ساخت انیمیشن و تبلیغ کسب و کار

نیمیشن سازی چیست؟

پویانمایی یا همان انیمیشن (Animation ) نشان دادن تصاویر متحرک به هر صورت و به هر شکل را گویند. بعبارتی فرایند ایجاد تصاویر متحرک بوسیله نمایش سریع یک سلسله از تصاویر ثابت است که تفاوت جزئی با هم دارند. در واقع انیمیشن شاخه ای از سینما است که شامل هنرهای مختلفی مانند سینما، نقاشی و آهنگ برای ساخت یک فیلم می باشد. به هنرمندانی که در زمینه ساخت انیمیشن تخصص دارند، انیماتور گویند.

روش های متنوعی برای ساخت انیمیشن وجود دارد؛ یکی از رایج ترین روش ها استفاده از کامپیوتر است. انیمیشن های کامپیوتری با استفاده از نرم افزارهای خاصی مانند Maya 3Dmax و بسیاری از نرم افزارهای دیگر ساخته می شوند که معمولاً هر کدام کاربرد و مزیت خاصی نسبت به سایر نرم افزارها دارند. برای نمایش انیمیشن، از ابزارهایی مانند دوربین دیجیتالی، کامپیوتر یا پروژکتور و سایر تکنولوژی های جدیدی استفاده می شود.

انواع تکنیک های انیمیشن سازی (شناخت انواع انیمیشن ها)

همانطور که می دانید انیمیشن در قسمت های مختلفی مانند فیلم کوتاه، فیلم بلند، موشن گرافیک، جلوه های سینمایی و … استفاده می شود که در این مقاله به شرح تکنیک های مختلف انیمیشن می پردازیم.

۱.ساخت انیمیشن با عکس

از سوژه متحرک، عکس های متوالی گرفته می شود و با انتخاب آنها و تغییرات دیگر، عکس ها بریده می شوند و سپس روی پس زمینه که ممکن است عکس یا نقاشی باشد، قرار گرفته و فیلمبرداری می شود؛ گاهی به جای عکس از فتوکپی نیز استفاده شود.

۲.ساخت انیمیشن بدون دوربین

۳.یکی از ساده ترین و ارزان ترین متدهای ساخت یک فیلم انیمیشن، ساخت انیمیشن بدون دوربین می باشد؛ زیرا امکان ساخت فیلم با استفاده از نوار فیلم خام، بدون استفاده از دوربین وجود دارد.

۴.ساخت انیمیشن با بریده مقوا (کات اوت)

کاراکتر انیمیشن با برش های مقوایی ساخته و کنار هم گذاشته می شود و گاهی به صورت (Collage) ساخته می شود؛ یعنی با برش مواد دیگر مانند پارچه، نخ، کاموا و کاغذهای مختلف و یا روزنامه یا عکس و … شکل می گیرد. در نهایت فریم به فریم زیر دوربین حرکت حرکت داده و فیلمبرداری می شود.

۵. پیکسیلیشن یا زنده نمایی

در این روش کاراکتر انیمیشن به عنوان بازیگر اصلی است؛ قسمت هایی از حرکت کاراکتر را انتخاب و چند فریم فیلمبرداری می شود. در نتیجه حرکت منقطع بازیگر با سرعت های متفاوت و متناسب با موضوع فیلم را ایجاد می کند.

۶.انیمیشن کامپیوتری دو بعدی و یا سه بعدی

در تکنیک انیمیشن سازی ۳D با فیلمبرداری تک فریم از کاراکتر های عروسکی یا هر کاراکتر سه بعدی دیگر ساخته می شود. در واقع از هر حرکت عروسک هایی که دارای مفاصل انعطاف پذیر هستند، یک یا دو فریم فیلم گرفته می شود.

۷.انیمیشن روی طلق

در این روش انیمیشن سازی، طرح ها روی طلق اجرا و رنگ آمیزی می شوند و سپس روی پس زمینه قرار می گیرند؛ معمولاً از هر تصویر دو فریم فیلمبرداری می شود. تعداد فریم های هر تصویر با توجه به موضوع و نوع حرکت قابل تغییر است؛ برای مثال می توان به فیلم های والت دیزنی (آدم برفی) اشاره کرد.


۸.انیمیشن شن و ماسه

ابزارهای مورد نیاز برای انیمیشن سازی در این روش شن و ماسه و دستان خود شما می باشد؛ برای این کار از یک میز شیشه ای شفاف به عنوان بوم و مقداری شن استفاده می شود و انیماتور با حرکت دادن شن ها در جهات خاصی انیمیشن ایجاد می کند. انیماتورها برای ایجاد صحنه بعدی بایستی دائماً صحنه قبلی را پاک کنند. کل فرآیند روی دوربین ثبت می شود و در نهایت برای نمایش با هم ترکیب می شوند.

۹.انیمیشن تاپیوگرافی

نحوه چیدمان حروف را تایپو گرافی گویند؛ متون نوشته متحرک را انیمیشن تایپوگرافی گویند. این روش انیمیشن سازی، غالباً در بخش عناوین یک فیلم استفاده می شود.

تکنیک های دیگر انیمیشن سازی عبارتند از:

ساخت انیمیشن با پین اسکرین

ساخت انیمیشن زیر دوربین

انیمیشن سازی روتوسکوپی

انیمیشن سازی داینامیشن

انیمیشن استاپ موشن

انیماترونیک صوتی و آتونوماترونیک

انیمیشن تئاتر عروسکی

انیمشن خمیری یا Claymation

انیمیشن Zoetrope

انیمیشن تایپوگرافی


ساخت انیمیشن
ساخت انیمیشن


ساخت انیمیشن ساده

چند ورق کاغذ را روی هم بگذارید. بر روی اولین ورق یک آدمک ساده بکشید. بر روی ورق بعدی همان آدمک را بکشید با این تفاوت که دست آن کمی بالاتر نسبت به نقاشی قبلی است. همینطور به کشیدن ادامه دهید تا دست آدمک به سرش برسد. به همین سادگی شما یک انیمیشن سنتی ساخته اید و اگر شروع به ورق زدن کنید آدمک شما شروع به حرکت می کند.

تعریف کامل تری از انیمیشن

اگر بخواهیم تعریف کامل تری از Animation داشته باشیم باید بگوییم شیوه ای است که در آن عکس ها به صورت تصاویر متحرک ظاهر می شوند ، به اصطلاح به این کار فریم به فریم اجرا کردن می گویند که به هر عکس یک فریم گفته می شود.


برای ساخت انیمیشن می توانید به تیم متخصص پارت انیمیشن مراجعه و سفارش خود را ثبت کنید

https://partanimation.com/making-promotional-animations/

روش های ساخت انیمیشن

شاید با خود بگویید Animation کاراکترهایی ساخته شده است که شروع به حرکت می کنند و مانند بازیگران فیلم نقشی را بازی می کند. اما انیمیشن می تواند توسط روش های دیگری نیز ساخته شده باشد و ممکن است در آن حتی از یک کاراکتر هم استفاده نشده باشد. برای مثال برخی Animation هایی که به شیوه استاپ موشن ، موشن گرافیک و غیره ساخته می شوند. در ادامه با برخی از روش های ساخت انیمیشن ها آشنا می شویم.

انیمیشن کامپیوتری چیست؟

همانطورکه گفتیم تمامی Animation ها از عکس هایی تشکیل شده اند که پشت سر هم با سرعت معینی به نمایش در می آیند و ما آن را به صورت فیلم مشاهده می کنیم. انیمیشن کامپیوتری هم فرایندی است که از کامپیوترها برای ساخت تصاویر متحرک دیجیتالی استفاده می کنند. این نوع از Animation ها می توانند ۲ بعدی و یا ۳ بعدی باشند.

انیمیشن های ۳ بعدی مراحل مختلفی را طی می کنند. مانند :

طراحی و ساخت مدل کاراکتر و اشیا (Character Design & Modeling)

تکستچرینگ (Texturing)

ریگینگ (Rigging)

انیمیتینگ (Animating)

سیمیولیشن (Simulation)

رندرینگ (Rendering)

می توان گفت Animation های ۲ بعدی هم از این روش ها پیروی می کنند اما به نوعی دیگر که گاهی وقت ها حتی ممکن است زمانبر تر از نوع ۳ بعدی خود باشد. موشن گرافیک نوعی انیمیشن ۲ بعدی است که همانطور که گفتیم می توان در آن از کاراکتری استفاده نکرد، مانند موشن گرافیک های تبلیغاتی. موشن گرافیک می تواند ۳ بعدی هم باشد و در آن از مدل های ۳ بعدی نیز استفاده نمود.

انیمیشن سنتی چیست؟

در Animation های سنتی تصاویر به صورت دستی بر روی یک جسم فیزیکی کشیده می شوند و فریم به فریم به نمایش در می آید. این تکنیک تا زمان آمدن انیمیشن های کامپیوتری، شکل غالب انیمیشن در سینما بود. امروزه استفاده از این روش کمتر شده اما هنوز هم برخی ها از این روش استفاده می کنند.این سبک در نوع خود ویژه بوده و طرفداران به نسبت زیادی هم دارد. شاید بتوان گفت که بیشتر ما دیدن Animation را از نوع سنتی آن شروع کردیم.


استاپ  موشن
استاپ موشن

استاپ موشن چیست؟

استاپ موشن نوعی انیمیشن است که در آن اشیای فیزیکی (مثل خمیر بازی) با اندازه های کوچک بین فریم های عکس به صورت جداگانه دستکاری می شوند. این تغییرات به گونه ای است که، هنگام پخش فریم ها به نظر می رسد اشیا به صورت مستقل درحال حرکت هستند.

استاپ موشن زیر مجموعه هایی دارد که از روش کلی استاپ موشن پیروی می کنند اما به طور متفاوت که به برخی از آنها اشاره می کنیم.

کِلی انیمیشن (Clay Animation)

در ساخت کلی Animation از ماده ای به اسم کِلی تون و یا می توان گفت همان خمیر بازی استفاده می شود. با استفاده از این مواد کاراکتر و اشیا مورد نظر خود را ساخته و در هر فریم شکل آنها را تغییر می دهند به طوری که در نهایت ما آنها را بصورت فیلمی که هر کاراکتر به خودی خود حرکت می کند می بینیم.

کات اوت انیمیشن (Cutout Animation)

در کات اوت Animation از کاراکتر های فِلت که از کاغذ ساخته شده اند استفاده می شود و برای بک گراند هم از متریال هایی مانند کاغذ , پارچه سفت , کارت و یا حتی عکس استفاده می شود.

آبجکت انیمیشن (Object Animation)

آبجکت Animation همانطور که از اسمش پیداست در ساختش از اشیا استفاده می شود و هیچ یک از کاراکتر ها , بک گراند و غیره دست کشیده نیستند مانند اسباب بازی , بلوک ها , عروسک و غیره.

پیکسیلیشن انیمیشن (Pixilation)

روند ساخت Animation پیکسل کمی متفاوت تر از روش های بیان شده است از این لحاظ که از بازیگر های واقعی در هر فریم بجای اشیا استفاده می شود. مانند روش های دیگر هر بازیگر از یک ژست شروع می کند و در هر فریم ژست خود را تغییر می دهد. بازیگر به نوعی عروسک زنده استاپ موشن تبدیل می شود.


استاپ موشن
استاپ موشن