تایتانهای نوجوان به سینما میآیند!
«تایتانهای نوجوان به سینما میآیند!» را از یک سو میتوان قسمتی طولانی از مجموعه انیمیشنی «تایتانهای نوجوان به پیش» محصول شبکه کارتون نتورک دانست. اما از سوی دیگر این فیلم بهخودیخود دنیایی خندهدار و نسبتاً علمی-تخیلی متأثر از فیلمهای ابرقهرمانی خلق کرده است. این فیلم به طرزی هوشمندانه مسئله هویت را مطرح میکند و نشان میدهد که یک ابرقهرمان و دوستانش نیز میتوانند درگیر بحران هویت شوند و این پویانمایی در فهرست ۲۵ انیمیشن برتر دهه ۲۰۱۰ قرار بگیرد.
داستان از این قرار است که وقتی رابین، رهبر گروه تایتانها، متوجه میشود تمامی ابرقهرمانها در حال ساخت فیلمی راجع به خود هستند اما خبری از حضور تایتانهای نوجوان بر پرده سینما نیست، احساس پوچی میکند. او تصمیم میگیرد با کمک یک کارگردان، فیلمی در مورد گروه خود بسازد اما غافل از اینکه این کارگردان یک خلافکار و مجرم به نام اسلید ویلسون یا همان دثاستروک است که خود را به جای یک کارگردان حرفهای جا زده است.
وینی د پو
شاید عجیب به نظر برسد که دیزنی در دهه اخیر تنها یک فیلم بلند پویانمایی با تکنیک طراحی سنتی اکران کرده است و این موضوع زمانی حیرتبرانگیز میشود که آمار گیشه این فیلم را نسبت به دیگر آثار دیزنی به عنوان برترین انیمیشن های جهان مقایسه کنیم. مخاطبان سینما روی خوشی به این فیلم نشان ندادند و فروش این فیلم در حد و اندازه شرکت دیزنی نبود. این اتفاقی است که وقتی یک انیمیشن سنتی را همزمان با فیلم «هری پاتر» اکران میکنید رخ میدهد.
انیمیشن «وینی خرسه» یا «وینی د پو» بسیار شیرین و لطیف است و مخاطب بهراحتی میتواند قصه را دنبال کند. این انیمیشن در میان ۲۵ انیمیشن برتر دهه ۲۰۱۰ قرار دارد و داستان فیلم به طرز جذابی سرگرمکننده است و به شکلی ماهرانه روایت میشود. فیلم گریزی به انیمیشن «وینی پو و درخت عسل» محصول سال ۱۹۶۶ میزند اما ایدهها و سبک پویانمایی آن جدید هستند. آهنگسازی فیلم را گروه بابی و کریستن اندرسون-لوپز بر عهده دارند. این دو آهنگساز برای ترانه «رهایش کن» که در انیمیشن «منجمد» استفاده شده بود جایزه اسکار بهترین ترانه را دریافت کردند. حالا که بسیاری از انیماتورهایی که بهصورتی دستی نقاشی میکشیدند این کار را رها کردهاند یا سراغ پروژههای دیگری رفتهاند، پویانمایی «وینی د پو» را میتوان جزو آخرین آثار این سبک افسانهای دانست. این اثر بیشک فیلمی شگفتانگیز و ارزشمند است.
شگفتانگیزان ۲
بِرَد بِرد، کارگردان و فیلمنامهنویس مشهور هالیوود، در این دهه تنها یک انیمیشن بلند ساخته است: «شگفتانگیزان ۲». این انیمیشن درواقع دنبالهی قسمت اول پویانمایی «شگفتانگیزان» محصول سال ۲۰۰۴ است. اذعان به تماشایی بودن داستان، از همان سکانس اول که درست از پایان قسمت اول آغاز میشود، بسیار آسان است. دنیای مدرن، خانوادهی آقای شگفتانگیز را احاطه کرده است و بزرگترین و معنادارترین دستاورد این فیلم به تصویر کشیدن کشمکش این خانواده برای حفاظت از همدیگر در چنین شرایطی است.
دنیای مخفی آریتی
«دنیای مخفی آریتی» یا بهاختصار «آریتی» یکی از اولین انیمههای استودیو جیبلی است که از رمان «امانتبگیرها» با عنوان اصلی «The Borrowers» اثر مری نورتون اقتباس شده است. هایائو میازاکی یکی از نویسندگان این انیمه است و هیروماسا یونبایاشی کارگردانی آن را بر عهده دارد. این کارگردان معروف چند سال بعد برای انیمه «وقتی مارنی آنجا بود» نامزد دریافت جایزه اسکار شد. این انیمه داستان زندگی دختری شیرین و دوستداشتنی به نام آریتی را روایت میکند. نکته شگفتانگیز داستان این است که آریتی و خانوادهاش انسانهای معمولی نیستند؛ ابعاد آنها بسیار کوچکتر از انسانهای واقعی است.
ماجراهای تنتن
«ماجراهای تنتن: راز اسب شاخدار» بر اساس کتابهای کمیک هرژه، نویسنده و کاریکاتوریست مشهور بلژیکی، در دهه ۱۹۴۰ ساخته شده است. کارگردانی استیون اسپیلبرگ برای یک پروژه بدین معنا است که با ماجرایی مهیج و سرگرمکننده روبرو هستیم. شرکت وتا دیجیتال که آثاری همچون ارباب حلقهها، کینگکنگ و آواتار را در کارنامه دارد مسئول ساخت جلوههای ویژه بصری این انیمیشن بوده است. این همکاری نویدبخش صحنههایی است که بهشدت به دنیای واقعی شبیه هستند. این انیمیشن به خوبی توانسته سبک واقعگرایی انیمیشن «قطار سریعالسیر قطبی» را چندین درجه ارتقاء دهد. از صداپیشگان «ماجراهای تنتن: راز اسب شاخدار» میتوان به جیمی بل، اندی سرکیس، سایمون پگ و دنیل کریگ اشاره کرد.