به گزارش مهر، جزئیات آزمون عملی رشتههای تحصیلی گروه آزمایشی هنر در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ اعلام شده است. در این آزمون عملی، در رشتههای متنوعی از جمله نقاشی، ارتباط تصویری، آموزش هنر، گرافیک، طراحی پارچه و لباس، طراحی صنعتی، کتابت و نگارگری، ادبیات نمایشی، بازیگری، طراحی صحنه، نمایش عروسکی، آهنگسازی، نوازندگی موسیقی ایرانی و نوازندگی موسیقی جهانی، داوطلبان در آزمونی عملی شرکت میکنند. در این آزمون، مهارتها و استعدادهای آنها در حوزههای مذکور مورد ارزیابی قرار میگیرد.
برای شرکت در این آزمون عملی، متقاضیان باید از تاریخ ۱۳ تا ۱۹ تیرماه ۱۴۰۲ اقدام به ثبت نام و پرداخت هزینه آزمون در پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش کنند. همچنین در جلسه آزمون عملی، حضور داشتن کارت آزمون، کارت ملی یا شناسنامه الزامی است.
برای رشتههای تحصیلی نقاشی، ارتباط تصویری، آموزش هنر، گرافیک، طراحی پارچه، طراحی لباس، طراحی صنعتی و کتابت و نگارگری، آزمون طراحی در مراکز استانی در تاریخ ۲۷ مردادماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد. اسامی مراکز برگزاری آزمون از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش منتشر خواهد شد.
در آزمون رشتههای هنری از جمله نقاشی، ارتباط تصویری، آموزش هنر، گرافیک و طراحی پارچه و لباس، به هر شرکتکننده یک دفترچه تحت عنوان “سوال طراحی” اختصاص داده میشود. داوطلبان موظف هستند تا موضوع مورد نظر برای طراحی را در همان دفترچه به تصویر کشیده و اجرای خلاقانه خود را ارائه دهند. مدت زمان اجرای طرح ۲۱۰ دقیقه خواهد بود و طراحیهای مقدماتی و اتودهای اولیه نیز ارزیابی میشوند.
در رشته طراحی صنعتی، دو دفترچه سوال به داوطلبان تحویل داده میشود. دفترچه تستی دارای ۳۰ سوال است که در مدت ۳۰ دقیقه باید به آنها پاسخ داده شود و دفترچه تشریحی شامل ۸ سوال است که داوطلبان باید در مدت ۱۸۰ دقیقه به آنها پاسخ دهند. مدت زمان کل اجرای آزمون تستی و تشریحی – عملی نیز ۲۱۰ دقیقه خواهد بود.
بیشتر بخوانید: انتخاب رشته کنکور
متقاضیان در جلسه آزمون باید وسایلی از قبیل تخته شاسی به ابعاد A۳، مدادهای مختلف (رنگی، سیاه، طراحی و اتود)، پاککن، تراش، خطکش، گونیای کوچک، پرگار، و گیرههای کاغذی را نیز به همراه داشته باشند.
رشته کتابت و نگارگری: در این رشته، به هر داوطلب یک دفترچه داده میشود که حاوی ۲ سوال است. داوطلب موظف است طی مدت زمان ۲۱۰ دقیقه، پاسخهای خود را به سوالات موجود در همان دفترچه ارائه دهد. در این آزمون نیز طراحیهای مقدماتی و اتودهای اولیه ارزیابی خواهند شد.
وسایل مورد نیاز: خودکار، مداد و پاکن نرم، تراش، تخته شاسی به ابعاد A۳، مدادهای طراحی. در طول انجام آزمون، از الصاق کاغذ، کاغذ پوستی و موارد مشابه بر روی کار خود بپرهیزید.
ضوابط و نکات کلی:
تمامی متقاضیان باید در زمان مقرر در آزمونهای تشریحی یا عملی رشتههای مورد علاقهی خود شرکت کنند. امکان تمدید، تکرار یا برگزاری آزمونهای تشریحی و عملی رشتهها به صورت انفرادی مجاز نخواهد بود.
هیچ یک از متقاضیان اجازه استفاده از وسایل اضافی نظیر کتاب، جزوه، تلفن همراه، نتبوک، دوربین فیلمبرداری یا عکسبرداری و غیره را نخواهند داشت (به جز موارد خاصی که در اطلاعیه ذکر شده باشد).
استفاده از هر نوع کتاب طراحی، کاغذ (به جز کاغذهایی که در جلسه آزمون تأمین میشود)، وسایل رسامی، شابلون، خط کش تصاویر و موارد مشابه در جلسه آزمون ممنوع است.
در هنگام اجرای پروژه، اجازه ندارید قدم بر روی کار دیگران بگذارید، پرسش و پاسخ داوطلبانه انجام دهید یا به دیگران کمک کنید؛ این کارها به عنوان تقلب در نظر گرفته میشوند و منجر به عدم امتیازدهی خواهد شد.
از الصاق هر نوع کاغذ، کاغذ پوستی و موارد مشابه به کارهای ارائه شده خودداری کنید.
از استفاده از وسایل نظیر ماژیک، لاکهای الکلی و تینری، رواننویس، راپید، رنگهای پودری و مایع، خودنویس، گراف، آبرنگ، رنگگواش، مرکب و اشیاء مشابه در جلسه آزمون خودداری کنید.
هر گونه کولاژ کردن، چسباندن و نصب مصالح مختلف بر روی کار ممنوع است.
هر گونه وسیله الکترونیکی مجهز به دوربین فیلمبرداری یا عکسبرداری، نوتبوک، تلفن همراه، ساعت هوشمند و سایر وسایل هوشمند (حتی خاموش) در جلسه آزمون تخلف محسوب میشود و تنها مواردی که در اطلاعیه ذکر شده باشند مجاز خواهند بود.
از آوردن اقلام اضافی مانند ماشین حساب، کیف دستی، ساک دستی، کتاب، جزوه و موارد مشابه به جلسه آزمون پرهیز نمایید.
اطلاعات مرتبط با زمان و مکان برگزاری آزمونهای عملی برای رشتههای تحصیلی ادبیات نمایشی، بازیگری، طراحی صحنه، نمایش عروسکی، مجسمهسازی، عکاسی، سینما، آهنگسازی و نوازندگی موسیقی ایرانی و جهانی از طریق وبسایت www.sanjesh.org به اطلاع عموم خواهد رسید. این آزمونها منحصراً در شهر تهران برگزار میشوند.
بیشتر بخوانید: بهترین رشته هنر برای دختران
رشته آهنگسازی:
آزمون رشته آهنگسازی به ۳ بخش تقسیم میشود:
الف) بخش هارمونی:
یک سوال کتبی در بخش هارمونی ارائه میشود که شامل پرسشهای مرتبط با آکوردهای هفتم (از ابتدای همچون دومینانت تا پایان) میشود.
بخش سازشناسی ایرانی و جهانی نیز به صورت کتبی و با ۱۵ سوال چهارگزینهای ارائه میشود.
ب) بخش سرایش، ریتم خوانی و شنوایی:
در این بخش، داوطلبان باید ملودیهای درگامهای ماژور و مینور را خوانده و تشخیص دهند.
ریتم خوانی شامل متر ترکیبی و ساده است.
تشخیص فواصل ملودیک و هارمونیک در بخش شنوایی مورد ارزیابی قرار میگیرد.
ج) بخش پیانو:
داوطلبان باید یک قطعه از رپرتوار استاندارد در یکی از دورههای باروک، کلاسیک، رمانتیک یا مدرن برای پیانو اجرا کنند.
آهنگسازی:
در این رشته، داوطلبان باید پارتیتوری ارائه دهند و قطعهای با فرم سه بخشی ساده با بازگشت (رپریز) تغییریافته برای پیانو اجرا کنند. قطعه باید توسط داوطلب ساخته شده باشد.
درخواست میشود داوطلبان حداقل از ساعت ۷:۳۰ صبح در محل برگزاری آزمون حاضر شده و نوبت خود را دریافت کنند.
آزمون ورودی برای دو رشته موسیقی جهانی و موسیقی ایرانی برگزار میشود. این آزمون در دو بخش تقسیم میشود:
رشته نوازندگی موسیقی جهانی:
بخش اول:
سرایش: خواندن ملودی در گامهای ماژور و مینور.
ریتم خوانی: شناخت مترهای ترکیبی و ساده.
شنوایی: تشخیص فواصل ملودیک و هارمونیک.
بخش دوم:
اجرای پیانو یا گیتار کلاسیک یا سازهای ارکستر سمفونیک (به جز سازهای کوبهای).
اجرای سه قطعه از دورههای باروک، کلاسیک و رومانتیک به صورت از حفظ. حداقل یکی از این سه قطعه باید به فرم سونات باشد.
همراهی پیانو برای داوطلبانی که سازهای پیانو یا گیتار نمینوازند (تدارک نوازنده پیانوی همراهی به عهده داوطلب است).
اجرای یک قطعه به صورت دشیفر برای سازهای پیانو و گیتار.
رشته نوازندگی موسیقی ایرانی:
بخش اول:
سرایش و شنوایی: خواندن ملودی در گامهای ماژور، خواندن ملودی مینور یا مدهای ایرانی.
ریتم خوانی: شناخت مترهای ترکیبی و ساده.
شنوایی: تشخیص فواصل ملودیک.
بخش دوم:
اجرای یکی از سازهای موسیقی سنتی ایرانی (تار، سهتار، سنتور، نی، کمانچه، قانون، عود، قیچک).
اجرای دو دستگاه و دو آواز یا دو دستگاه از انتخاب داوطلب از میرزاعبدالله، آقاحسینقلی، علیاکبر شهنازی، ابوالحسن صبا، عبدالله دوامی و موسی معروفی.
اجرای دو قطعه از رپرتوار موسیقی کلاسیک ایرانی به صورت از حفظ.
برای تعیین نوبت آزمون، داوطلبان باید از ساعت ۷:۳۰ روز برگزاری آزمون در محل حوزه حضور داشته باشند.