شرایط طراحی موزه رودخانه هانگزو کیانتانگ

شرایط طراحی موزه رودخانه هانگزو کیانتانگ در قرن گذشته، توسعه شهری هانگژو در اطراف مرکز واحد دریاچه غربی متمرکز و رشد کرد. از قرن جدید، ساخت و ساز شهری هانگژو در امتداد سیستم کانال به سمت جنوب در حال حرکت است. با شکل گیری مداوم ساختار شهری چند مرکزی، هانگژو به طور رسمی به سمت «عصر رودخانه کیانتانگ» از «عصر دریاچه غربی» که هزاران سال است ادامه دارد، حرکت کرده است. هر دو سواحل رودخانه کیانتانگ با انرژی بی‌سابقه‌ای بالا می‌آیند و به فرهنگ هانگژو هسته معنوی جدیدی می‌بخشند.


شرایط طراحی موزه
شرایط طراحی موزه

موزه رودخانه کیانتانگ در محل تلاقی کانال بزرگ پکن-هانگژو و رودخانه کیانتانگ، مشرف به رودخانه‌هایی که به دریا می‌پیوندند، و سنتوری لوتوس، استادیوم اصلی بازی‌های آسیایی 2022، واقع شده است. این پروژه که در محل تلاقی جغرافیایی مهم ترین رودخانه های هانگژو قرار دارد، مسئولیت ارائه و انتشار پروژه نامزد بعدی هانگژو برای میراث فرهنگی جهانی را به جهان بر عهده دارد.

line+ از طریق یک مسابقه بین المللی در جولای 2018 حق طراحی پروژه را از آن خود کرد. پس از 15 ماه تظاهرات مکرر و تعمیق طرح، پروژه به طور رسمی در 18 دسامبر 2019 شروع به ساخت کرد و انتظار می رود قسمت ساخت و ساز عمرانی تا پایان سال به پایان برسد. پایان سال 2021

موقعیت مکانی موزه رودخانه کیانتانگ هم اهمیت و حساسیت موقعیت جغرافیایی و هم اهمیت تاریخی دارد.

از نظر جغرافیایی، این سایت در انتهای جنوبی کانال بزرگ پکن-هانگژو، یک میراث فرهنگی جهانی، واقع شده است، جایی که دو سیستم رودخانه اصلی هانگژو، کانال بزرگ پکن-هانگژو و رودخانه کیانتانگ، به هم می رسند. کانال بزرگ که در دوره بهار و پاییز ساخته شده است، از سرزمین زیبای کیانتانگ غنی و تصفیه شده می گذرد و تحولات پایتخت باستانی پررونق و شیوه های مختلف زندگی در شهر را ثبت می کند. رودخانه Qiantang، که در قدیم به نام "ژجیانگ" شناخته می شد، نه تنها بزرگترین رودخانه در استان ژجیانگ است، بلکه منشاء نام استان ژجیانگ است. رودخانه کیانتانگ به عنوان یکی از زادگاه های فرهنگ Wuyue، مشرف به جنوب شرقی است و گذشته و حال را تجربه کرده است. در محل تلاقی تمدن های دو سیستم اصلی رودخانه،

از نظر اهمیت تاریخی، این پروژه در محل اتصال فاز I و فاز دوم شهر جدید Qianjiang در Hangzhou CBD، در مجاورت ضلع شمالی سایت پروژه واقع شده است و در سراسر کانال بزرگ، شهری برنامه ریزی شده وجود دارد. مجتمع Jianghehui. در آینده، به یک نقطه عطف تجاری و مسکونی شهری در مرکز منطقه هانگژو تبدیل خواهد شد. علاوه بر این، استادیوم اصلی بازی‌های آسیایی 2022 هانگژو درست در آن سوی رودخانه است. گذشته، حال و آینده هانگژو نیز در اینجا ملاقات می کند.

«در تلاقی رودخانه‌ها و به مناسبت جایگزینی کهنه و جدید، در مواجهه با گذشته و حال یک شهر، از وسوسه نمادگرایی و بناها بیرون پریده‌ایم، جریان مردم را به شکلی مستقیم‌تر تغییر داده‌ایم. به این ترتیب، امکانات رفتاری بیشتری را الهام بخشید و مکان های باز، صمیمی و مشارکتی را برای شرکت کنندگان در زندگی عمومی شهری فراهم کرد، که هدف و پیگیری طراحی ما است."

——زو پیدونگ، معمار ارشد استودیو gad • line+

شرایط طراحی موزه رودخانه هانگزو کیانتانگ این پروژه با چالش های متعددی مواجه است. از یک طرف، این مکان شهری است که نگرانی گسترده ای دارد. از سوی دیگر، شرایط برنامه ریزی سختی وجود دارد: مساحت پایه 3386 ㎡، محدودیت ارتفاع برنامه ریزی 24 متر، نیاز ساخت و ساز 12000 متر مربع، و همچنین نیازهای صفحه نمایش متنوع.

با توجه به حساسیت و پیچیدگی پروژه، تیم طراحی تصمیم به مشارکت فعال اما با احتیاط در آن گرفت.

ابتدا، 2/3 از حجم محل برگزاری به صورت زیرزمینی طراحی شده است تا تضاد بین ارتفاع مورد نیاز سالن نمایشگاه، حد ارتفاع برنامه ریزی و مقیاس ساخت و ساز متعادل شود. به دلیل اختلاف ارتفاع بین مسیر رودخانه Qiantang و زمین پروژه، جریان ها در ورودی بازدید و ورودی سرویس از هم جدا می شوند.

ثانیاً، ساخت موزه، مکانی با ویژگی‌های عمومی قوی، در تقاطع دو فضای عمومی کنار آب در هانگژو، مسیر کانال و مسیر پیاده‌روی رودخانه، از معماران خط + الهام گرفته تا ویژگی‌های عمومی خود را بیشتر تقویت کنند.

به منظور برآوردن فعالانه خواسته های شهر، خط + مفهوم "نرخ بازگشت فضای عمومی" را مطرح می کند، یعنی موزه به عنوان نوع جدیدی از فضای عمومی تمام وقت تعریف می شود. موزه نه تنها وظایف خود را در ساعات کار در روز انجام می دهد، بلکه پس از تعطیل شدن در شب به یک جزء ارگانیک از فضای عمومی شهری و حامل مهمی از فعالیت های عمومی شهروندان تبدیل می شود و به دلیل استفاده های متعدد از زمان و مکان، آن را ارزشمندتر می کند. .

از طریق گسترش مسیر در اطراف سایت و طراحی بدنه معماری، چهار جریان از مردمی که ممکن است در اینجا ملاقات کنند - بازدیدکنندگان موزه، مشتریان تجاری در Jianghehui، گردشگران تور کانال، پیاده‌روی‌های شهر جدید Qianjiang در کنار رودخانه، می‌توانند به سقف موزه در ارتفاع 24 متری از طریق مسیر عمومی مارپیچ رو به بالا. مردم تشویق می شوند تا تجربیات بصری منظر شهری را در ارتفاعات و ابعاد مختلف فضایی، از طریق ارتفاع فضایی و گسترش دید، کشف کنند.

با توجه به فضای محدود ساخت و ساز، معماری مارپیچی و در هم تنیده با شکل شکسته مخروطی معکوس، در بالا بزرگتر و در پایین کوچکتر، طراحی شده است که دو گروه جریان در داخل و خارج موزه دارد و فضای عمومی و دوربرگردان کافی را بر جای می گذارد. برای طبقه همکف در همین حال، مانند جریان‌های آب متعددی است که از نظر بصری در هم می‌چرخند و در هم تنیده می‌شوند و قابلیت شناسایی متولدین در آب را در ساختمان افزایش می‌دهند.

شرایط طراحی موزه رودخانه هانگزو کیانتانگ از طریق مسیرهای مارپیچ رو به بالا، جریان های متعددی از مردم با اهداف مختلف در نهایت بر روی سقف موزه رودخانه کیانتانگ جمع می شوند. سکوی تماشای کنسولی در مقیاس بزرگ به نمادی از گسترش بی نهایت فضای عمومی شهر تبدیل شده است. ویژگی های عمومی موزه نیز بیشتر ترویج می شود.

– فضای روایت –

یک زبان روایی منحصر به فرد در طراحی فضای داخلی و خارجی موزه رودخانه کیانتانگ وجود دارد. در معماری، معمار روایت‌های فضایی را با تکنیک‌های معماری می‌سازد و تجربه تماشای بازدیدکنندگان را طراحی می‌کند تا با میراث تاریخی که رودخانه کیانتانگ در یک فضای محدود حمل می‌کند طنین‌انداز شود.

معماران با در نظر گرفتن جهت جریان مردم سعی می کنند با اعمال تنظیمات راهنمایی در منظر شهری در محل کمتر از ارتفاع خاکریز به عنوان محل تلاقی و امتداد مسیر کنار رودخانه و دالان سبز کانال، ارتفاعی طبیعی از ارتفاع داشته باشند. این سایت با شیب چمنزار، مسیر جدیدی را شکل می دهد که کنار رودخانه و ساختمان را به هم متصل می کند.

راهروهای خارجی متقاطع یک مسیر مارپیچ رو به بالا را تشکیل می دهند که بازدیدکنندگان را به سمت بالا به سکوی دید رودخانه در روف گاردن هدایت می کند تا مناظر پانوراما را تجربه کنند. در داخل ساختمان، بخشی از عملکردهای نمایش در زیرزمین طراحی شده است، تا نیاز نمایشگاه را در زمین محدود و الزامات نسبت مساحت کف برآورده کند، و جریان از طبقه همکف به طبقه سوم مارپیچ می‌رود و سفر تاریخ مداری را مشاهده می‌کند. رودخانه Qiantang به آینده قابل پیش بینی.

جریان مردم در داخل و خارج از موزه، در حال استراحت و توقف در موزه، صحنه ای دراماتیک در لحظه ای است که بینش به هم نزدیک می شود. در پایان بازدید، خود بازدیدکنندگان همراه با موزه، بخشی از جامعه حافظه تکامل تاریخی رودخانه کیانتانگ شده‌اند.

- زبان نما -

شرایط طراحی موزه رودخانه هانگزو کیانتانگ راهروی مارپیچی در مدل‌سازی معماری مستقیماً منطق واقعی مفهوم طراحی را منعکس می‌کند، در حالی که زبان نما از رویکرد ساخت حوض مدولار پنج عمودی و پنج افقی در دیواره‌ای باستانی رودخانه کیانتانگ الهام گرفته شده است.

با کمک فن آوری دیجیتال مدرن و دیوار پرده ای تیتانیوم روی متقاطع "بناکاری"، دیوارهای پرده ای پانل روی تیتانیوم نوع واحد با اندازه های مختلف محدب، مقعر یا مسطح مجموعه ای از تغییرات بافت نما را در اطراف ساختمان ایجاد می کنند. سطح، مانند امواج آب زیر نورهای مختلف می درخشد، که همچنین تفسیر وانگ آنشی "موج، پوست آب است" را منعکس می کند.

خط + از طریق طراحی یکپارچه نما، کرتین وال و نورپردازی، کنترل عمیقی بر واحد کرتین وال دارد. با نابجایی کوچک بین یونیت و واحد، نور شبانه به طور موثر پنهان می شود و در این میان، یک بافت بصری چند سطحی شکل می گیرد.

در شب، دیوار پرده با امواج نور و سایه پوشانده می شود. در فضای بزرگ در امتداد رودخانه، درخشندگی نرم و آرامی پاشیده شده است، که موزه را به یک نقطه عطف عمومی شهری جدید بالقوه در همگرایی رودخانه کیانتانگ و گراند کانال تبدیل می کند.

- ملاحظات -

موزه رودخانه کیانتانگ به عنوان سر پل انتقال هانگژو به "حمایت از توسعه در امتداد رودخانه"، به شیوه ای باز، اشتراکی و فراگیر، به این مکان روحیه ای غنی تر و عمومی تر می بخشد. در بافت شهری معاصر با ارزش‌های متنوع، موزه را تشویق می‌کنیم تا ابتکار عمل را در دست بگیرد: این نه تنها همگرایی جغرافیایی رودخانه‌ها، بلکه هم‌گرایی فضایی افراد مختلف و فعالیت‌های فرهنگی، و همچنین تلاقی گذشته است. ، حال و آینده رودخانه Qiantang.

نام پروژه: موزه رودخانه Hangzhou Qiantang

محل پروژه: بلوک جنوب غربی Jianghehui، Qianjiang شهر جدید، Hangzhou، استان ژجیانگ

مساحت ساخت: 11535.5 متر مربع

معمار ارشد/ مدیر پروژه: زو پیدونگ / گاد · لاین + استودیو

تیم طراحی معماری و طراحی مفهومی داخلی: زو پیدونگ، سون شیائویو، لی بینمیائو، هونگ یانگ، ژانگ کیچی، دو منگیینگ

شرکت:

gad • line + studio (CD & DD طراحی معماری، CD طراحی داخلی و منظر)

Greentown Architecture Design Co., Ltd. (CD & DD طراحی الکترومکانیکی سازه)

مشتریان: کمیته مدیریت شهر جدید Hangzhou Qianjiang، موزه رودخانه Hangzhou Qiantang

طراحی نقشه ساختمانی و واحد EPC: گروه ساختمانی ژجیانگ بائو

سازه ساختمان: سازه فولادی (روی زمین)

مواد دیوار خارجی: دیوار پرده پانل تیتانیوم روی نوع واحد