کتاب سینوهه: پزشک مخصوص فرعون کتابی بسیار جذاب و هیجانانگیز است که دارای فراز و نشیبهای زیادی است و این مسئله توجه سینماگران را به آن جلب کرده است. یکی از معروفترین فیلمهای ساخته شده براساس این کتاب فیلمی به نام سینوهه یا مصری به کارگردانی مایکل کورتیز است. این فیلم در سال 1954 در ایالات متحدهی آمریکا ساخته شد که برای علاقهمندان سینما میتواند تجربهی متفاوتی اما بهاندازه کتاب جذاب نیست. اقتباس دیگری هم از این کتاب وجود دارد که فرجالله سلحشور کارگردان نام ایرانی برای ساخت سریال حضرت یوسف از ماجراهای کتاب سینوهه استفاده کرده است و خود شخصیت سینوهه هم حضور کوتاهی در این سریال دارد.
مصر باستان در ذهن بیشتر مردم سرزمین شگفتانگیز و باستانی است. مصر سرزمینی است که اگر آثار تاریخی از آن وجود نداشت، اینطور بهنظر میامد که متعلق به افسانهها است. کتاب میکا والتری ما را به سفری در این سرزمین افسانهای میبرد. در این کتاب ما باتاریخ و فرهنگ مصری به خوبی آشنا میشویم.
کتاب صوتی صد سال تنهایی از صحنه اعدام سرهنگ آئورلیانو بوئندیا آغاز میشود. آئورلیانو مقابل جوخه اعدام ایستاده و خاطرات گذشتهاش را مرور میکند؛ از زمان آغاز ایجاد دهکده ماکوندو، یعنی زمانی که جهان چنان تازه بود که بسیاری چیزها هنوز اسمی نداشتند.
گابریل گارسیا مارکز در کتاب صوتی صد سال تنهایی داستان شش نسل از خانوادهی بوئندیا را روایت میکند که نسل اول آنها در دهکدهای به نام ماکوندو ساکن میشوند. سرهنگ آئورلیانو بوئندیا، فرزند دوم اورسولا و خوزه آرکادیو بوئندیا که اولین فرزندی است که در ماکوندو به دنیا میآید. او فاقد هرگونه احساس عشق، نفرت، ترس، تنهایی و امید است. آئورلیانو از کودکی تحت تأثیر برادر بزرگتر خود خوزه آرکادیو قرار دارد و در اوج داستان توسط برادرش که در نقطه مقابل دیدگاه سیاسی وی قرار دارد و به نوعی نماینده تمام نمای دشمنان او نیز به حساب میآید از اعدام نجات پیدا میکند. وی بارها و بارها از مرگ میگریزد. نه جوخه اعدام و نه زخم و سم و خودکشی نمیتواند وی را به دام مرگ بکشاند. سرهنگ آئورلیانو بوئندیا نماد شخصیت کسی است که باید زنده بماند و عذاب بکشد تا پلی میان سنت و مدرنیته در شهر خیالی ماکوندو باشد. سبک این کتاب، رئالیسم جادویی است و بسیاری تولدو بالندگی رئال جادویی را با این کتاب میدانند.
کتاب صوتی قوی سیاه با مقدمهی جالبی آغاز میشود. نسیم نیکولاس طالب داستان جالبی را از مشاهدهی اولین قوی سیاه در استرالیا تعریف میکند. بعد توضیح میدهد که مشاهدهی تنها یک قوی سیاه این حقیقت را آشکار کرد یک مصداق میتواند باوری را بیاعتبار کند. باوری که حاصل هزاران سال مشاهدات تأییدی میلیونها قوی سفید بوده است. در حقیقت نظریهی قوی سیاه به بررسی اثرات شدید ناشی از برخی از رویدادهای بسیار غیرقابلپیشبینی و نادر و همچنین تمایل انسان به یافتن توضیحاتی ساده و دم دستی برای این رویدادها میپردازد.