آخرین فیلمی که امسال در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درمیآید، از آثار متفاوت امسال که کنجکاوی زیادی پیرامون آن وجود دارد و از دید خیلیها میتواند پدیده امسال باشد.
آیدا پناهنده با فیلمهای قبلیاش به عنوان یک استعداد تازه در جشنواره فجر شناخته شده بود و توانست راه خودش را به جشنوارههای خارجی هم باز کند. پس از ناهید و اسرافیل، با ساخته جدید خود فیلم تی تی، که چندی پیش در جشنواره توکیو هم به نمایش درآمد، در مقام یک مدعی جدی حضور پیدا کرده و بر اساس گفتهها و شنیدهها از سوی تماشاگران و منتقدانی که فیلم را تماشا کردهاند، فیلم تی تی یکی از بهترینهای امسال است.
داستان، فضا و شخصیت اصلی تا حدود زیادی یادآور و برگرفته از جاده شاهکار فدریکو فلینی است. فیلم تی تی ماجرای آشنایی یک دختر خیالاتی و کولیوار را با مردی روایت میکند که به طرز غیرمنتظرهای در حال کلنجار رفتن با مفهوم مرگ و پایان است. دختری که زندگیاش از طریق اجاره رحم به زوجهای نابارور میگذرد و شوهری درب و داغان دارد. این آشنایی هم زندگی تی تی را تحت تاثیر قرار میدهد و هم استادی را که در حال کار کردن روی یک تز دانشگاهی درباره پایان دنیاست.
در سینمای ایران که دیگر عادت کردهایم به دغدغههای اجتماعی، فضاهای خشن و چرک و شخصیتهای به ته خط رسیده، فیلم تی تی مسیر کاملا متفاوتی را رفته و فیلمی گرم، دوستداشتنی و با مایههایی از فانتزی در فضاسازی و شخصیتپردازی است که میتواند حال و هوای مخاطبش را عوض کند و حداقل به مفهوم زندگی امیدوارانه نگاه میکند.
ترکیب سه بازیگر اصلی فیلم حسابی جواب داده. به غیر از پارسا پیروزفر و هوتن شکیبا که توانایی آنها برای عموم مخاطبان ثابت شده است، الناز شاکردوست به شخصیت اصلی فیلم به معنای واقعی کلمه روح و جان بخشیده و احتمالا بهترین نقشآفرینی در تمام کارنامهاش را با خلق شخصیت تی تی به انجام رسانده. اگر تا همین یک ماه پیش شک داشتید که بالاخره شاکردوست توانسته خودش را از جایگاه سابق بازیگر فیلمهای کمدی و عاشقانه بازاری بالا بکشد یا نه، کافی است او را در دو فیلم مهم امسال، تی تی و ابلق ببینید تا بهتان ثابت شود که حالا میشود برای نقشهای سخت و پیچیده هم روی این بازیگر حساب کرد. در پشت صحنه هم عوامل به کمک پناهنده آمدهاند تا فضایی متفاوت و خیالی را برای فیلمش بسازد و در این میان سهم فرشاد محمدی فیلمبردار بیش از بقیه است.
با وجود واکنشها و نقدهای تحسینآمیز، مسلما منتقدانی هم هستند که نسبت به فیلم نظر چندان مثبتی ندارند و اقبال عمومی نسبت به فیلم را بیشتر ناشی از وضعیت کنونی جشنواره و فضای تلخ و عبوس دیگر آثار میدانند تا کیفیت و اصالت خود اثر. در هر صورت باید پذیرفت که حتی با وجود استقبال نسبی هم فیلم تی تی به یک نقطه عطف در کارنامه آیدا پناهنده تبدیل شده و از حالا حساسیت و کنجکاوی بیشتری پیرامون آثار بعدیاش وجود دارد.
منبع: فیلیمو شات