توفیق


آرزوی موفقیّت از رایج­ترین دعاهایی است که مردم نسبت به همدیگر می­ کنند و بیشترین مورد آن با جمله «موفق باشید» در ذیل ورقه امتحانی دانش آموزان به چشم می ­خورد. توفیق، به معنی هماهنگ سازی همه علل و اسباب و برطرف کردن موانع کار برای رسیدن به مقصود می ­باشد.

بدیهی است که توفیق دهنده خداوند می ­باشد و نباید غیر از خداوند از کسی انتظار توفیق داشت آن چنان که حضرت شعیب(ع) در هدایت قوم خود به آن تصریح نموده است: « قَالَ یَا قَوْمِ أَرَأَیْتُمْ إِنْ کُنْتُ عَلَی بَیِّنَةٍ مِنْ رَبِّی وَ رَزَقَنِی مِنْهُ رِزْقًا حَسَنًا وَ مَا أُرِیدُ أَنْ أُخَالِفَکُمْ إِلَی مَا أَنْهَاکُمْ عَنْهُ إِنْ أُرِیدُ إِلا الإِصْلاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَ مَا تَوْفِیقِی إِلا بِاللَّهِ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ إِلَیْهِ أُنِیبُ؛ گفت: ای قوم من، بیندیشید اگر از جانب پروردگارم دلیل روشنی داشته باشم و او از سوی خود روزی نیکویی به من داده باشد [آیا باز هم از پرستش او دست بردارم] من نمی خواهم در آنچه شما را از آن باز می ­دارم با شما مخالفت کنم من قصدی جز اصلاح [جامعه] تا آنجا که بتوانم ندارم و توفیق من جز به [یاری] خدا نیست بر او توکل کرده ام و به سوی او بازمی گردم.»(هود، آیه۸۸)

البته کسی که انتظار توفیق از خدا دارد خود نیز در حد وسعش باید تلاش کند درخواست توفیق بدون تلاش مسخره کردن خود است و نتیجه ­ای نخواهد داشت. امام رضا(ع) در این مورد فرمودند: « مَن سَألَ اللهَ التَّوفیقَ وَ لَم یَجتَهِد، فَقَدِ استَهزَءَ بِنَفسِهِ؛ هر کس از خداوند، توفیق بطلبد ولی تلاش نکند، خودش را مسخره کرده است.»(مسند الامام الرضا(ع)، ج ۱، ص۲۸۳؛ نهج الدّعا، ج۱، ص۴۳۸)

در رابطه با تلاش و توفیق به این نکته باید دقت نمود که همه تلاش­ها با توفیق همراه نیست؛ بعضی مواقع تلاش هست ولی توفیق نیست و برعکس. مردم در این موضوع به چهار گروه تقسیم شده ­اند:

الف ـ تلاش می­ کند ولی توفیق نمی­ یابد و نتیجه نمی­ گیرد ولی اجر تلاشش را می­ برد.

ب ـ تلاش می­ کند توفیق انجام عمل صالح را هم دارد، مأجور است و به ثواب عمل می ­رسد.

پ ـ تلاش نمی­ کند و توفیق هم ندارد، نتیجه نمی­ گیرد ثوابی نمی­ برد .

ت ـ تلاش نمی­ کند اما توفیق هست، مؤاخذه می­ شود به عنوان مثال ثروتمندی که امکان انفاق دارد ولی نمی­ کند.

به این نکته هم باید توجه کرد که در برخی موارد گناهان باعث سلب توفیق می­ شوند و انسان را از تلاش برای انجام عمل صالح باز می­ دارند. بنا بر آموزه­ های دینی، بعضی از گناهان علاوه بر اعمال و حیات فرد گناهکار در سرنوشت هفت نسل بعدی از اولاد او تأثیر منفی دارد.