مروزه بیشتر وقت کودکان، نوجوانان و حتی جوانان به استفاده از گوشی، تلویزیون و مشاهده فیلم ها و انیمیشن ها اختصاص یافته است. شاید در نگاه اول اهمیتی نداشته باشد که انیمیشنی که مشاهده می کنیم به صورت دو بعدی است یا سه بعدی ولی افرادی که علاقه زیادی در زمینه انیمیشن و بازی دارند و ساعات زیادی از روز را مشغول تماشای انیمیشن هستند، نسبت به این موضوع حساسیت دارند.
انیمیشن های سه بعدی غالبا طی چندین سال اخیر بیشتر رواج یافته اند و تا قبل از آن انیمیشن های دو بعدی ساخته و منتشر می شد. البته امروزه کماکان انیمیشن های دو بعدی نیز ساخته و پخش می شوند.
در حقیقت هر یک از این نوع از انیمیشن ها طرز ساخت متفاوت، ابزار های اولیه مختلف و همچنین نحوه پخش متعددی را دارند. پرداختن به تفاوت انیمیشن های دو بعدی و سه بعدی و همچنین معایب و مزایای هر یک از آن ها می تواند نسبت به آشنایی بیشتر افراد در مورد انیمیشن ها تأثیر گذار باشد.
حتی شما خودتان می توانید با کامپیوتر شخصیتان یک انیمیشن دو بعدی و حتی سه بعدی ساده بسازید. بحث دو بعدی و سه بعدی بودن علاوه بر فیلم ها و انیمیشن ها در بازی های رایانه ای نیز مطرح می گردد.
بررسی اشکال یک بعدی
شما بر روی یک کاغذ هر خطی بکشید، آن خط، یک بعدی به شمار می آید. خط کشیده شده دارای یک مشخصه است که به آن طول گفته می شود. اگر بخواهید این خط را با استفاده از خط کش اندازه بگیرید، به عدد هایی مثل پنج سانتیمتر یا غیره می رسید. پس هر خطی که یک مشخصه به نام طول دارد، خط یک بعدی است. اما آن خط هیچ عرض و طولی ندارد.
بررسی اشکال دو بعدی
شکل هایی همچون، مثلث، مربع، دایره و غیره شکل های دو بعدی اند. این شکل ها دارای دو مشخصه به نام عرض و طول هستند. چنانچه یک مستطیل یا یک مربع بر روی کاغذ بکشید، می گویید پنج سانتیمتر عرض و شش سانتی متر طول دارد؛ پس معلوم می شود که اشکال شما دارای دو مشخصه عرض و طول هستند. به این اشکال دو بعدی می گویند. شکل هایی مثل مربع دارای ارتفاع نیستند و ارتفاع آن ها صفر است.
اشکالی مانند کاغذ دو بعدی در دنیای واقعی هم وجود دارند. چون طول و عرض آن ها را می توان اندازه گرفت؛ ولی ارتفاعی ندارند. چنانچه جسم یا شیئی فقط عرض و طول داشته باشد، حجم ندارد.
برای سفارش ساخت انیمیشن دوبعدی و سه بعدی به سایت پارت انیمیشن مراجعه کنید !
بررسی اشکال سه بعدی
شکل هایی مانند یخچال، مکعب، خودکار، مخروط، استوانه و غیره سه بعدی هستند. غیر از طول و عرض، این اشکال دارای مشخصه سوم نیز هستند. یعنی ارتفاع نیز دارند.
شکلی که هر سه مشخصه عرض و طول و ارتفاع را دارا باشد، به آن سه بعدی گفته می شود. یعنی در حقیقت این شکل حجم نیز دارد. اگر گفته شود بر روی کاغذ یک میوه قرار دهید به نظر نمی رسد حرف جالبی باشد اما چنانچه بگویند که داخل یخچال یک میوه قرار دهید این یک حرف کاملا منطقی و عملی است.
شکل های مختلفی وجود دارند که بیانگر همین موضوع هستند. بعضی از اشکال وجود دارند که تنها عرض و طول دارند. اما اشکالی نیز وجود دارند که هم عرض و طول و هم ارتفاع دارند.
انیمیشن دو بعدی
انیمیشن دو بعدی به انیمیشن هایی گفته می شود که دو بعد عرض و طول را دارا هستند و مثل نقاشی می مانند. این انیمه ها اغلب دو بعدی هستند (البته در اکثر اوقات).
انیمیشن هایی دو بعدی هستند که با نرم افزار های هارمونی، تون بوم و انیمه استودیو و… ساخته می شوند. به عنوان مثال می توان انیمیشن دو بعدی آرمن را نام برد. ولی اگر بعضی از نقاط آن، مانند هواپیما را نگاه کنید به صورت سه بعدی ساخته شده اند. نمونه های مختلف دو بعدی انیمیشن را می توان در اینترنت پیدا کرد.
برای دیدن نمونه کار ساخت انیمیشن دوبعدی در پارت انیمیشن به آدرس زیر مراجعه کنید:
تعریف انیمیشن دو بعدی
داستان ها، شخصیت ها و زمینه ها در یک انیمیشن دو بعدی، همگی در محیط های دو بعدی وجود دارند که شکل ها از چپ و راست و همینطور از بالا و پایین می توانند حرکت کنند. به عبارتی دیگر در انیمیشن دو بعدی، تصاویر و شکل ها بر پایه دو محور X و Y رسم می شوند. به نظر می رسد که این انیمیشن ها مسطح و تخت و صاف هستند و عمقی ندارند.
انواع انیمیشن دو بعدی
انیمیشن های دو بعدی از نظر طریقه ساخت به سه دسته قسمت می شوند.
انیمیشن های رسم دستی: کارتون های قدیمی که در آن ها صحنه ها و شکل ها فریم به فریم توسط دست رسم می شدند، از این نوع انیمیشن ها هستند.
موشن گرافیک: انیمیشن هایی که تصویر های آن با گرافیک برداری توسط نرم افزار رسم می شوند.
تخته سفید: انیمیشن هایی مشابه انیمیشن های رسم دستی که بر روی تخته هایی به زمینه رنگ سفید رسم می شوند.
تخته سفید و موشن گرافیک نسبت به انیمیشن های رسم دستی، در صنعت به صورت یادگیری آنلاین بسیار محبوب هستند. خیلی سریع می شود آن ها را ساخت و در مقایسه با رسم دستی هزینه زیادی دارند. می توان در موشن گرافیک، تصویر های پیچیده تر و با رنگ های متنوع و دلخواه ترسیم کرد. به همین ترتیب، بازی ها نیز امکان دارد دو بعدی یا سه بعدی باشند. روش تشخیص آن ها نیز به گونه ای است که ذکر شد.
انیمیشن سه بعدی
انیمیشن و بازی هایی که به صورت سه بعدی ساخته می شوند، اشکال سه بعدی دارند. یعنی دارای سه تا مشخصه طول، عرض و ارتفاع هستند. در نتیجه می توان گفت این شکل ها دارای حجم نیز هستند. به عنوان مثال، می توان انیمیشن ساخت ایران، نبرد خلیج فارس را نام برد که تکنیک آن به صورت سه بعدی است.
بازی ها و انیمیشن های سه بعدی به کمک نرم افزار های مختلف مانند تری دی مکس، مایا و بلندر تولید می گردند. انیمیشن مربی اژدها نیز یکی دیگر از انیمیشن های مشهور سه بعدی است. اگر بررسی کنید خواهید دید که این انیمیشن دارای حجم و هر سه مشخصه طول، عرض و ارتفاع است.
به عنوان مثال اگر به سر اژدها توجه کنید، می بینید که آن را نمی توان با استفاده از نقاشی تولید کرد و شکلی سه بعدی است. شاید سر اژدها را بتوان به عنوان یک استوانه در نظر گرفت.
انیمیشن دو بعدی یا سه بعدی
امروزه انیمیشن های تولید شده را به صورت کلی به دو دسته انیمیشن دو بعدی و سه بعدی تقسیم بندی می نمایند. وقتی که از انواع انیمیشن ها صحبت می کنیم، ویژگی و خصوصیات آن ها با یکدیگر، مورد بررسی و مقایسه قرار می گیرد. حقیقت این است که واژه بهتر را نمی توان به یکی از آن ها نسبت داد چون هر یک از آن ها ویژگی های خاص خودشان را دارند که هر یک را از دیگری متمایز می کند.
سر آغاز انیمیشن سازی انیمیشن دو بعدی است و با اینکه ظهور انیمیشن های سه بعدی، همچنان قابلیت این را دارند که در نمایش های تلویزیونی، فیلم ها، بازی های کامپیوتری، تبلیغات و وب سایت ها استفاده شوند هیچ وقت از جذابیت آن ها کسر نشده است.
مزیت انیمیشن دو بعدی
بهره گیری از انیمیشن های دو بعدی همراه اسکریپت در بازی ها و برنامه های آنلاین، موجب صرفه جویی در زمان و هزینه می شود. همچنین با این کار سود بیشتری حاصل می شود. به علاوه، فرمت دو بعدی بارگذاری سریع تر را در دستگاه های تلفن همراه ممکن میسازد و فراهم می کند.
مقایسه انیمیشن دو بعدی و سه بعدی
در انیمیشن های دو بعدی، به صورت کلی ایجاد و همچنین تغییر در تصاویر متحرک، شخصیت های موجود در انیمیشن، داستان و همچنین زمینه انیمیشن، در یک محیط دو بعدی قرار دارند. به زبان دیگر این انیمیشن ها، این چنین به نظر می رسند که فاقد عمق بوده و صاف و مسطح هستند.
ولی در انیمیشن سه بعدی برخلاف انیمیشن های دو بعدی، با استفاده از یک محیط دیجیتال سه بعدی، تصاویر متحرک ایجاد می کنند. در حقیقت شما با استفاده از انیمیشن های دو بعدی تنها قادر خواهید بود تا شخصیت های دو بعدی بسازید. به این معنا که شخصیت ساخته شده فقط دارای ارتفاع و عرض خواهد بود ولی فاقد هر گونه عمق است. انیمیشن دو بعدی به منظور طراحی مفهومی اصلا مناسب و پر کاربرد نیست. چون فقط می تواند دو بعد از معماری یا مدل ها را نشان دهد.
در انیمیشن های سه بعدی تمام شخصیت های موجود کاملا سه بعدی خواهند بود. یعنی شخصیت ها دارای ارتفاع، عرض و عمق هستند و البته نکته مهم این است که شخصیت ها در انیمیشن های سه بعدی در مقایسه با شخصیت های انیمیشن های دو بعدی واقعی تر به نظر میرسند. در واقع به کمک این انیمیشن می توان شخصیت های واقعی ساخت.
انیمیشن های سه بعدی شامل بعضی مراحل متنوع و مختلف هستند. مانند مدل سازی، نورپردازی، ایجاد بافت و غیره که غالبا همه این موارد اشاره شده توسط نرم افزار های کامپیوتری انجام می گیرند.
از جمله اصلی ترین و مهم ترین مزیت انیمیشن دو بعدی نسبت به انیمیشن سه بعدی، ارزان تر بودن آن است. علاوه بر آن، انیمیشن دو بعدی را می توان در مدت زمان کمتری تولید کرد. فقط برای ساخت انیمیشن های دو بعدی نیاز به افراد زبده و ماهری است که بتوانند به خوبی طراحی و نقاشی کنند.
روش تولید انیمیشن سه بعدی
تولید انیمیشن سه بعدی، با استفاده از همان ترتیب خاص موجود که به سه قسمت اصلی و کلی، مدل سازی، چیدمان و متحرک و رندر کردن تقسیم می گردند، آغاز می شود. مدل سازی کردن قسمتی است که طریقه تولید اشیاء سه بعدی در یک صحنه مخصوص را تعریف می کند.
در متحرک سازی و چیدمان، فرآیندی پیگیر می شود که برای متحرک سازی و قرار دادن اشیاء در یک صحنه مخصوص، تشخیص داده می شود. در پایان رندر کردن، یک خروجی یا نتیجه کامل از گرافیک کامپیوتری را تعریف می نماید که در آن خصوصیت هایی مانند زاویه و میزان تابش نور به شی هم تعیین می گردند.
ضمن طراحی سه بعدی در ساخت انیمیشن سه بعدی، اشیاء موجود در صحنه و المان ها و تنظیم زاویه و میزان تابش نور و افزودن سایه ها از صحنه مورد نظر تصویر برداری می شود که در حقیقت با کمک تصویربرداری، قصه یا داستان انیمیشن روایت می شود.
معرفی نرم افزار تری دی مکس برای ساخت انیمیشن سه بعدی
تری دی مکس یک نرم افزار گرافیکی سه بعدی مخصوص رایانه حرفه ای است. این برنامه به منظور ساخت و تولید انواع پویانمایی ها بازی ها، انیمیشن ها و همچنین تصاویر سه بعدی به کار می رود. این نرم افزار به وسیله شرکت سرگرمی اتودسک تولید و انتشار یافته است. برنامه تری دی مکس دارای قابلیت های متنوع مدل سازی و همچنین ساختار منعطف است.
بنابراین قابلیت اجرا بر روی سکو های رایانش ویندوز را دارد. نرم افزار تری دی مکس به طور مدام توسط انواع توسعه دهندگان بازی های ویدئویی و انیمیشن های سه بعدی مورد استفاده قرار می گیرد. حتی در نسخه های آخر تری دی اس مکس، امکان سایه زنی و شبیه سازی پویا و غیره نیز وجود دارد.
یکی از مهم ترین نیاز های مربوط به کارفرمایان تولید کننده انیمیشن، استفاده از فضا های معماری و محصولات صنعتی است. نرم افزار تری دی مکس با داشتن قدرت زیاد در حوزه پویانمایی، قادر بوده است تا نیاز کارفرمایان در این مورد را رفع نماید.
آیا به یاد دارید عصرهایی را که در لحظه به صدا درآمدن زنگ از مدرسه عجله می کردیم تا تام و جری، میکی موس، اسوالد و دانلد داک را ببینیم؟ آن روزها بود که با دیدن این نمایش ها شکم ما پر از خنده، شادی و رضایت بود.
بچه های امروزی ممکن است این شخصیت ها را نشناسند. اما آنها در دنیای انیمیشن های دو بعدی فوق ستاره بودند. با این حال، ظهور انیمیشن های سه بعدی آنها را شبیه کهنه سربازان مسن کرده است. نحوه نمایش تصاویر و صحنه ها بر روی صفحه نمایش را وارونه کرده است. همه چیز را از نحوه نمایش تصاویر و صحنه ها بر روی صفحه وارونه کرد. که بسیاری از جوانان را برای انتخاب آن به عنوان شغل مجذوب کرد.
مقایسه انیمیشن دو بعدی و سه بعدی
در انیمیشن دو بعدی سنتی، همه چیز به صورت دستی و فریم به فریم طراحی می شد. در انیمیشن سه بعدی، با استفاده از نرم افزار انیمیشن سه بعدی، شخصیت ها و اشیاء خود را در یک محیط سه بعدی متحرک می کنید تا این کاراکترها و اشیا را دستکاری کنید. در حالی که طراحی یک مزیت اضافه است، اما در انیمیشن های سه بعدی یک ضرورت نیست.
در انیمیشن دوبعدی، انیماتورها از کاراکترها، جلوه های ویژه و پسزمینهها برای ایجاد توهم حرکت در یک فضای دوبعدی با ترتیب دادن نقاشیهای فردی با هم در یک دوره زمانی مشخص استفاده میکنند.
همچنین در انیمیشن دوبعدی، کاراکترها و اشیاء روی صفحه تنها از یک ارتفاع و یک عرض تشکیل شدهاند. در مقابل، انیمیشن سه بعدی شامل دستکاری شخصیت ها و اشیاء با سه بعد ارتفاع، عرض و عمق است. در نتیجه، 3D شخصیت ها و اشیاء واقعی تری نسبت به انیمیشن های دو بعدی می سازد.
یک جسم دو بعدی یک شکل صفحه است و دو بعد آن را می توان بر روی محور x و محور y ترسیم کرد. در حالی که اشکال سه بعدی یا اشکال سه بعدی به یک محور z برای ترسیم بعد اضافی - عرض یا عمق - در کنار طول و ارتفاع نیاز دارند.
در سال های اخیر، انیمیشن های دو بعدی و سه بعدی به طور فزاینده ای توسط برندها به عنوان شکل اصلی انیمیشن های ویدیویی مورد استفاده قرار گرفته اند. شما میتوانید این افزایش محبوبیت را مدیون رسانههای اجتماعی و روند بازاریابی اجتماعی برای کسبوکارها برای ایجاد سرنخ، ایجاد هویت آنلاین و جذب مخاطبان هدف خود به شیوهای باشید که برای آنها جذاب باشد.
تعاریف اولیه انیمیشن های دو بعدی و سه بعدی
در انیمیشن، کاراکترها در یک زمان دو شات کشیده می شوند. هر نقاشی یا تصویر برای دو فریم نشان داده می شود که به 12 فریم در ثانیه ترجمه می شود. به این ترتیب توالی ترسیمی می گویند. برای انیمیشن روان و کیفیت بالا، در حالت ایده آل باید 24 فریم در ثانیه داشته باشید
دوبعدی سبکی از هنر است که بر پایه ایجاد حرکت اجسام و شخصیت ها در فضایی دو بعدی بنا شده است.
این حرکت با استفاده از نقاشی ها به تصویر کشیده می شود و در یک توالی قرار می گیرد تا توهم حرکت کامل ایجاد شود.
انیمیشن دو بعدی هنر ایجاد حرکت در یک فضای دو بعدی است. سبک انیمیشن دوبعدی در کارتون ها، تبلیغات، ویدیوهای محصول و ویدیوهای برند مانند فیلم های آموزشی یا ویدیوهای سرگرمی استفاده می شود.
اما انیمیشن سه بعدی با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری انجام می شود و به ایجاد مدل های سه بعدی و حرکت آنها در داخل یک محیط دیجیتال می پردازد.
انیمیشن سه بعدی در مقایسه با انیمیشن دو بعدی بسیار پیچیده تر است که شامل مدل سازی، انیمیشن و رندر می شود.
انیمیشن سه بعدی به طور گسترده در فضای بازی های ویدیویی، فیلم ها و کارتون ها استفاده می شود و عموماً برای انیمیشن های سطح بالا استفاده می شود.
تفاوت بین فرآیند انیمیشن دو بعدی و سه بعدی
در انیمیشن های سنتی، پیچیده تر از این دو، انیمیشن دو بعدی در نظر گرفته می شود تا انیمیشن سه بعدی. انیماتورها باید 24 فریم در ثانیه بکشند و درک عمیقی از اصول انیمیشن، آناتومی حرکات و فیزیک پشت آن حرکات داشته باشند. انیماتورها باید هر فریم را در انیمیشن دوبعدی دستکاری کنند، که باعث میشود زمانبرتر و کمی پیچیدهتر از سه بعدی باشد.
انیمیشن دو بعدی معمولاً ارزان تر از انیمیشن های سه بعدی است، اگرچه می تواند از پروژه ای به پروژه دیگر متفاوت باشد. به طور کلی، هزینه یک ویدیوی دو بعدی طولانی 60 ثانیه ای بین 1000 تا 5000 دلار است، در حالی که هزینه یک ویدیوی سه بعدی طولانی 60 ثانیه بین 7000 تا 9000 دلار است. این به این دلیل است که انیمیشن سه بعدی به نرم افزار و پلتفرم های پیچیده نیاز دارد، در حالی که انیمیشن دو بعدی بیشتر با آموزش انجام می شود و می توان با استفاده از نرم افزار دو بعدی موهو آن را ساخت.
مهمترین تفاوت بین انیمیشن دو بعدی و سه بعدی در فرآیند انیمیشن ویدیویی آنهاست. اگر فرآیند را به سه مرحله تقسیم کنیم - پیش تولید، تولید و پس از تولید - می توانید ببینید که چگونه انیمیشن سه بعدی بسیار پیچیده تر و وقت گیرتر است.
مقاله پیشنهادی :هدف از تولید محتوا در اینستاگرام چیست ؟