فضل و احسان


فضل در لغت به معنای زیاده از حد اقتصاد و میانه است و به هر عطیه ­ای که دادن آن واجب نیست، فضل گفته می شود. (ر.ک: المفردات فی غریب القرآن، ص639) ، فضل از جمله صفاتی است که در قرآن کریم به خداوند نسبت داده شده و بیش از صد بار به آن اشاره شده است از جمله: « أَلَمْ تَرَ إِلَی الَّذِینَ خَرَجُوا مِنْ دِیَارِهِمْ وَ هُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقَالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْیَاهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَی النَّاسِ وَ لَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لایَشْکُرُونَ؛ آیا از [حال] کسانی که از بیم مرگ از خانه های خود خارج شدند و هزاران تن بودند خبر نیافتی پس خداوند به آنان گفت: تن به مرگ بسپارید آنگاه آنان را زنده ساخت آری خداوند نسبت به مردم صاحب بخشش است ولی بیشتر مردم سپاسگزاری نمی کنند.»(بقره، آیه۲۴۳)

البته فضل و احسان خداوند مختص گروه ویژه­ ای نیست و شامل همه می ­شود چنان که در دعای جوشن کبیر آمده است: «یا من فضله عمیم؛ ای کسی که احسانش عمومی است» فضل و رحمت خدا، همچون باران بر همه جا می­ بارد و انسان­ ها ـ مانند زمین ­ها ـ بسته به استعداد و استحقاقشان از این فضل الهی استفاده می ­کنند؛ بدیهی است هر چه زمینه برای دریافت فراهم شود بهره­ مندی از آن بیشتر خواهد بود.

ادیم زمین، سفره عام اوست بر این خوان یغما چه دشمن چه دوست

سعدی

در کنار فضل و احسان عام که به دوست و دشمن عنایت شده است الطاف خاصی هم وجود دارد که خداوند به هرکس که خواست می­ دهد: « وَ قَالَتْ طَائِفَةٌ مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ آمِنُوا بِالَّذِی أُنْزِلَ عَلَی الَّذِینَ آمَنُوا وَجْهَ النَّهَارِ وَ اکْفُرُوا آخِرَهُ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ* وَ لاتُؤْمِنُوا إِلا لِمَنْ تَبِعَ دِینَکُمْ قُلْ إِنَّ الْهُدَی هُدَی اللَّهِ أَنْ یُؤْتَی أَحَدٌ مِثْلَ مَا أُوتِیتُمْ أَوْ یُحَاجُّوکُمْ عِنْدَ رَبِّکُمْ قُلْ إِنَّ الْفَضْلَ بِیَدِ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشَاءُ وَ اللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ* یَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ یَشَاءُ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ؛ و گروهی از اهل کتاب گفتند به آنچه که بر مؤمنان [مسلمانان] نازل شده است، در آغاز روز ایمان بیاورید و در پایان روز انکارش کنید، شاید [از دین خود] برگردند و جز به کسی که از دین شما پیروی می کند، ایمان نیاورید. بگو: هدایت، هدایت الهی است[و باور مکنید] که به کسی نظیر آنچه به شما داده شده است داده شود یا [بتوانند] در پیشگاه خداوند با شما احتجاج کنند بگو: چنین فضلی در دست خداوند است، به هرکس که بخواهد می بخشد و خداوند گشایشگر داناست. هرکس را که بخواهد مشمول رحمت خویش می گرداند و خدا دارنده بخشش و بخشایش عظیم است.»(آل عمران، ۷۴ـ72)

تویی کاول ز خاکم آفریدی بفضلم ز آفرینش برگزیدی

نظامی

بر فضل توست تکیه امید او از آنک پاشنده عطایی و پوشنده خطا

خاقانی