موفقیت در کار و زندگی،مطلوب انسان عصر حاضر است. همهی ما انسانها با قدرتی لایتناهی سرو کار داریم ، در هر جا هستیم، همهی ما فقط با یک قدرت سر و کار داریم، یک قانون و آن قانون جذب است، که یکی از مبانی مهم موفقیت نیز محسوب میشود.
اهمیت این موضوع به قدری است که ریشههای آن را میتوان به وضوح در ادیان الهی و آموزههای قرآن کریم و آثار دانشمندان مسلمان به خصوص ملاصدرا مشاهده کرد. زیرا راه سعادت بشر در راه تفکر نیک و رفتار نیک است؛ چیزی که همهی ادیان الهی، انسانها را به آن سفارش کردهاند.
مقالات پیشنهادی: قانون جذب تسلا
در قرآن کریم میخوانیم:
«بگو هر کس طبق روش(و خلق و خوی) خود عمل میکند»
الاسراء/84
به عبارت دیگر: از کوزه همان برون تراود که در اوست.
همچنین میفرماید:
«سرزمین پاک و شیرین،گیاهانش به فرمان خدا میروید،اما سرزمین بدطینت(و شوره زار) جز گیاه ناچیز و بیارزش از آن نمیروید»
الاعراف/58
علامه طباطبایی در تفسیر این آیه مینویسد: اعمال حسنه و آثار ارزنده(هم چون افکار خوب و مثبت) از گوهر پاک سرچشمه میگیرد و خلاف آنها از خلاف آن.
در مکتب ما، هر انسانی توانایی و قدرت آن را دارد به مقامی برسد که هر آنچه را در ذهن بیاورد، فیالحال یا فیالمجلس حاضر شود که این مقام را «کن» مینامند. هر انسانی هرچقدر از معاصی دوری گزیند، این قدرت در او بیشتر و بیشتر میشود.
خداوند در سورهی واقعه میفرماید:
«و میوههایی از هر نوع که انتخاب کنند و گوشت پرنده از هر نوع که که مایل باشند»
واقعه/21-20
خداوند نفس آدمی را با اقتدار آفریده که میتواند اشیاء را در جهان ویژهی خود و منطقهای بیرون از جهان حس و طبق مشیت و ارادهی خویش ایجاد نماید؛ زیرا نفس آدمی از جنس ملکوت و قدرت و جبروت است.
مادامی که نفس در این عالم حس است و با نیروهای حس و نیستیها سرو کار دارد، پدیدههای وجودی او از جهت وجود،ضعیف میباشد.
وقتی ذات نفسانی انسانی از این علایق و پیوندهای مادی گسسته شود، دارای چنان نیرویی میگردد که به مبدأ خود نزدیک شود و پدیدهها و صور خارجی و واقعی را اختراع و ایجاد نماید.
نفس آدمی در دنیا و آخرت تفاوتی از رهگذر اختراع و ایجاد صور ندارد، جز اینکه صور حقایق و قدرت وجودی آنها در آخرت کامل است، ولی در دنیا ضعیف و ناقص میباشد.
اگر نفس آدمی دارای نیروی کاملی برای تصویر و ایجاد صور خارجی اشیاء لذتآور عالم حس شود، در مرحلهی اول کمال نفس عبارت از اقتدار آن بر تصویر اشیاء در عالم خیال خواهد بود.
بهرههای نفس مانند نعیم اهل بهشت است. چون اشتیاق اهل بهشت،سبب تخیل آنها است و تخیل آنها سبب احساس میگردد،پس چیزی در قلب آنها خطور نمیکند،جز آنکه همان چیز فوراً نزد آنان حاضر گردد.
پیامبر(ص) میفرمایند:
«در بهشت سوق و بازاری است که صور حقایق را در آن به فروش میرسانند»
منظور از سوق بازار و بهشت،لطف الهی است، که منبع و سرچشمهی اقتدار و توانایی بر ایجاد صور،طبق مشیت دلخواه اهل بهشت و انعکاس وجود و پیدایش آن در خارج است.وجودی که ثابت است و دگرگونی در آن راه ندارد.
خداوند میفرمایند:
«بی گمان کسانی که گفتند پروردگار ما خداست،سپس ایستادگی کردند، فرشتگان بر آنها نازل میشوند که بیم مدارید و غمگین نباشید و مژده باد بر شما بهشتی که وعده داده میشدید،ما در زندگی دنیا و آخرت مددکاران و دوستان شماییم»
(فصلت/30)
دلیل اصلی قدرتمندی انسان بر ایجاد خلق صور این است که نفس آدمی از جنس ماده نیست و این خود ما هستیم که با دلبستن به این دنیا و عالم ماده،از قدرتمندی نفس خود میکاهیم.انسان در جایگاه رفیعی قرار دارد و نفس او از شرافت والایی برخوردار است. چرا که خداوند از روح خود در او دمیده است، به همین جهت است که میگوییم نفس آدمی از جنس ملکوت و قدرت و جبروت است.
چنانچه مایل به خواندن ادامه این مقاله که در مورد قانون جذب در قرآن است اینجا کلیک کنید.
منبع: https://sookhtejet.com