باید و نباید های حقوقی انواع ازدواج


باید و نباید های حقوقی انواع ازدواج

وجود و اهمیت ازدواج در میان جوامع و در تمام اعصار و قرون از یک سو و توجه خاص جوامع بشری به آن و در نتیجه قرار دادن ازدواج در متن جامعه و بازیابی اثر انگشت هر جامعه خاص از سوی دیگر باعث شده اند که حتی در درون هر جامعه با توجه به سبک زندگی مردم، شیوه ها و تصاویر خاصی در ازدواج ایجاد شود.

ازدواج از طریق خرید همسر

ازدواج ترتیب داده شده

ازدواج آدم ربایی

معاوضه ازدواج

ازدواج موقت

انواع دیگر ازدواج

انواع و اقسام ازدواج (2)

ازدواج تجاوز جنسی

راسخ و بهنام در رابطه با وجود این نوع ازدواج در ایران در اثر مقدمه ای بر جامعه شناسی ایران می نویسند: «تاریخ ایران که داستان جنگ و هماهنگی اقوام است، شاهد موارد بی شماری از زن ربایی بوده است. ویل دورانت نیز همین رسم را در انتخاب همسر در اسپارت می یابد. در جایی که محیط اجتماعی بر تعارض تاکید می کند، از همان سال های اول زندگی، فرزندان جامعه را به مبارزه و تلاش برای پیروزی وادار می کند و در نهایت قبیله گرایی را در شرایط زندگی شهری تعمیم می دهد.

رواج این نوع ازدواج تنها محدود به شرق نیست; و در میان سرخپوستان آمریکای شمالی سرخپوستان جزایر کارائیب و در میان اسکیموها نیز ذکر شده است.

این رسم در برخی از جوامع مانند اسپارت به قدری رایج بود که مفهوم ریشه شناختی ازدواج به معنای آدم ربایی بود.

در دنیای امروز، چنین عرف تقریباً منسوخ شده است، زیرا با نظام ارزشی موجود جهان ما مطابقت ندارد. اما بقایای آن را می توان در کشف شبه ازدواج دید. در این نوع ازدواج ابتدا زن و شوهر انتخاب و شناسایی می شوند و سپس مرد با اسب به دنبال زن می رود و شروع به خودنمایی می کند.

بی شک شبه ازدواج را که در استان های ایران نیز مشاهده می شود باید جلوه ای از تلاش جامعه برای انطباق سنت ها با شرایط جدید اجتماعی دانست.

ازدواج با خرید

نظام پدرسالاری (پدرسالاری) و همراه با آن پیدایش پدرسالاری (آندروکراسی) و موقعیت انتسابی برای مردان، باعث شد مردان به خرید همسر یا همسر خود بپردازند. این وضعیت که با کالایی شدن یا کالایی شدن زن در تاریخ همراه است، در تاریخ به شکل های مختلفی تحقق یافته است. گاه خرید زن آشکار است و گاه معنایی پنهان و پنهان یا ضمنی دارد; اما در هر صورت نتیجه یکسان است. محرومیت زنان از کسب موقعیت های برتر اجتماعی باعث می شود که طبق سنت قدیمی پاریس، در نظام برده داری، خریدن برده به عنوان همسر پدیده ای رایج بود و چنین زنی را در اصطلاح «مادر فرزند» می نامیدند.

به همین دلیل در عصر هومر در یونان باستان به دختران «گاودار» می گفتند. به گفته گونتر «خرید زن در میان مردم هند و اروپایی و مردم آلمان ابتدایی ترین شکل ازدواج بوده است، به طوری که می توان گفت ازدواج با خرید در واقع همان ازدواج هند و اروپایی است».

برخی از آنان تا آنجا پیش می روند که آداب و رسومی چون شلاق، مهر و شیربا باقیمانده آن یعنی خرید زن توسط مردان است.

جامعه جدید سرمایه فشرده نامیده می شود. یعنی جامعه ای که در آن تکنولوژی به کمک انسان آمده و بتواند بار سنگین کار را در بسیاری از موارد از دوش انسان بردارد; از سوی دیگر، مرد بودن به خودی خود امتیازات کمتری دارد. بنابراین می توان به اصالت انسان فراتر از جنسیت او فکر کرد، به شرطی که از پیچیدگی مکانیسم استثمار آگاه باشیم.

ازدواج موقت

در میان انواع ازدواج، ازدواج موقت یکی از جنبه های خاص است.

تشخیص علمی و آماری این نوع ازدواج امکان پذیر نیست، زیرا می تواند در یک رابطه متقابل و پنهان از چشم جامعه صورت گیرد (نیازی به ثبت نام در دفترخانه نیست).

شرع مقدس اسلام با وضع چنین قاعده ای در پی آن است که حداقل نظم را در روابط بین دو جنس برقرار کند و از فحشا و فساد جلوگیری کند.

در این نوع ازدواج فرزندان نیز ارث دارند.

اگرچه ازدواج موقت یک پدیده اسلامی است، اما انواع مشابه آن را می توان در سایر نقاط جهان یافت.

در این ازدواج در ابتدا مقدار و زمان به وضوح مشخص می شود.

هیچ محدودیت کمی برای مردان در فرمول وجود ندارد.

از جهاتی می تواند قبول کند که کارکرد ازدواج آزمایشی را بر عهده بگیرد.

ازدواج با مبادله

برخی مبادله را اساس زندگی اجتماعی می دانند. انسان ها با روابط اجتماعی متقابل احاطه شده اند و مبادله اساس این روابط است.

به این معنا که انسان ها در مقابل جامعه و نیز در مقابل یکدیگر به نوعی تجارت می پردازند. زیرا این معامله همیشه مبتنی بر مواد و کالاها نیست و به همین دلیل است که نظریه Homo که اقتصاددانانی مانند آدام اسمیت ، دیوید ریکاردو ، جان استوارت میل آن را دارند. ذکر شده، این یک حوزه یا همکاری ناکافی استدر تبیین انواع رفتارها و مبادلاتی که انسان ها در طول زندگی خود انجام می دهند.

انسان‌های جامعه گاهی در مقابل داده‌های خود ایستادگی نمی‌کنند. یعنی مبادله مواد و کالا وجود ندارد.

اما دوباره، مبادله به معنای وسیع آن صورت می گیرد. به این معنا که در ازای آنچه می دهند، کالای ناملموس یعنی اعتبار اجتماعی، احترام و وجهه عمومی را مطالبه می کنند و در نهایت این تمایل را با تمجید از خود بروز می دهند. بنابراین نظام مبادله در زندگی اجتماعی جایگاهی دارد و همیشه از هر دو طرف (دادن و مبادله) عینی نیست، این بستر اجتماعی در بسیاری از موارد منشأ افرادی است که هدفی جز رضایت درونی یا رضایت ندارند. از مقام سلطنتی

به عقیده بسیاری از افرادی مانند لوی اشتراوس، اساس زندگی انسان مبادله است. اما برخلاف کارشناسان اقتصادی کلاسیک که مفهوم انسان اقتصادی را محور اندیشه خود قرار داده بودند، هرگز اینطور نیست که همه رفتارهای انسانی در حوزه