رخ نمایی ستارگان سینمایی در ملکه گدایان

داستان سریال ملکه گدایان

«ملکه گدایان» مجموعه نمایشی به کارگردانی حسین سهیلی زاده و به تهیه کنندگی رحمان سیفی آزاد و علی طلوعی، محصول سال ۱۳۹۹ است. امروزِ تو، می تونه فردای من باشه ... هیچکس از سرنوشت خبر نداره.... حتی شما...


درباره سریال ملکه گدایان

سریال ملکه گدایان به کارگردانی حسین سهیلی زاده در سال 1399 ساخته شده است. این سریال محصول کشور ایران و در ژانر خانوادگی و اجتماعی می‌باشد. در این سریال باران کوثری، پانته آ بهرام، آرمان درویش، محمدرضا غفاری، رضا بهبودی، الهام کردا، رویا نونهالی، فرزاد فرزین، عرفان ناصری، شبنم قربانی، سولماز غنی، یسنا میرطهماسب، علی اوجی، بهشاد شریفیان، علی صلاحی، مریم سرمدی، رومینا کوهزاد، آرزو افشار، شیدا یوسفی، الهام شعبانی، نورا محقق، مریم زارعی، فاطمه نیشابوری , نسیم اکبری به هنرمندی پرداخته‌اند.

همه چیز با الگوی یک درام عاشقانه شروع می‌شود و پیش می‌رود و ناگهان وقوع حادثه، شرایط را تغییر می‌دهد و معمایی بزرگ را برای شخصیت اصلی و مخاطب مطرح می‌کند: آیا قهرمان قصه (حداقل بنا به آنچه که فعلا و در قسمت اول دیده‌ایم)، عقلش را از دست داده و یک راوی غیرقابل اعتماد است؟ آیا عنصری فانتزی در میان است و واقعا زندگی یک نفر تغییر کرده؟ یا اینکه پای نقشه و توطئه در میان است و ماجرا پیچیده‌تر از این حرف‌هاست؟

تا زمانی که سریال بتواند مخاطبش را کنجکاو این معما نگه دارد و به شکلی منطقی تلاش شخصیت اصلی و بیننده برای یافتن جواب را همراه با ایجاد گره‌های تازه پیش ببرد، ملکه گدایان به هدف خودش رسیده و در مقام یک اثر سرگرم‌کننده موفق قرار می‌گیرد؛ به ویژه که تلاش برای طرح معما و خلق موقعیتی پیش‌بینی‌نشده، جنبه‌ای خیالی و اصطلاحا فیکشنال به سریال داده که معمولا با ژانر غالب آثار سینمایی و تلویزیونی ایرانی که همان ملودرام با مایه‌های اجتماعی است، سازگاری ندارد.

اما نباید فراموش کرد که ذاتا با یک اثر عامه‌پسند سروکار داریم که از قضا مخاطب نه چندان پیگیر و حرفه‌ای را نیز هدف قرار داده. از این رو قصه به شکلی روان و سرراست روایت می‌شود و در اجرا نیز استفاده از کلیشه‌ها جنبه‌ای کاربردی پیدا می‌کند. البته با توجه روایت متکی بر معمای سریال، بزرگترین خطر ایجاد تناقض در جنبه‌های مختلف قصه و ارائه اطلاعات و کلک زدن به بیننده برای رد گم کردن است که در صورت وقوع به ضرر کار تمام خواهد شد.

می‌شود حدس زد که ملکه گدایان خیلی زود ستارگان باسابقه‌اش را در معرض توجه بیشتر قرار بدهد و چهره‌های جوان، مانند آرمان درویش و شبنم قربانی را به سطح تازه‌ای از شهرت برساند. در چنین آثاری، متن حرف اصلی را می‌زند و حضور (الزاما نه کیفیت اجرا) بازیگران نیز برای حفظ همدلی و همراهی مخاطب ضروری است؛ تا زمانی که این دو عنصر کار بکنند، ملکه گدایان روند موفقی را در برقراری ارتباط با بیننده خواهد داشت. تا اینجا که شروع امیدوارکننده‌ای را شاهد بوده‌ایم.