم ریت چیست؟


اول از همه با تعریف فریم ریت شروع می‌کنیم. فریم ریت با واحد فریم بر ثانیه، یا Frames per Second (به طور خلاصه FPS) اندازه‌گیری می‌شود و نشان می‌دهد که کارت گرافیک در هر ثانیه چند فریم می‌تواند رندر کند و/یا مانیتور چند فریم در هر ثانیه می‌تواند نمایش دهد. تعریف اول وابسته به قدرت کارت گرافیک است و تعریف دوم به ریفرش ریت مانیتور، که بیشتر درباره آن توضیح خواهیم داد.

مثلا، اگر یک بازی روی ۱ فریم بر ثانیه اجرا شود، شما در هر ثانیه فقط یک تصویر خواهید دید. البته که این حالت عملا مشابه یک اسلایدشو در پاورپوینت است و دیگر یک تجربه قابل بازی به حساب نمی‌آید. پس هرچه فریم ریت بیشتر باشد، هم تصویر و هم گیم‌پلی روان‌تر خواهند بود.

چهار براکت اصلی فریم ریت چی هستند؟ کدامشان برای بازی کردن بهتر است؟

وقتی درباره فریم‌ریت صحبت می‌کنیم، معمولا چهار «براکت» وجود دارند که عموما از آن‌ها برای راندمان فنی بازی‌ها استفاده می‌شود. این چهار براکت عبارتند از:


۳۰ فریم بر ثانیه – شایع‌ترین فریم ریت که آن را روی بسیاری از بازی‌های کنسول‌ها و پی‌سی‌های رده پایین می‌توانید مشاهده کنید. این حداقل فریم ریتیست که برای قابل بازی بودن یک بازی لازم است، هرچند که در بسیاری از بازی‌ها شاهد افت فریم در رنج ۲۰ فریم هستیم. برای بازی‌های تک‌نفره و سینماتیک می‌توان با این فریم ریت کنار آمد.

۶۰ فریم بر ثانیه – هدف ایده‌آل بازی‌ها؛ غالبا کامپیوترهای گیمینگ می‌توانند بازی‌ها را روی این فریم ریت اجرا کنند، هرچند که با بهینه‌سازی مناسب کنسول‌ها نیز از پس آن بر خواهند آمد. در این فریم ریت بازی بسیار روان خواهد بود و با توجه به میزان فریم رندر شده بیشتر در هر ثانیه، کنترل بازی‌ها نیز حس دقیق‌تری خواهند داشت.

۱۲۰ فریم بر ثانیه – از اینجا به بعد دیگر هر صفحه نمایشی قادر به نمایش فریم ریت نخواهد بود و تنها آن‌هایی که ریفرش ریت بالای ۱۲۰ هرتز دارند می‌توانند از آن بهره ببرند. مسلما بازی باز هم روان‌تر خواهد بود، اما تفاوت بصری آن با ۶۰ فریم نسبت به تفاوت ۶۰ فریم با ۳۰ فریم کمتر مشهود است. بیشتر برای بازی‌های چندنفره رقابتی به کار می‌رود و برخی از بازی‌های تک‌نفره، که در اکثر اوقات نیازمند کاهش گرافیک خواهد بود.

۲۴۰ فریم بر ثانیه – تنها روی سریع‌ترین مانیتورها با ریفرش ریت ۲۴۰ هرتز قابل نمایش است و دیگر یک ابزار برای رقابتی‌ترین بازی‌ها به کار می‌رود،‌ یعنی در حد بازی کردن حرفه‌ای و شرکت در تورنومنت‌ها. مگر در این حالت، رسیدن به این فریم ریت چندان ارزشش را ندارد. اکثر بازی‌های کلان بودجه مدرن غالبا با بهترین سخت‌افزار ممکن هم قادر به دستیابی به چنین فریم ریتی نیستند.

آیا فریم ریت بالاتر بهتر است؟

جواب این سوال در ۹۹٪ مواقع یک بله قاطعانه است. همان طور که بالاتر هم گفتیم، فریم ریت بالاتر نه تنها باعث روان‌تر شدن بازی از نظر بصری می‌شود، بلکه دقت پاسخگویی کنترل بازی را نیز بالا می‌برد، که در بازی‌هایی که نیاز به رفلکس سریع دارند می‌تواند فرق بین برد و باخت را رقم بزند.

حالا چرا گفتیم ۹۹٪‌ مواقع؟ آن یک درصد برای مواقعیست که سیستمی که رویش بازی می‌کنید قادر به حفظ ثبات یک فریم ریت بالا نیست. مثلا فرض کنید کامپیوتر شما می‌تواند فلان بازی را روی ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا کند، اما به هر دلیلی شاهد افت فریم‌های شدید تا رنج ۵۰، یا ۴۰ و حتی ۳۰ و خرده‌ای فریم هستید. در این حالت، شاید بهتر باشد که فریم ریت را روی ۳۰ قفل کنید که حداقل چشمانتان از بالا و پایین شدن فریم ریت اذیت نشود.

چه فریم ریتی را برای بازی کردن هدف بگیرم؟

این که می‌خواهید به چه فریم ریتی در بازی‌ها برسید به سه فاکتور بستگی خواهد داشت:


فریم ریت برای بازی کردن
فریم ریت برای بازی کردن

ریفرش ریت صفحه نمایش: تمامی صفحه‌های نمایش، همچون مانیتورها و تلویزیون‌ها، دارای فاکتوری به نام ریفرش ریت هستند. تعریف خلاصه ریفرش ریت، توانایی به‌روزرسانی شدن صفحه نمایش با تصویر جدید در هر ثانیه است. مثلا اگر مانیتور شما دارای ریفرش ریت ۶۰ هرتزی باشد، صفحه نمایش در هر ثانیه ۶۰ بار آپدیت می‌شود. این فاکتور به طور نسبتا غیرمستقیم تعیین می‌کند که صفحه نمایش شما تا چه سقفی از فریم ریت را می‌تواند نمایش دهد؛ اکثر مانیتورها و تلویزیون‌ها دارای ریفرش ریت ۶۰ هرتزی هستند، پس چه بازی شما روی ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا شود و چه ۱۲۰ فریم بر ثانیه، چیزی که شما می‌بینید همان ۶۰ فریم بر ثانیه خواهد بود. برای این که بتوانید تاثیر فریم ریت بالاتر را ببینید، باید مانیتوری تهیه کنید که دارای ریفرش ریت ۱۲۰ هرتز، ۱۴۴ هرتز یا بالاتر باشد.

سخت‌افزار سیستم: حالا فرض کنیم که شما بهترین مانیتور گیمینگ موجود در بازار را برای خود خریده‌اید. اگر سخت‌افزارتان قادر به اجرای بازی در آن فریم‌ریت نباشد، آن مانیتور دیگر به چه دردی می‌خورد؟ پس سعی کنید اول از همه سخت‌افزار و مخصوصا کارت گرافیکی که در اختیار دارید را در نظر بگیرید.

بازی‌هایی که می‌خواهید انجام دهید: رسیدن به فریم ریت سه رقمی در بسیاری از بازی‌ها حتی برای قدرتمندترین سخت‌افزارهای ممکن هم کار سختیست. بنابراین اگر بیشتر می‌خواهید جدیدترین بازی‌های کلان‌بودجه را به راحتی اجرا کنید و از گرافیکشان لذت ببرید، بهتر است هدفتان را روی اجرای آن بازی به صورت ۶۰ فریم قرار دهید. اما در بازی‌های چندنفره رقابتی، مانند امثال CS:GO یا Overwatch و Rainbow Six Siege، هر چه فریم ریت بالاتری داشته باشید در موقعیت رقابتی برتری قرار می‌گیرید و خوشبختانه آن بازی‌ها هم نیز جوری ساخته شده‌اند که کمتر از سایر بازی‌ها از سیستم کار بکشند. اگر قصد بازی به صورت حرفه‌ای را دارید و امکانش هم برایتان فراهم است، حتما سعی کنید برای آن بازی‌ها وارد مرز سه رقمی فریم ریت شوید. هرچند که اگر حد معمولی بازی می‌کنید همان ۶۰ فریم بر ثانیه هم هیچ مشکلی برایتان ایجاد نخواهد کرد.

نتیجه

بازی کردن روی ۳۰ فریم بر ثانیه در بسیاری از بازی‌های تک نفره یا آنلاین غیررقابتی واقعا مشکلی ایجاد نمی‌کند. پس اگر روی کنسول هستید یا کامپیوترتان چندان قدرتمند نیست، نگران نباشید. حتی روی ۳۰ فریم بر ثانیه هم می‌توانید به خوبی از بازی‌هایتان لذت ببرید.

اما 90 فریم بر ثانیه حالتیست که پیشنهاد می‌شود حتما به دنبالش باشید. کامپیوترهای مدرن غالبا قادر به اجرای بازی‌ها روی 90 فریم بر ثانیه هستند و می‌توانند تجربه‌ای بسیار روان‌تر با کنترلی دقیق‌تر برایتان فراهم کنند. روی کنسول‌ها تا کنون کمتر بازی‌ای را با این فریم ریت دیدیم، اما با افزایش قدرت کنسول‌ها و همچنین افزایش مهارت سازندگان در بهینه‌سازی بازی‌ها، این روزها تعداد بازی‌های بیشتری را با این فریم ریت می‌بینیم. برخی از بازی‌ها نیز امکان انتخاب بین ۳۰ فریم بر ثانیه روی رزولوشن بالاتر، و ۶۰ فریم بر ثانیه روی رزولوشن پایین‌تر را می‌دهند. اگر آن بازی نیازمند رفلکس بالایی از سوی بازیکن باشد، پیشنهاد می‌شود گزینه 90 فریم بر ثانیه را انتخاب کنید. بسیاری از دیوایس های بازی چون گوشی و یا تبلت نیز نرخ رفرش بسیار مناسبی را ارائه می دهند.

به طور گوشی پی 40 پرو به عنوان یک پرچم‌دار تمام عیار، یک صفحه نمایش بسیار باکیفیت 6.58 اینچی با نرخ رفرش 90 دارد. همچنین این گوشی از صفحه نمایشی با کیفیت OLED و با وضوح تصویر 1200×2640 پیکسل بهره می‌برد. این کیفیت به تراکم 441 پیکسل در هر اینچ انجامیده است. این صفحه نمایش دارای نرخ نوسازی تصویر 90 هرتز است که آن را به گزینه‌ای ایده آل برای گیمینگ حرفه‌ای در عین مدیریت مصرف انرژی تبدیل می‌کند. برای اطلاعات بیشتر درباره امکانات این گوشی می توانید به این لینک مراجعه نمایید.