انیمیشنهای سه بعدی
انیمیشنهای ۳D در یک نرم افزار سه بعدی طراحی میشود. تصاویر دارای عمق میباشند. کاراکترها دارای سایه های نرم مانند دنیای واقعی هستند. به طور گسترده در فیلم های انیمیشن سه بعدی، معماری، پزشکی و بازی های ویدیویی استفاده می شود.
در انیمیشن های دو بعدی کاراکتر ها غیر واقعی هستند ولی در انیمیشن های سه بعدی کاراکتر ها تا حد خیلی زیادی واقعی به نظر میرسند. در واقع در مقایسه با انیمیشن های دو بعدی گرانتر هستند.
برای درک بهتر می توان انیمیشن ۳D سه بعدی را یک مجسمه و انیمیشن دو بعدی را یک نقاشی در نظر گرفت. مجسمه دارای عمق است ولی نقاشی یک سطح صاف میباشد.
انیمیشن ۳D در عصر حاضر کاربرد فراوانی دارد. فناوری سه بعدی در چاپ ، تبلیغات ، بازی های رایانه ای ، معماری ، بیوتکنولوژی ، خودرو کاربرد دارد. تقریباً از انیمیشن سه بعدی در همه زمینههای صنعت میتوان استفاده کرد. اگر میخواهید از این فناوری در کسب و کارتان استفاده کنید، میتوانید از تیم پارت انیمیشن کمک بگیرید. جهت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.
مرحله قبل از تولید
۱- داشتن داستان مناسب
داستان عامل اصلی آن چه که میآفرینید است. دلیل موفقیت فیلمهای انیمیشنی بزرگ، داستان فوق العاده آنها است. در این مرحله داستان فیلم نامه، به وسیله نویسنده نوشته میشود. سایر مراحل تولید بر اساس داستان پیش میرود.
۲- طراحی استوری بورد
در این مرحله از انیمیشن سه بعدی فیلمنامه به صحنههای کوتاه تقسیم میشوند. این کار مثل رمانهای گرافیکی بصورت چند پنل ترسیم میشود. استوری بورد به کارگردان کمک می کند تا دید کلی نسبت به فیلم داشته باشد. سپس برپایه این دید کلی میتواند درباره عناصر فیلم بهتر تصمیم گیری کند.
۳- ویرایش- فاز اول
بعد از اینکه که استوری بوردها نهایی و انتخاب شدند، برای تیم ویراستاران ارسال میشوند. تیم ویرایش با همکاری کارگردان قسمتهای مختلف فیلم را با زمانبندی و دیالوگ ها به صورت یک انیمیشن خام تولید میکنند.
نتیجه کار آنها مجموعهای از تصاویر استوری بورد، صدای گویندگان، موسیقی و صداهای موقت میباشد. این مجموعه بنیاد انیمیشن سه بعدی اصلی را تشکیل می دهد.
۴- توسعه بصری
طراحان مفهومی و توسعه دهندگان بصری ظاهر نهایی فیلم را تولید میکنند. آنها تمام اجزای انیمیشن سه بعدی از جمله شخصیتها، محیط و تصاویر پس زمینه، وسایل و ترکیب رنگ هر صحنه را طراحی میکنند.
۵- قبل از به تصویر کشیدن
در این مرحله هنرمندان به وسیله از کامپیوتر و با داشتن فیلمنامه و استوری بوردها، محیط فیلم را به صورت سه بعدی تولید میکنند. اگر شخصیتها و محیط به درستی مدلسازی شوند، میتوان خروجی این مرحله را مستقیماً انیمیت کرد.
مرحله تولید
۶- مدلسازی
مدل سازان طراحی مفهومی دو بعدی را به مدل های سه بعدی تبدیل می کنند. آن ها شخصیتها و اشیا را در محیط نرم افزارهای مدلسازی طراحی میکنند. مدلسازان روی آن ها بصورتی کار میکنند تا رضایت کارگردان جلب شود.
۷- کار کردن روی سطوح
طراحان و هنرمندان در این مرحله از انیمیشن سه بعدی برای شخصیتها، اشیا و صحنهها رنگ، بافت و سایه تولید میکنند. طراحان باید بررسی کنند که سطوح تولید شده برای مدلهای سه بعدی، با طراحیهای مفهومی خلق شده توسط واحد توسعه بصری هماهنگ باشد.
۸- ریگ بندی
ریگینگ یا استخوان بندی به این معناست که اسکلتهای سه بعدی برای شخصیتها ایجاد شوند. رینگ بندی در انیمیشن سه بعدی باید به درستی خلق شوند. کارشناسان ریگ بندی محیطی را می سازند که انیماتورها میتوانند در آن مفصلها و اجزای چهره کاراکترها را تغییر و حرکت دهند.
۹- چیدمان / آماده سازی برای انیمیت کردن
هنرمندان که در قسمت قبل از انیمیت کردن فعالیت میکنند، محصول کار سایر قسمتها را وارد محیط انیمیشن سه بعدی میکنند.
۱۰- انیمیت کردن
در این مرحله از انیمیشن سه بعدی انیماتورها به شخصیت ها جان میبخشند. آن ها با کمک ریگها موقعیت مکانی اجزای بدن شخصیتها را مشخص میکنند. وظیفه انیماتورها این است که با استفاده از زبان بدن و حالت چهره کاراکتر ها داستان را روایت کنند.
بیشتر انیماتورها صحنههای فیلم را خودشان بازی میکنند و از آن فیلم میگیرند تا بعدا به عنوان مرجع از آن بهره ببرند.
۱۱- پر کردن صحنه ها
این بخش وظیفه دارد صحنه هایی از فیلم که پر از جمعیت است را بسازد. آن ها تلاش می کنند اعمال و حرکات شخصیت های پس زمینه تا حد ممکن واقعی به نظر برسد.
۱۲- شبیه سازی/ جلوههای ویژه کاراکترها
هنرمندان وظیفه دارند تا هر آن چه روی بدن شخصیت ها وجود دارد را به حرکت در بیاورند. از قبیل لباسها، مو، خز یا پر. آنها همچنین برخورد شخصیتها با اجسام را شبیه سازی میکنند. برای مثال زمانی که شخصیت روی یک مبل مینشیند، هنرمندان این بخش وظیفه دارند تغییر شکل رویه مبل را نمایش دهند.
مراحل بعدی
مراحلی از قبیل جلوه های دیجیتالی، نظارت کارگردان فنی، مت پینتینگ (طراحی صحنه ها)، نورپردازی، ترکیب بندی، افزودن صدا و موسیقی، تصحیح رنگ پس از آن انجام میشود. تیم پارت انیمیشن در زمینه ساخت انیمیشن سه بعدی فعالیت دارند و میتواند در این زمینه به شما کمک کند.
توضیحات انیمیشن سه بعدی
انیمیشن سه بعدی یک تکنیک گرافیکی است که از حرکت برای زنده کردن کاراکترها، اشیاء، وسایل و موارد دیگر استفاده میکند. انیمیشن سه بعدی عمدتا در ایجاد بازیهای ویدئویی، فیلمها و برنامههای تلویزیونی استفاده میشود. همچنین محبوبیت آن ها در حال افزایش است. در حال حاضر، انیمیشن سه بعدی برای ایجاد تیزر تبلیغاتی برای بازاریابی محصول و خدمات شرکتها استفاده میشود.
تعریف انیمیشن سه بعدی
متداول ترین تعریف انیمیشن سه بعدی: فرایند ایجاد تصاویر متحرک یا انیمیشنی سه بعدی است، بعد از آن باید تصاویر را در یک محیط دیجیتالی قرار داد. این اشیاء در نرم افزاری که مخصوص انیمیشن سه بعدی طراحی و تولید میشوند. چنین برنامه هایی به انیماتورهای سه بعدی اجازه میدهد تا حرکت مورد نیاز برای زنده کردن اجسام را ایجاد کنند.
حرکت اشیاء باعث افزایش جذابیت فیلمها و بازی های رایانه ای میشود. تعداد زیادی از افراد طرفداران این نوع انیمیشن هستند. جهت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با همکاران ما در گروه پارت انیمیشن تماس بگیرید.
فرایند سه بعدی سازی اشیاء
فرایند ایجاد حرکت به این اشیاء به سه قسمت اصلی تقسیم می شود: مدل سازی ، چیدمان و انیمیشن و رندر.
مدلسازی
مدل سازی در انیمیشن سه بعدی ، مرحلهای است که در آن اشیاء یا شخصیت ها تولید میشوند. این کار را میتوان با استفاده از ابزار مدل سازی یا اسکن اشیاء واقعی در رایانه انجام داد.
هر دو تکنیک فوق العاده مفید هستند و مزایای متفاوتی را ارائه میدهند. با ایجاد یک مدل به طور کامل به تنهایی، با استفاده از یک ابزار، کنترل بسیار بیشتری بر کل ظاهر آن دارید.
با این حال، اسکن اشیاء دنیای واقعی در رایانه، باعث صرفه جویی در زمان میشود. مهم نیست از کدام روش استفاده میکنید، قبل از حرکت به مرحله بعدی، بافتها باید به شی یا شخصیت اضافه شوند. بافتها ظاهر واقعی تری را به ارمغان میآورند و به مدلها جان میبخشند.
انیمیشن و چیدمان
پس از تکمیل مدلها در ساخت انیمیشن سه بعدی، آنها را به مرحله طرح بندی و انیمیشن منتقل میکنیم. در این مرحله، آنها در یک صحنه مخصوص قرار میگیرند و به انیمیشن تبدیل میشوند. ابتدا، طرح باید به وسیله یک مجموعه و اضافه کردن اشیاء به آن تعیین شود. سپس، اشیاء و کاراکترها باید با اختصاص متغیرهای متحرک، حرکت کنند.