6 تکنیک تولید ایده



1. اسکمپر

SCAMPER یک تکنیک تولید ایده است که از افعال کنشی به عنوان محرک استفاده می کند. این یک نوع چک لیست شناخته شده است که توسط Bob Eberie ایجاد شده است که به فرد کمک می کند تا ایده هایی را برای تغییراتی که می تواند روی یک محصول موجود ایجاد می کند یا برای ایجاد یک محصول جدید ارائه دهد. SCAMPER مخفف با هر حرف است برای فعل عمل که به نوبه خود مخفف یک درخواست برای ایده های خلاقانه است.

2. طوفان فکری

این فرآیند شامل ایجاد تعداد زیادی راه حل برای یک مشکل (ایده) خاص با تأکید بر تعداد ایده ها است. در دوره طوفان فکری، ارزیابی ایده ها وجود ندارد. بنابراین، مردم می توانند ایده های خود را آزادانه و بدون ترس از انتقاد بیان کنند. حتی ایده های عجیب/غریب با دستان باز پذیرفته می شوند. در واقع، هر چه این ایده دیوانه کننده تر باشد، بهتر است. رام کردن آسانتر از فکر کردن است.

اغلب، ایده ها برای ایجاد یک ایده خوب ترکیب می شوند، همانطور که با شعار "1+1=3" نشان داده شده است. طوفان فکری هم به صورت فردی و هم به صورت گروهی قابل انجام است. گروه طوفان فکری معمولی شامل شش تا ده نفر است.

3. نقشه ذهنی

نقشه ذهنی یک تکنیک گرافیکی برای تصور ارتباط بین اطلاعات یا ایده های مختلف است. هر واقعیت یا ایده یادداشت می شود و سپس توسط منحنی ها یا خطوط به واقعیت یا ایده کوچک یا اصلی (قبلی یا بعدی) خود متصل می شود، بنابراین شبکه ای از روابط ایجاد می شود. این تونی بوزان، محقق بریتانیایی بود که تکنیک «نقشه ذهنی» را که در کتابش «از سر خود استفاده کنید» (1972) مورد بحث قرار گرفت، توسعه داد. نقشه ذهنی در طوفان فکری، برنامه ریزی پروژه، حل مسئله و یادداشت برداری استفاده می شود. مانند سایر روش های نقشه برداری، هدف از نقشه برداری مغز نیز جلب توجه و به دست آوردن و چارچوب بندی اطلاعات برای امکان اشتراک گذاری مفاهیم و ایده ها است.

برای شروع نقشه ذهنی، شرکت کننده فقط باید یک عبارت یا کلمه کلیدی را در وسط صفحه بنویسد. سپس، او باید هر چیز دیگری را که به ذهنش می رسد در همان صفحه بنویسد. پس از آن، او باید سعی کند تا همانطور که در پاراگراف قبل ذکر شد، ارتباط برقرار کند.

4. سینکتیک

Synectics یک تکنیک خلاقانه تولید ایده و حل مسئله است که فرآیندهای فکری را برمی انگیزد که ممکن است آزمودنی از آنها آگاه نباشد. روشی است برای برخورد منطقی به حل مسئله و خلاقیت. اعتبار ابداع این تکنیک که آغاز آن در واحد طراحی اختراع کوچک آرتور دی. گوردون و جورج ام پرینس.

مطالعه Synectics تلاش کرد تا فرآیند خلاقیت را در حالی که در حال انجام است بررسی کند. به گفته جی جی گوردون، سه فرض کلیدی با تحقیقات Synectics مرتبط است.

امکان تشریح و آموزش فرآیند خلاقیت وجود دارد

فرآیندهای اختراع در علوم و هنرها مشابه هستند و توسط همان فرآیندهای "روانی" آغاز می شوند.

خلاقیت گروهی و فردی مشابه هستند

5. داستان بازی

استوری بورد با ایجاد یک داستان بصری برای توضیح یا کاوش است. تابلوهای داستانی می توانند به افراد خلاق کمک کنند تا اطلاعاتی را که در طول تحقیق به دست آورده اند را نشان دهند. تصاویر، نقل قول‌ها از کاربر، و سایر اطلاعات مربوطه بر روی تخته چوب پنبه‌ای یا هر سطح مشابهی ثابت می‌شوند تا نشان‌دهنده یک سناریو باشند و به درک روابط بین ایده‌های مختلف کمک کنند.

6. ایفای نقش

در تکنیک ایفای نقش، هر شرکت کننده می تواند شخصیت یا نقشی متفاوت از خود به خود بگیرد. از آنجایی که این تکنیک سرگرم‌کننده است، می‌تواند به افراد کمک کند تا مانع‌های خود را کاهش دهند و ایده‌های غیرمنتظره‌ای را مطرح کنند.

بیشتر بخوانید: خرید کتاب انگیزشی + نکات و خلاصه