قصیده از قالب های شعر کلاسیک فارسی است. در این قالب شعری، بیت اول با مصراعهای زوج همقافیه است و با غزل در تعداد ابیات و موضوع شعر فرق دارد. تعداد ابیات قصیده از پانزده بیت بیشتر است و موضوع آن، اغلب مدح، رثا، وصف، پند و اندرز، شکوه و... است.
قصیده از شش بخش: مطلع، تغزّل (یا تشبیب و نسیب) تخلص، بخش اصلی، شریطه ( یا دعا) و مقطع تشکیل می شود. شاعر ابتدا برای آماده نمودن ذهن مخاطب و جهت درک بهتر مقصود وی، ابیاتی را در ذکر سجایای محبوب یا تعریف و توصیف مناظر طبیعی مانند بهار، پائیز، غروب، دشت و دمن میآورد که در واقع به منزله مقدمه و پیش درآمد قصیده است که اصطلاحاً به آن تشبیب یا نسیب هم میگویند و چون در غزل نیز این گونه است به این مقدمه تغزّل هم گفته میشود. پس از تشبیب، شاعر با بیانی لطیف و تخیلی قوی به اصل مقصود خود میپردازد این بیت ـ که در آن گریز به مقصود اصلی صورت میگیرد ـ تخلص نامیده می شود. بعد از بیان مقصود اصلی، در انتهای قصیده ـ تحت شرایطی ـ دعایی به درگاه الهی عرضه میشود.
بهاریه شعری است که شاعران در استقبال از فصل بهار و فروردین می سرایند. ادبیات فارسی، سرشار از بهاریه هاست؛ بهاریههایی از شاعران بزرگ از قبیل منوچهری، عطار، خاقانی، مولوی، حافظ، سعدی، ملکالشعرای بهار و... مضمون بهاریه ها در ابتدا ساده بود و به وصف گل و بوستان خلاصه می شد.
در شعر کهن، بهار اغلب به خاطر طراوت و خرمی ستوده میشود ولی در شعر معاصر علاوه بر آن، بار نمادین معنایی پیدا کرده است. در بهاریه های پس از مشروطه، مفاهیم سیاسی و اجتماعی نیز مطرح شده است که زمینه برای نمادپردازیهای امروزی هموار گردیده است. البته شاعران نیز با توجه به شرایط اجتماعی عصر خود مضمامین جدیدی را به آنها افزوده اند. در هر حال، یادی از قیامت طبیعت و اشاره به قدرت الهی در این رستاخیز عالم، از مضمامین ثابت اغلب بهاریههاست.
آمد بهار خرم با رنگ و بوی طیب با صد هزار زینت و آرایش عجیب
رودکی
آمد بهار خرم و آورد خرمی وز فر نوبهار شد آراسته زمی
منوچهری
بهار آمد بهار آمد بهار مشکبار آمد نگار آمد نگار آمد نگار بردبار آمد
مولوی
رسید موکب نوروز و چشم فتنه غنود درود باد بر این موکب خجسته، درود
سعدی
بهار آمد گل و نسرین نیاورد نسیمی بوی فروردین نیاورد
ابتهاج
باد نوروز وزیده است به کوه و صحرا جامه عید بپوشند، چه شاه و چه گدا
امام خمینی(ره)
اگر چه پس از انقلاب اسلامی از تعداد بهاریهها کاسته شد، اما مضامین جدیدی ـ مانند مهدویت ـ به آن وارد گردید. یکی از معروفترین بهاریههای دوران انقلاب اسلامی را امام خمینی(ره) سروده اند. قصیده بهاریه انتظار، که در آغاز جوانی امام سروده شده است چهل و شش بیت دارد و در سبک خراسانی می باشد. امام خمینی(ره) این قصیده را در فاصله سالهای ۱۳۰۹ تا ۱۳۲۴ هجری شمسی در عصر رهبری حضرت آیتالله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی سروده اند. این قصیده هم تشبیب و تغزل دارد و هم حسن مطلع و حسن تخلص دارد. شریطه و دعا سیاسی هم در پایان قصیده بیانگر نگرش سیاسی ـ اجتماعی معظم له از دوران جوانی است. موضوع اصلی قصیده، مدح حضرت ولیعصر(عج) می باشد.
چند بیت آغازین قصیده
آمد بهار و بوستان شد رشک فردوس برین گلها شکفته در چمن، چون روی یار نازنین
گسترده، باد جانفزا، فرش زمرد بی شمر افشانده، ابر پرعطا بیرون ز حد، در ثمین
از ارغوان و یاسمن، طرف چمن شد پرنیان وز اقحوان و نسترن، سطح دمن دیبای چین
از لادن و میمون رسد، هر لحظه بوی جانفزا وز سوری و نعمان وزد، هر دم شمیم عنبرین
از سنبل و نرگس، جهان باشد به مانند جنان وز سوسن و نسرین، زمین چون روضه خلد برین
از فرط لاله، بوستان گشته به از باغ ارم وز فیض ژاله، گلستان رشک نگارستان چین
از قمری و کبک و هزار، آید نوای ارغنون وز سیره و کوکو و سار، آواز چنگ راستین...