از روزی که سینماها به دلیل شیوع کرونا تعطیل شدند و تا همین امروز که هنوز رونق به سینماها برنگشته، تمام اهالی سینما با یک سوال بزرگ مواجه بودهاند: سی و نهمین جشنواره فجر چه میشود؟

اولین اتفاق مهم در ابتدای تعطیلات اجباری کرونا، تعویق و بعدا لغو برگزاری جشنواره بینالمللی فجر بود. اتفاقی که ابهامهای موجود پیرامون برگزاری جشنواره در زمستان را بیشتر کرد. در ادامه نیز شرایط طوری پیش رفت که تصمیمگیری برای فجر سیونهم سختتر باشد؛ جشن خانه سینما برگزار نشد، جشن حافظ به صورت محدود و بدون حضور مردم و مهمانان به اجرا درآمد و جشنوارههای کودک و مستند هم آنلاین و مجازی شدند.
اوایل پاییز اعلام شد که دبیر جشنواره فجر ۹۹ تغییر کرده و ابراهیم داروغهزاده جای خود را به محمدمهدی طباطبایینژاد داده است. با توجه روند سینوسی شیوع کرونا که چند پیک سنگین را تا آن زمان پشت سر گذاشته بود، چند سناریو پیشروی برگزارکنندگان جشنواره قرار گرفت:
۱- برگزاری جشنواره مطابق الگوی هر سال بدون توجه به کرونا
۲- لغو کامل جشنواره امسال، تعویق جشنواره به بهار آینده و برگزاری همزمان با بخش بینالملل
۳- برگزاری جشنواره به صورت آنلاین
در حالی که گمانهزنیها پیرامون جشنواره ادامه داشت و خیلیها از تعویق این رویداد خبر میدادند، دبیر جدید جشنواره در یک نشست خبری از طرح راهبردی خود برای دوره سیونهم رونمایی کرد: برگزاری پشت درهای بسته و بدون حضور مردم و رسانهها.
بر این اساس، در مرحله اول هیئت انتخاب از سازوکار جشنواره فجر ۹۹ حذف و قرار شد که تمام آثار رسیده به جشنواره فقط برای داوران به نمایش دربیاید و آنها نیز برگزیدگان را انتخاب کنند. در مرحله دوم و در صورت مساعد شدن شرایط از نظر کنترل شیوع کرونا، نمایش محدود برای اهالی رسانه نیز به برنامه اضافه میشود و در مرحله سوم نیز ادامه شیب نزولی شیوع بیماری، شاهد نمایش مردمی فیلمها در سینماها نیز خواهیم بود.
تا به این لحظه فقط مرحله اول قطعی شده و حدود ۱۱۰ فیلم به دبیرخانه ارسال شده که البته تعداد قابلتوجهی از آنها به دلایل آییننامهای از داوری کنار گذاشته خواهند شد، دلایلی چون فقدان پروانه ساخت سینمایی، سال ساخت و کامل نشدن فیلم تا زمان مقرر.
در میان فیلمهای رسیده به دبیرخانه که تعدادی از آنها در آخرین لحظات ثبت نام کردهاند، آثاری چون قاتل و وحشی (حمید نعمتالله)، ابلق (نرگس آبیار)، شیشلیک (محمدحسین مهدویان)، روشن (روحالله حجازی)، چپ راست» (حامد محمدی)، تی تی (آیدا پناهنده)، بدون همه چیز (محسن قرایی) و… دیده میشود که باید دید ترکیب نهایی فیلمهای امسال و همچنین هیئت داوران چگونه خواهد بود. از ۱۱۰ فیلم ارسال شده به جشنواره، بیش از سی اثر را آثار فیلمسازان اول تشکیل میدهد. در شرایطی که تولیدات سینمایی در اکثر نقاط دنیا به سختی و با کندی پیش رفته و با وجود بحران و تعطیلی سینمای ایران در یک سال گذشته، ارسال این تعداد آثار به جشنواره فجر در نوع خود یک رکورد شگفتانگیز به حساب میآید.
با توجه به آخرین اظهارات روابط عمومی جشنواره، مقدمات اجرای مراحل دوم و سوم جشنواره نیز فراهم شده و در صورت تایید ستاد ملی مبارزه با کرونا اجرایی خواهد شد. بدین صورت که اهالی رسانه نیز در دو سینما به تماشای آثار برگزیده داوران مینشینند، که احتمالا حدود ۲۰ اثر خواهد بود و این آثار در سینماهای تهران نیز با ۳۰ درصد ظرفیت سالن، اکران محدودی خواهند داشت.
بنا به اعلام دبیرخانه جشنواره، ۲۰ دی آخرین مهلت ارسال نسخه کامل فیلمهاست و بعد از آن با نهایی شدن ترکیب فیلمها داوران معرفی و مشغول به تماشای آثار خواهند شد. همچنین ستاد کرونا نیز هنوز مجوز نهایی برای نمایش فیلمها در سینماهای مردمی و رسانه را صادر نکرده است.
در ادامه باید منتظر اخبار و اطلاعات بعدی باشیم تا ببینیم که سیمرغ ۳۹ بالاخره چه سرنوشتی خواهد داشت.
منبع: فیلیمو شات